Black Star Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 I og med at disse syklistene som oftest er å finne i rushet, så regner jeg med at de er på vei til og fra jobb som alle oss andre. Dersom de altså har en jobb, hvorfor har de ikke råd til å kjøpe seg en bil som alle andre da? Det finnes folk som bare må ha andre til å synes synd på dem tydeligvis. Trådens minst gjennomtenkte argument... gratulerer :!: Det finnes mange grunner, og det skjønner du om du bare prøver å tenke over det. -Ønske om å forurense mindre. -Gidder ikke å kjøre i kø i flere kilometer. Mye raskere å sykle. -Dårlig betalt jobb -Stort boligblån/husleie/studielån som spiser opp det meste av lønnen. -Nettopp ferdig med studier, og derfor ikke rukket å jobbe seg opp noen penger enda. -Øke kondisjon, samtidig som man kommer seg til jobbplassen. -Mange sykler til skolen (disse har ikke råd til bil). -Og hvorfor kjøpe bil om man bor relativt sentralt, og alt er i gå/sykkelavstand? Dumt å bruke en formue på bil, forsikring, veiavgift, bensin osv... når man kan kjøpe en sykkel til 3-4000 kroner. Kunne skrevet opp mange flere, men jeg gidder rett og slett ikke. Og angående det med å synes synd på? Det er faktisk bilistene som syter mest i denne tråden, uten å tenke på at syklistene faktisk hjelper til med å gjøre køen kortere, og miljøet bedre. I tillegg har syklistene mindre sjanse til å havne på sykehus på grunn av skader som bilistene pådrar seg på grunn av lathet, og dermed bruke mindre av deres skattekroner. Nå snakker jeg imidlertid om fornuftige syklister, som ikke skader seg og havner på sykehus av den grunnen. Men dere ser bare de syklistene som ikke er fornuftige. De av oss som faktisk tar hensyn, ser dere ikke... rett og slett fordi vi tar hensyn. Det er mange av oss også. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 I og med at disse syklistene som oftest er å finne i rushet, så regner jeg med at de er på vei til og fra jobb som alle oss andre. Dersom de altså har en jobb, hvorfor har de ikke råd til å kjøpe seg en bil som alle andre da? Det finnes folk som bare må ha andre til å synes synd på dem tydeligvis. Trådens minst gjennomtenkte argument... gratulerer :!: Det finnes mange grunner, og det skjønner du om du bare prøver å tenke over det. -Ønske om å forurense mindre. -Gidder ikke å kjøre i kø i flere kilometer. Mye raskere å sykle. -Dårlig betalt jobb -Stort boligblån/husleie/studielån som spiser opp det meste av lønnen. -Nettopp ferdig med studier, og derfor ikke rukket å jobbe seg opp noen penger enda. -Øke kondisjon, samtidig som man kommer seg til jobbplassen. -Mange sykler til skolen (disse har ikke råd til bil). -Og hvorfor kjøpe bil om man bor relativt sentralt, og alt er i gå/sykkelavstand? Dumt å bruke en formue på bil, forsikring, veiavgift, bensin osv... når man kan kjøpe en sykkel til 3-4000 kroner. Kunne skrevet opp mange flere, men jeg gidder rett og slett ikke. Og angående det med å synes synd på? Det er faktisk bilistene som syter mest i denne tråden, uten å tenke på at syklistene faktisk hjelper til med å gjøre køen kortere, og miljøet bedre. I tillegg har syklistene mindre sjanse til å havne på sykehus på grunn av skader som bilistene pådrar seg på grunn av lathet, og dermed bruke mindre av deres skattekroner. Nå snakker jeg imidlertid om fornuftige syklister, som ikke skader seg og havner på sykehus av den grunnen. Men dere ser bare de syklistene som ikke er fornuftige. De av oss som faktisk tar hensyn, ser dere ikke... rett og slett fordi vi tar hensyn. Det er mange av oss også. 9456695[/snapback] Takk for at du utvider perspektivet mitt. Ser jo til og med at enkelte sleper barna med seg i sykkelhenger midt i rushet. Jeg skal jammen begynne med å gi dem en liten slant når jeg ser dem. Oppfordrer dere andre til å gjøre det samme slik at de kanskje får råd til å kjøpe seg en bil å kjøre ungene sine i i stedet. Om det man ønsker er mosjon så kan man vel ta sykkelen ut i skogen i stedet der man ikke er i veien for andre trafikanter. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Takk for at du utvider perspektivet mitt. 9457228[/snapback] Du er tydeligvis ikke helt i mål enda. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Takk for at du utvider perspektivet mitt. 9457228[/snapback] Du er tydeligvis ikke helt i mål enda. 9457361[/snapback] Hva mener du? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Afseth listet opp en drøss med gode argumenter, og du tolket det likevel til at syklister kun sykler fordi de er fattige. Jeg tror faktisk det er høyere andel jobbsyklister i bedre betalte jobber, så økonomi er nok ikke eneste grunnen til at mange velger å sykle. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Om det man ønsker er mosjon så kan man vel ta sykkelen ut i skogen i stedet der man ikke er i veien for andre trafikanter.Du bare vil ikke forstå det du... dette begynner å minne om kverulering for kveruleringens skyld (aka Trolling). Hva om man har litt for liten tid til å dra sykkelen med seg til nærmeste skog? Da kan man slå flere fluer i én smekk. Sykler man til jobben, så sparer man miljøet, man sparer penger, man får mosjon, og man kommer seg dit man kan... stort sett også mye raskere enn om man måtte stått i kø. Jeg vet, 100% sikkert, at jeg kommer meg mye raskere til jobb om jeg sykler, enn om jeg skulle kjørt bil. Om du nå kaller meg fattig fordi jeg sykler i stedet for å kjøre bil, så kan jeg fortelle at jeg, på tross av huslån, har mer enn nok penger til å kjøpe bil. Jeg bare har ikke bruk for det da sykkelen er mye mer egnet til mitt bruk. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Om det man ønsker er mosjon så kan man vel ta sykkelen ut i skogen i stedet der man ikke er i veien for andre trafikanter.Du bare vil ikke forstå det du... dette begynner å minne om kverulering for kveruleringens skyld (aka Trolling). Hva om man har litt for liten tid til å dra sykkelen med seg til nærmeste skog? Da kan man slå flere fluer i én smekk. Sykler man til jobben, så sparer man miljøet, man sparer penger, man får mosjon, og man kommer seg dit man kan... stort sett også mye raskere enn om man måtte stått i kø. Jeg vet, 100% sikkert, at jeg kommer meg mye raskere til jobb om jeg sykler, enn om jeg skulle kjørt bil. Om du nå kaller meg fattig fordi jeg sykler i stedet for å kjøre bil, så kan jeg fortelle at jeg, på tross av huslån, har mer enn nok penger til å kjøpe bil. Jeg bare har ikke bruk for det da sykkelen er mye mer egnet til mitt bruk. 9458775[/snapback] Neida, jeg forstår. Og dette med fattige syklister var mest humoristisk ment. Men det er altså slik at kombinasjonen mosjon på sykkel og rushtrafikk ikke alltid er den beste. Det er et par ting som irriterer meg. Det første er syklister som faktisk drar med seg barna i en henger midt i rushet, og i tillegg sykler svært uansvarlig og nærmest forventer at alle billister skal stoppe for dem når de hiver seg ut i et gangfelt uten noe forvarsel. Å utsette barn for en slik risiko er rett og slett unødvendig. Det andre er syklistene som sykler flere i bredden, dette skjer nok oftere blant mosjonistene enn blant rushtidssyklistene som stort sett sykler alene. Problemet med syklister, eller kanskje snarere med veinettet, er at syklister havner mellom to stoler. Sykler de på gang og sykkelstier så er andre gående i veien for dem, og sykler de i veien er de i veien og skaper irritasjon for billistene. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det er en misoppfatning at syklister skaper kø i rushtrafikken. Det er sikkert frustrerende at de kommer seg raskere frem, og lovlig kan trille forbi på høyre side, men det at de ikke kjører bil gjør at det er en bil mindre i den saktegående køen. Utenom rush på mindre trafikkerte veier: To i bredden: Man skal egentlig ikke passere syklister uten å måtte passere gulstripen, så to i bredden spiller ingen rolle. Er man i tillegg en klynge på 6+ syklister vil det gjøre forbikjøringen raskere og tryggere når syklistene sykler parvis. Det er dessuten lovlig i følge veitrafikkloven En annen misoppfatning er at det er syklisten som er skyll i farlige forbikjøringer. Det er naturligvis den som kjører forbi som har ansvaret for at forbikjøringen er forsvarlig. Det er merkelig nok utenkelig å vente bak syklisten i mer enn noen sekunder.. [brannfakkel]Korte lunter er vel kjærnen i problemet. [/brannfakkel] Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Ha! I dag tuta jeg på en syklist som prøvde kjøre foran bilen min på et fotgjengerfelt. Han ble arg og viste fingern, skulle nesten tro han var så dum at han trodde han hadde retten på sin side?! Det er vel neppe å regne som unødvendig bruk av horn, når man bruker det for å advare en trafikant som ikke overholder sin vikeplikt mot sammenstøt? Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det er en misoppfatning at syklister skaper kø i rushtrafikken. Det er sikkert frustrerende at de kommer seg raskere frem, og lovlig kan trille forbi på høyre side, men det at de ikke kjører bil gjør at det er en bil mindre i den saktegående køen. Utenom rush på mindre trafikkerte veier: To i bredden: Man skal egentlig ikke passere syklister uten å måtte passere gulstripen, så to i bredden spiller ingen rolle. Er man i tillegg en klynge på 6+ syklister vil det gjøre forbikjøringen raskere og tryggere når syklistene sykler parvis. Det er dessuten lovlig i følge veitrafikkloven En annen misoppfatning er at det er syklisten som er skyll i farlige forbikjøringer. Det er naturligvis den som kjører forbi som har ansvaret for at forbikjøringen er forsvarlig. Det er merkelig nok utenkelig å vente bak syklisten i mer enn noen sekunder.. [brannfakkel]Korte lunter er vel kjærnen i problemet. [/brannfakkel] 9462714[/snapback] Ok, enig i at om de sykler flere i bredden gjør passering mer effektivt. Men når de sykler utenom rushtrafikken, er det ikke slik at saktegående kjøretøy skal slippe andre forbi? Det er ikke sjelden jeg ligger bak syklister som sykler to i bredden i 80 sonen og som nekter å sykle inn til siden for å slippe billister forbi. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 På enden av denne sletta ligger det en bensinstasjon hvor bilisten svingte inn for og fylle tanken. "X`en" fulgte etter og slo sjaføren rett ned mens han sto og fylte bensin. Så tok han og la han inn i baksete på bilen før han sykla videre...... Nå var dette selvsagt bare en skrøne, siden det hadde vært en idiotisk ting å gjøre. Bensinstasjoner er stufulle av overvåkingskameraer overalt. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 På enden av denne sletta ligger det en bensinstasjon hvor bilisten svingte inn for og fylle tanken. "X`en" fulgte etter og slo sjaføren rett ned mens han sto og fylte bensin. Så tok han og la han inn i baksete på bilen før han sykla videre...... Nå var dette selvsagt bare en skrøne, siden det hadde vært en idiotisk ting å gjøre. Bensinstasjoner er stufulle av overvåkingskameraer overalt. 9463120[/snapback] Det hadde vært moro om det var fakta, da. Det skal vel en del slike hendelser for å rette opp statistikken hvor bilister har fått syklister forslått gul og blå og dratt anonymt fra stedet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det er ikke sjelden jeg ligger bak syklister som sykler to i bredden i 80 sonen og som nekter å sykle inn til siden for å slippe billister forbi. 9462878[/snapback] Med unntak av busslommer etc.: Med bil har man somoftest muligheten til å legge seg helt ut i kanten av asfalten (med unntak). Man merker det fort om dekkene begynner å legge seg utenfor. Med en sykkel kan man ikke presse seg ut i kanten. Somoftest vil man ikke legge seg utenfor hvitstripen, fordi det bare er innenfor hvitstripen at det er garantert at det faktisk finnes stabil asfalt lengre frem. Et lite hull i asfalten.. så er det fort dødsulykke med en bil liggende bak eller ved siden av. Når kjøretøy med stor fart kjører forbi får man alltid to kraftige luftstrømmer hvor den første presser en ut av veien, og den andre presser en inn på veien. Det er veldig lett som bilfører å undervurdere effekten av disse luftstrømmene. Dette bidrar til at det er svært farlig å legge seg mindre enn en meter unna en syklist om en skal kjøre forbi i relativt høy fart. Da selvsagt bare farlig for syklisten, som er omtrendt hele problemet. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det er ikke sjelden jeg ligger bak syklister som sykler to i bredden i 80 sonen og som nekter å sykle inn til siden for å slippe billister forbi. 9462878[/snapback] Med unntak av busslommer etc.: Med bil har man somoftest muligheten til å legge seg helt ut i kanten av asfalten (med unntak). Man merker det fort om dekkene begynner å legge seg utenfor. Med en sykkel kan man ikke presse seg ut i kanten. Somoftest vil man ikke legge seg utenfor hvitstripen, fordi det bare er innenfor hvitstripen at det er garantert at det faktisk finnes stabil asfalt lengre frem. Et lite hull i asfalten.. så er det fort dødsulykke med en bil liggende bak eller ved siden av. Når kjøretøy med stor fart kjører forbi får man alltid to kraftige luftstrømmer hvor den første presser en ut av veien, og den andre presser en inn på veien. Det er veldig lett som bilfører å undervurdere effekten av disse luftstrømmene. Dette bidrar til at det er svært farlig å legge seg mindre enn en meter unna en syklist om en skal kjøre forbi i relativt høy fart. Da selvsagt bare farlig for syklisten, som er omtrendt hele problemet. 9463528[/snapback] Det jeg ikke skjønner da er hvorfor disse syklistene synes det er en god ide å sykle langs europaveier. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det jeg ikke skjønner da er hvorfor disse syklistene synes det er en god ide å sykle langs europaveier. 9463738[/snapback] Jeg synes store veier er utrivelig. Den gode bredden gjør at biler kjører forbi uansett motgående trafikk, og gjerne i 80-100. Alternativet er å legge seg lengre ut i veibanen for å tvinge bilister til å vente på klar bane i motsatt felt, men det tørr jeg ikke gamble på at de gjør. Der det finnes alternative ruter til destinasjonen, velger jeg det. Sykkelklubben velger også lite trafikkerte ruter for lengre treningsturer, hvor vi sykler mange sammen. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Kombinasjon av syklist i kondomdress og eldre bilførere som ikke klarer å kjøre forbi. Her gikk det i 25 km/t i 70-sonen. Legg merke til gang og sykkelstien til høyre i bildet. Nyasfaltert og greier. Edit: For dere som er lokalkjent, så vet dere at denne gang og sykkelveien er helt ny, den ligger mellom Straume - Knarrevik på Sotra.. For dere som ikke vet noe om denne veien, den strekker seg laaangt og går sammen med bilveien. Har aldri, noen sinne sett en syklist på denne veien, til tross for at den ble bygget for det. Dette er en av Bergen's verste innfartsårer, og syklistene lager jævlig med kø om ettermiddagen og om morningen på grunn av dette. Gjerne syklister med barnevogn bakpå også.. Gang og sykkelveien blir også ofte kostet/feiet pga disse "racing" syklistene.. Endret 10. september 2007 av ReVolvolution Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det er et par ting som irriterer meg. Det første er syklister som faktisk drar med seg barna i en henger midt i rushet, og i tillegg sykler svært uansvarlig og nærmest forventer at alle billister skal stoppe for dem når de hiver seg ut i et gangfelt uten noe forvarsel. Å utsette barn for en slik risiko er rett og slett unødvendig. Det andre er syklistene som sykler flere i bredden, dette skjer nok oftere blant mosjonistene enn blant rushtidssyklistene som stort sett sykler alene. Problemet med syklister, eller kanskje snarere med veinettet, er at syklister havner mellom to stoler. Sykler de på gang og sykkelstier så er andre gående i veien for dem, og sykler de i veien er de i veien og skaper irritasjon for billistene. 9461602[/snapback] Da er vi jo ganske så enige da Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Det er et par ting som irriterer meg. Det første er syklister som faktisk drar med seg barna i en henger midt i rushet, og i tillegg sykler svært uansvarlig og nærmest forventer at alle billister skal stoppe for dem når de hiver seg ut i et gangfelt uten noe forvarsel. Å utsette barn for en slik risiko er rett og slett unødvendig. Det andre er syklistene som sykler flere i bredden, dette skjer nok oftere blant mosjonistene enn blant rushtidssyklistene som stort sett sykler alene. Problemet med syklister, eller kanskje snarere med veinettet, er at syklister havner mellom to stoler. Sykler de på gang og sykkelstier så er andre gående i veien for dem, og sykler de i veien er de i veien og skaper irritasjon for billistene. 9461602[/snapback] Da er vi jo ganske så enige da 9468793[/snapback] Det tror jeg kanskje at vi storsett er. Så lenge syklistene holder seg unna europaveier og andre trafikkerte veier der hastigheten er for høy for syklister er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Idag ble alle som syklet i veien stoppet av onkel blå i morgentimene langs riksveg 555, der det er sykkel og gangsti. Flere av syklistene jeg så hadde ikke belysning på sykkelen sin, og var vanskelig å se. Håper de fikk delt ut bøter! Så også at dem stoppet syklister v/ nygårdsbroen! UP! Dere gjør en god jobb! Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Idag ble alle som syklet i veien stoppet av onkel blå i morgentimene langs riksveg 555, der det er sykkel og gangsti. Flere av syklistene jeg så hadde ikke belysning på sykkelen sin, og var vanskelig å se. Håper de fikk delt ut bøter! Så også at dem stoppet syklister v/ nygårdsbroen! UP! Dere gjør en god jobb! 9475813[/snapback] Bra! I går kveld holdt jeg selv nesten på å kjøre ned en syklist. Han hadde ikke lys på sykkelen, og for å kompensere for dette hadde han funnet ut at å sykle mot kjøreretningen var en god ide. Sikkert slik at han selv skulle se møtende biler... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå