kdog Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Idag ble alle som syklet i veien stoppet av onkel blå i morgentimene langs riksveg 555, der det er sykkel og gangsti. Flere av syklistene jeg så hadde ikke belysning på sykkelen sin, og var vanskelig å se. Håper de fikk delt ut bøter! Så også at dem stoppet syklister v/ nygårdsbroen! UP! Dere gjør en god jobb! 9475813[/snapback] Støttes. Skal man ferdes i veibanen må man være synlig. (Om du tror de ble stoppet på grunn av manglende bruk av gang og sykkelsti, må jeg nok skuffe deg.) Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Idag ble alle som syklet i veien stoppet av onkel blå i morgentimene langs riksveg 555, der det er sykkel og gangsti. Flere av syklistene jeg så hadde ikke belysning på sykkelen sin, og var vanskelig å se. Håper de fikk delt ut bøter! Så også at dem stoppet syklister v/ nygårdsbroen! UP! Dere gjør en god jobb! 9475813[/snapback] Støttes. Skal man ferdes i veibanen må man være synlig. (Om du tror de ble stoppet på grunn av manglende bruk av gang og sykkelsti, må jeg nok skuffe deg.) 9475844[/snapback] Leser no det i lokalavisen i morgen hva dem ble stoppet for.. Idag var det syklister som laget kø, og ikke for mye biler.. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Grunnen til at syklister (av typen med gul selvlysende trøye) ikke gidder å bruke gang- og sykkelveiene er følgende: 1. Det blir dårligere sikt mot avkjørsler til boligfelt og lignende. 2. De får vikeplikt for kjøretøy på kryssende veier. 3. De må passere gående i gangfart. En ulempe med å krasje med syklister er at skader belastes bileierens ansvarsforsikring. Det gir bonustap (=tusenvis av kroner i ekstra utgifter), selv om det var syklistens skyld. 6118429[/snapback] 1) Hva i alle dager skal vi med sykkelfelt da? 2) Såframt det ikke er forkjørsvei har du jo vikeplikt og slikt hvis du kjører i veien også da. 6119256[/snapback] Enig med buskmann sitt punkt 1 og 2, ikke helt sikkert på 3, men det er ihvertfall ikke trygt å passere i 30km/t. Wazu: til ditt punkt 1) så har du jo ett godt poeng, hva faen skal man med sykkelfeltene når de er ubrukelige? Jo, de kan brukes av folk som sykler i 10km/t sammen med venner på vei til skolen. Wazu: til ditt punkt 2) som sagt, bedre sikt hvis du er på veien (du har 3-4 ekstra meter å se bilen på og det er ofte satt opp vikeplikt skilter, eller du kjører på en "hovedvei". I tillegg så er det gjerne stygge fortauskanter o.l. på begynnelsen og slutten av gang og sykkelfelt... Til de i tråden som banner over sykklistene som sykkler i veien så tror jeg de enten ikke har prøvd å sykkle med formål å komme seg fra a til b innen rimelig tid, eller så har de rett og slett bare glemt hvordan det var. Det er en ting som kjennetegner endel bilførere (f.eks moren min), at de glemmer hvordan det er å være fotgjenger/sykklist når de setter seg bak rattet. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Ha! I dag tuta jeg på en syklist som prøvde kjøre foran bilen min på et fotgjengerfelt. Han ble arg og viste fingern, skulle nesten tro han var så dum at han trodde han hadde retten på sin side?! Det er vel neppe å regne som unødvendig bruk av horn, når man bruker det for å advare en trafikant som ikke overholder sin vikeplikt mot sammenstøt? 9462861[/snapback] Det er derfor du som sykklist burde holde deg på veien, for du oppfører seg mye mer som en bilist enn en fotgjenger når du sitter på sykkelen Hvis du som sykklist kjører forbi noen på høyre side så kan du forresten takke deg selv hvis du blir påkjørt. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Kombinasjon av syklist i kondomdress og eldre bilførere som ikke klarer å kjøre forbi. Her gikk det i 25 km/t i 70-sonen. Legg merke til gang og sykkelstien til høyre i bildet. Nyasfaltert og greier. Edit: For dere som er lokalkjent, så vet dere at denne gang og sykkelveien er helt ny, den ligger mellom Straume - Knarrevik på Sotra.. For dere som ikke vet noe om denne veien, den strekker seg laaangt og går sammen med bilveien. Har aldri, noen sinne sett en syklist på denne veien, til tross for at den ble bygget for det. Dette er en av Bergen's verste innfartsårer, og syklistene lager jævlig med kø om ettermiddagen og om morningen på grunn av dette. Gjerne syklister med barnevogn bakpå også.. Gang og sykkelveien blir også ofte kostet/feiet pga disse "racing" syklistene.. 9465946[/snapback] Enig med deg at når du har 1 mil med gang/sykkelsti som her så er det bare å bruke den Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Ja det stemmer.. Håper det kommer en lov mot dette snart, noe syklister må tilpasse seg etter.. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Ja det stemmer.. Håper det kommer en lov mot dette snart, noe syklister må tilpasse seg etter.. 9476509[/snapback] Der er jeg ikke enig med deg i det hele tatt, det er nok av eksempler hvor gang/sykkelstien er ubrukelig for folk som bruker sykkel som fremkomstmiddel... Lenke til kommentar
kdog Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det blir som å kreve at campingbiler, mopeder og lastebiler skal kjøre på parallelle grusveier der det finnes. "Det må vel gå helt fint?" Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det blir som å kreve at campingbiler, mopeder og lastebiler skal kjøre på parallelle grusveier der det finnes. "Det må vel gå helt fint?" 9477208[/snapback] Har kjørt lastebil på grusvei selv jeg, går helt fint det.. Problemet her er jo at syklistene lager kø.. Og ikke vri dere unna med dårlige gang og sykkelveier, for dere kan bruke dem selv om dere møter gående og biler der, dere sykler nå ikke så fort.. Om det er en liten omvei, så er det jo bare ekstra trening Er jo det dere er ute etter ved å sykle, sant? Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det blir som å kreve at campingbiler, mopeder og lastebiler skal kjøre på parallelle grusveier der det finnes. "Det må vel gå helt fint?" 9477208[/snapback] UP har vel hatt litt aksjoner mot campingfolket med oppfordring om å la annen trafikk passere og å ikke drive med kjørende sightseeing slik mange utenlandske bobiler gjør. Mopeder er sjelden et problem i byen da de kjører fortere enn syklister, og det er sjelden jeg plages av mopeder der fartsgrensen er høyere, men syklistene er der. Lastebiler holder da stort sett fartsgrensene og vel så det. Om man snakker om vogntog på europaveier, så kjører de som regel veldig forutsigbart, og de slipper også forbi andre bilister dersom veiforholdene tilsier det. Er sjelden jeg opplever at vogntog sperrer trafikken på pur faen slik fange syklister gjør der de ligger flere i bredden på hovedveier. Ellers hadde jo litt flere 4 felts veier løst en del av disse problemene. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Ellers hadde jo litt flere 4 felts veier løst en del av disse problemene. 9479571[/snapback] Problemene kunne også vært løst ved å lage egne sykkelfelt som hadde mer eller mindre samme standard som resten av veien, og da mener jeg ikke kombinert med gangvei og bussholdeplasser eller en sykkelvei som plutselig ender som kobinert vei, sykkelvei, gangvei, lekeplass, parkeringsplass, osv. slik dagens gang- og sykkelveier ofte blir. .. problemet er bare at i Norge kan man jo ikke gjøre slikt. Endret 12. september 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Til helgen skal jeg og noen kamerater etter planen bli kjørt opp til Ljosland og sykkle hjem igjen til Kristiansand. Så hvis noen her ser oss, så ikke bli irritert! Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Ellers hadde jo litt flere 4 felts veier løst en del av disse problemene. 9479571[/snapback] Problemene kunne også vært løst ved å lage egne sykkelfelt som hadde mer eller mindre samme standard som resten av veien, og da mener jeg ikke kombinert med gangvei og bussholdeplasser eller en sykkelvei som plutselig ender som kobinert vei, sykkelvei, gangvei, lekeplass, parkeringsplass, osv. slik dagens gang- og sykkelveier ofte blir. .. problemet er bare at i Norge kan man jo ikke gjøre slikt. 9480357[/snapback] Hvorfor kan man ikke gjøre slikt i Norge? Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Ellers hadde jo litt flere 4 felts veier løst en del av disse problemene. 9479571[/snapback] Problemene kunne også vært løst ved å lage egne sykkelfelt som hadde mer eller mindre samme standard som resten av veien, og da mener jeg ikke kombinert med gangvei og bussholdeplasser eller en sykkelvei som plutselig ender som kobinert vei, sykkelvei, gangvei, lekeplass, parkeringsplass, osv. slik dagens gang- og sykkelveier ofte blir. .. problemet er bare at i Norge kan man jo ikke gjøre slikt. 9480357[/snapback] Hvorfor kan man ikke gjøre slikt i Norge? 9481842[/snapback] Fordi vi har ei innkompitent regjering som kun tenker inntekter og ser på alt som har med veier å gjøre som utgifter istedenfor investering Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Nja.. Her i byen er det planlagt å legge opp et helt nytt "sykkelrør" som de kaller det. Det er rett og slett et rør som skal ligge fra byen og vel ca. en mil utover som skal brukes til sykling. Dette er selvsagt blitt meget kritisert bl.a med "vi trenger pengene et annet sted", "hva er vitsen?", "hvorfor ikke bruke pengene til vei?", osv. Det sier kanskje litt om hvor presset mulighetene for utbedring av sykkelveier/-stier er. Det eneste som blir tenkt på er "sikkerheten til barna som skal gå langs veien" som resulterer i utbygging av "gang- og sykkelvei" (i praksis; lekeplass). Gang- og sykkelveier er som beskrevet av flere lengre tilbake i tråden noe møkk for syklister som faktisk vil frem uten å skade noen (barna som leker der) eller noe (bilene som står parkert der). Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Kanskje vi bare burde innse at sykling hører fortiden til, og heller fokusere på å bygge skikkelige bilveier? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Kanskje vi bare burde innse at sykling hører fortiden til, og heller fokusere på å bygge skikkelige bilveier? 9483197[/snapback] Du er tilbake i provokasjonshjørnet, ser jeg. Fjols! Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Kanskje vi bare burde innse at sykling hører fortiden til, og heller fokusere på å bygge skikkelige bilveier? 9483197[/snapback] Du er tilbake i provokasjonshjørnet, ser jeg. Fjols! 9483268[/snapback] Jeg er med på syklister i byene, men langs Europaveier og andre hovedveier synes jeg det blit tullete da behovet for transport bør gå foran behovet for mosjon. Og det er ikke for å provosere, det er det jeg mener. Verken veiene eller sykkelstiene er gode nok for syklister tydeligvis. Her klages det over at andre er i veien på sykkelstiene. Det er jo akkurat slik vi billister har det med syklistene. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Her klages det over at andre er i veien på sykkelstiene. Det er jo akkurat slik vi billister har det med syklistene. 9483364[/snapback] I veibanen er det i det minste regler som hjelper trafikkflyten. Kan du risikere å møte to lastebiler i bredden, som ikke vet hvilken side du skal passere på? Ingen klandrer småunger med støttehjul fordi de ikke vet høyre og venstre, eller småbarnsmødre som gjerne går to i bredden med barnevogn. Slik ER det og vil alltid være på gang og sykkelsti. Blar du bakover i tråden, ser du at begge parter har gjentatt sine argumenter til det kjedsommelige. Det er forresten forbud mot fotgjengere, traktorer og syklister langs mange deler av europaveiene. De er klasisfisert som "motorvei" og har alternative asfalterte veier. Dette respekteres så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Kjørte rett på en fyr i dag... fordi jeg syklet i sykkelfeltet. Tror det gikk bra med oss begge, selv om jeg fortsatt har litt vondt i skulderen. Hadde jeg holdt meg i veien, hadde jeg vært tryggere. Det kunne jeg forsåvidt vært også, for det var midt i Oslo der trafikken går i ganske tregt tempo til normalt. Er jo livsfarlig å sykle i sykkelfeltet... gående, parkerte biler og folk som plutselig hopper uti sykkelfeltet av tilsynelatende ingen grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå