Gå til innhold

Syklister i trafikken

Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan videreformidle at en syklist på Danmarksplass i Bergen, syklet på rødt lys her om dagen. Jaggumeg stoppet trafikkseksjonen i politiet han med blålys og sirener midt i veien :) Håper han fikk en saftig bot, evt samme bot som vi bilister får, nemlig 5200 kr.

For å komme tilbake på topic her, så la jeg meg inn på en sykkelsti i går med vinterbilen, og tutet vekk de to syklistene jeg så. Så dem tidligere i dag side om side på europaveien, så da svingte jeg gladelig inn til dem å kjørte litt på dems vei.. Mon tru jeg fikk fingen :cool:

Endret av ReVolvolution
Lenke til kommentar

Det er 900 kr i bot for å sykle på rødt lys. Kan ikke si jeg aldri gjør det, men det gjør nokså vondt å bli påkjørt, så det skal være veldig klar vei.

Boten for å for å kjøre sykkelsti er i utgangspunktet 3200 kr, men med adferden du beskriver kan det nok godt bli snakk om fengsel. Virker også litt lite hensiktsmessig å jage syklistene fra sykkelstien hvis det er der du vil de skal sykle.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Det er 900 kr i bot for å sykle på rødt lys. Kan ikke si jeg aldri gjør det, men det gjør nokså vondt å bli påkjørt, så det skal være veldig klar vei.

Boten for å for å kjøre sykkelsti er i utgangspunktet 3200 kr, men med adferden du beskriver kan det nok godt bli snakk om fengsel. Virker også litt lite hensiktsmessig å jage syklistene fra sykkelstien hvis det er der du vil de skal sykle.

9449850[/snapback]

900kr i bot for å sykle på rødt lys? Det er ALT for lite.

Kjøre på sykkelsti er priceless. Syklistene må litt igjen og :) Boten betaler jeg gledelig, men fikk ingen bot :)

Lenke til kommentar

Du eier ikke sans for proporsjoner. En syklist som kjører på rødt lys risikerer vanligvis bare eget liv om han treffer noen. En bilist som idiotkjører på sykkelsti risikerer bare andres.

9450565[/snapback]

Så siden "bare" han risikerer å bli drept så skal ikke bota være mer enn 900?

Dummeste jeg har hørt på lenge.

Hva med de bilene som har begynt å kjørt på grønt, alt fra biler til busser, som at det ikke kan føre til en stor kollisjon hvis flere prøver å unngå en syklist midt i et kryss!

Skal de bruke veien, så må de følge reglene som er for veien og bøte akkurat likedan som det bilister må.

Lenke til kommentar

Hva med de bilene som har begynt å kjørt på grønt, alt fra biler til busser, som at det ikke kan føre til en stor kollisjon hvis flere prøver å unngå en syklist midt i et kryss!

Skal de bruke veien, så må de følge reglene som er for veien og bøte akkurat likedan som det bilister må.

9450654[/snapback]

Løsningen er så enkel at alle som ferdes i trafikken må bli behandlet likens...

Mopeder bør få en justering av krefter slik at de glatt holder 60 selv i bakker...toppfart på 70 kanskje...

Kjøretøy som er til hinder for øvrig trafikk skal vike ved første mulighet, eller bøtelegges...med prikker..

Med andre ord, hvis du som syklist blir tatt fire ganger for å hindre trafikken, så kan bilsertifikatet ryke...eller få utsettelse. Ved gjentatte ganger så kan faktisk kjøretøyet inndras også.

Like bøter til alle...

Lenke til kommentar

9450654[/snapback]

Løsningen er så enkel at alle som ferdes i trafikken må bli behandlet likens...

Mopeder bør få en justering av krefter slik at de glatt holder 60 selv i bakker...toppfart på 70 kanskje...

Kjøretøy som er til hinder for øvrig trafikk skal vike ved første mulighet, eller bøtelegges...med prikker..

Med andre ord, hvis du som syklist blir tatt fire ganger for å hindre trafikken, så kan bilsertifikatet ryke...eller få utsettelse. Ved gjentatte ganger så kan faktisk kjøretøyet inndras også.

Like bøter til alle...

9453510[/snapback]

Har aldri vært så enig med noen før :):dribble::dribble:

Lenke til kommentar
"Jeg vil frem fooort. Koste hva det koste vil for de andre. De kan bare fjerne seg, og samma hvor lang tid de bruker eller hvorvidt de faktisk kommer noen vei."

9453679[/snapback]

Poenget ditt var?

På en side så kan det virke som du mener vi som ønsker en flyt og litt struktur i trafikken er egoister som bare tenker på oss selv...

På den annen side så kan det virke som du mener at alle har rett til å sitte i veien...uansett om de skal noen steder eller ei...

Vil du spise frokost...hvorfor lage picknik i innerfila på E6 inn mot Oslo ?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at de som kjører inn på sykkelstier og tuter folk vekk, de som mener saktegående kjøretøy skal komme seg ut av veien om så i grøfta for å slippe forbi (her snakker man om 10 sekunder vs. kanskje 30 sekunder), samt de som ligger i støtfangeren på bilen forran og forventer å bli sluppet forbi.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke påstå at de som kjører inn på sykkelstier og tuter folk vekk, de som mener saktegående kjøretøy skal komme seg ut av veien om så i grøfta for å slippe forbi (her snakker man om 10 sekunder vs. kanskje 30 sekunder), samt de som ligger i støtfangeren på bilen forran og forventer å bli sluppet forbi.

9454332[/snapback]

Okay... hehe...

Da vet vi hvem du påstår noe om...men ikke hva du påstår :D

Men når det er sagt, så mener jeg i alle tilfeller at de som hindrer trafikken (mopser/syklister/traktorer) skal kjøre inn til siden på slike busstopp eller andre egnede steder... Ikke at folk skal kjøre utfor stup for å slippe trafikk forbi.

Å kjøre inn på gang/sykkelstier og legge seg på tuta...hmm... ok.. det skjønner jeg ikke helt hensikten med. Ikke med mindre den gang/sykkelstien også er innkjørsel til eiendom og ungene nekter å flytte seg for å slippet deg forbi. Det finnes jo noen slike steder.

Ligge helt oppunder støtfangeren til kjøretøy framfor er også uakseptabelt.

Du oppnår ingenting med dette annet enn å øke risikoen for sammenstøt og bot.

Lenke til kommentar

- De kjører sakte - Gjør det desto lettere å kjøre forbi. Å ligge bak en syklist i f.eks 30 sekunder skader ingen, men enkelte virker som å bli ganske irritert. Jeg er sterkt motstander av syklister som kan ligge kilometervis og se på at kø oppstår bak, og jeg vet de finnes. Det er derimot ganske få av dem i forhold til resten. Jeg vil også påstå at det finnes flere bilister som gjør dette enn syklister.

- Syklister veksler mellom å være fotgjenger og kjørende:

Dette er noe jeg irriterer meg over, men desverre er det slik at det kreves ingen førerkort for sykkel. Har selv hatt nestenulykker for syklister som hiver seg rett over et gangfelt i stor fart.

Jeg irriterer meg også over at noen skal liksom lage seg til en hybrid. Når de skal over gangfelt f.eks, så løfter de bare en fot av pedalen og sparker litt i asfalten mens de triller over i stor fart, i den tro at de da er "gående".

- De bryter vikeplikter, sykler på rødt lys, osv.

Det gjør da sannlige bilister også, gjerne enda mer. Senest i går var det en her som kjørte ned et trafikklystårn fordi han/hun kjørte over på rødt lys, og måtte svinge unna en bil som var på vei ut på grønt.

- De burde bruke fortau, sykkelveier, osv.

I norge har vi omtrendt ikke en eneste sykkelvei. De fleste slike er "gang- og sykkelvei", som i praksis betyr "lekeplass". Disse krysser svært ofte veier og skaper vikeplikt for syklister. Det leker ofte små barn, samt gående som bruker hele veien, småunger som sykler to i bredden samt på feil side, osv. Alt dette gjør det veldig vanskelig å skape effektiv transport på disse veiene.

Tar man også i betrakning at mange gang- og sykkelveier er "Kjøring til eiendommene tillatt", så blir det bare enda verre. I slike tilfeller er det for de fleste bilister en "vei" som en hvilken som helst annen vei. De forventer at syklister, gående, osv. skal vike. Loven sier det motsatte. En bilist skal vike for gående og syklene på gang- og sykkelveier.

Gang- og sykkelveier er også ofte brukt som parkeringsplasser. Dette er selvsagt forbudt, men er ofte praktisert. Spesielt i forbindelse med "Kjøring til eiendommene tillatt".

Her jeg bor er det et stort nettverk av gang- og sykkelveier. Noen av dem med "Kjøring til eiendommene tillatt". Her kjøres det overalt. Uansett hva skiltene sier, samt det kjøres rett igjennom mellom veiene (via gang- og sykkelveien). Det kjøres også ofte svært fort. I praksis brukes disse som vanlige veier.

Jeg ser egentlig ikke helt poenget med å irritere seg over syklister. Finnes nok av tullinger som sitter bak bilrattet som gjør ting som er mye verre.

Jeg er btw. ikke tilhenger av "fyllesykling". Dette er noe av det verre som finnes, fordi disse er det nærmest umulig å ta en trygg forbikjøring av.

Lenke til kommentar

Haha!! Dette er en god historie som jeg hørte her om dagen.. passer fint for dere som irriterer oss bilister med den stygge sykkelen deres! Handler om en proff-syklist som jeg jobba med før. Han har også vært proffbokser og er en fyr jeg ikke ville kødda med.

Han var på vei hjem fra jobb. På sykkelen som vanlig. Det var midt i rushtrafikken og midt på en lang slette. Det kom en sint-bil-sjafør-som-hater-syklister-langs-veien(kunne vært meg) som dreiv og pressa han av veien langs hele sletta. Han kunne fint kjørt forbi, men var tydligvis i det plagsomme hjørnet.

Etter mye knuffing og tuting et par hundre meter valgte bilisten og kjøre forbi og x-kollegaen min la seg på hjul etter....

På enden av denne sletta ligger det en bensinstasjon hvor bilisten svingte inn for og fylle tanken. "X`en" fulgte etter og slo sjaføren rett ned mens han sto og fylte bensin. Så tok han og la han inn i baksete på bilen før han sykla videre......

Hahahahahahaha!!

pent :thumbup:

Lenke til kommentar
Haha!! Dette er en god historie som jeg hørte her om dagen.. passer fint for dere som irriterer oss bilister med den stygge sykkelen deres!  Handler om en proff-syklist som jeg jobba med før. Han har også vært proffbokser og er en fyr jeg ikke ville kødda med.

Han var på vei hjem fra jobb. På sykkelen som vanlig. Det var midt i rushtrafikken og midt på en lang slette. Det kom en sint-bil-sjafør-som-hater-syklister-langs-veien(kunne vært meg) som dreiv og pressa han av veien langs hele sletta. Han kunne fint kjørt forbi, men var tydligvis i det plagsomme hjørnet.

Etter mye knuffing og tuting et par hundre meter valgte bilisten og kjøre forbi og x-kollegaen min la seg på hjul etter....

På enden av denne sletta ligger det en bensinstasjon hvor bilisten svingte inn for og fylle tanken. "X`en" fulgte etter og slo sjaføren rett ned mens han sto og fylte bensin. Så tok han og la han inn i baksete på bilen før han sykla videre......

Hahahahahahaha!!

pent :thumbup:

9455902[/snapback]

Bull...

Proffkarriere som bokser lar seg vanskelig kombinere med proffkarriere som syklist...

Uansett...dersom dette har skjedd, så må jo han kompisen din være totalt drenert i hodet, uansett hvor idiot han fyren kjørte.

Ikke så mye cred i å forsvare voldshandlinger heller btw...

Flaks at dette ikke er mer enn en historie for å provosere da...

Lenke til kommentar

I og med at disse syklistene som oftest er å finne i rushet, så regner jeg med at de er på vei til og fra jobb som alle oss andre.

Dersom de altså har en jobb, hvorfor har de ikke råd til å kjøpe seg en bil som alle andre da?

Det finnes folk som bare må ha andre til å synes synd på dem tydeligvis.

Lenke til kommentar

Du eier ikke sans for proporsjoner. En syklist som kjører på rødt lys risikerer vanligvis bare eget liv om han treffer noen. En bilist som idiotkjører på sykkelsti risikerer bare andres.

9450565[/snapback]

Det er jo heller ikke gøy å være den stakkars sjåføren som meier ned en syklist, selv om det var syklistens feil.

Lenke til kommentar
I og med at disse syklistene som oftest er å finne i rushet, så regner jeg med at de er på vei til og fra jobb som alle oss andre.

Dersom de altså har en jobb, hvorfor har de ikke råd til å kjøpe seg en bil som alle andre da?

Det finnes folk som bare må ha andre til å synes synd på dem tydeligvis.

9456597[/snapback]

Hva med de av oss som ikke liker å kjøre bil?

De som liker å sykle?

De som ikke ser poenget med å stå i kø hver eneste dag når man kan sykle forbi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...