Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Husker godt i vinter også da alle trailersjåfører forsvarte filmet villmannskjøring med trailer og backet det opp med at de var yrkessjåfører og hadde mer peil enn alle andre... samtidig som alle kollegene deres lå strødd langs med grøftekanten.

Så kjører du i 80-100km/t og påstår at det er omtrent lik bremselengde på bil og semi? Det var denne hastigheten dere testet på bane og kanskje?

King of the Road? La oss bygge ut jernbanen og gjøre veien tryggere.

 

Er lei sinker i trafikken selv...men i motsetning til syklister så er dere vanskelig å komme forbi på et forsvarlig vis.

Og husk... transportlinja på videregående utdanner ikke erfarne sjåfører.

 

 

 

"transportlinja på videregående utdanner ikke erfarne sjåfører."

 

Nei, men det er et MYE bedre utgangspunkt en de som tar det privat.

 

1.5 år for å få førerkort vs 0.2 år, sier seg selv !!

 

Ok.

 

Følgende er LITT vesentlig:

 

I forhold til både antall Lastebiler på veien, og antall timer lastebilene kjører på veien i løpet av et år, så er lastebiler\vogntog involvert i MYE mindre ulykker en vanlige biler.

 

Bortsett fra drosjer, hvor mange personbiler kjører så og si 24 timer i døgnet 365 dager i året ?

 

 

Statestikker manipuleres avhengig av hva man prøver å få fram.

 

 

La oss si at du har klasse B førerkort, er 30 år gammel (kjørt bil i 12 år), kjører (hvis jeg er snill) i snitt 5 timer bil i løpet av uka 48 uker i året 240 timer i året, 2880 timer så langt i livet:

 

 

En yrkessjåfør kjører kanskje 1 time privat bil hver uke, så kjører han 45 timer i uka(max tillat i praksis) 10 måneder i året, totalt 1848 timer i ÅRET.

 

I løpet av to år har han kjørt minst 3696 timer.

 

Og da har jeg vert snill to ganger.

 

 

Så en yrkessjåfør kjører altså MINST 816 timer mer i løpet av TO år en det en vanlig bilist gjør i løpet av 12 år !

 

Det er en rimelig konsentrert mengde bilkjøring.

 

Så ja, det finnes knapt noen som har bedre grunnlag til å utale seg om bilkjøring en yrkessjåffører !

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ligger du bak en person som holder 80 i 85-sona, så har du ikke lov å kjøre forbi.

 

 

Tipper du mener 80 i 80 sona.

 

 

Du som ligger forran har ikke lov å nekte noen som helst å kjøre forbi.

 

For alt du vet så har du feilvisning på speedo.

 

Sett feil på farts grensa, eller kanskje mannen bak ikke VIL kjøre i samma farta som deg, grunnen skal du drite i.

 

Det er faktisk ULOVELIG å hindre en forbikjøring !

Lenke til kommentar
Husker godt i vinter også da alle trailersjåfører forsvarte filmet villmannskjøring med trailer og backet det opp med at de var yrkessjåfører og hadde mer peil enn alle andre... samtidig som alle kollegene deres lå strødd langs med grøftekanten.

Så kjører du i 80-100km/t og påstår at det er omtrent lik bremselengde på bil og semi? Det var denne hastigheten dere testet på bane og kanskje?

King of the Road? La oss bygge ut jernbanen og gjøre veien tryggere.

 

Er lei sinker i trafikken selv...men i motsetning til syklister så er dere vanskelig å komme forbi på et forsvarlig vis.

Og husk... transportlinja på videregående utdanner ikke erfarne sjåfører.

 

 

 

"transportlinja på videregående utdanner ikke erfarne sjåfører."

 

Nei, men det er et MYE bedre utgangspunkt en de som tar det privat.

 

1.5 år for å få førerkort vs 0.2 år, sier seg selv !!

 

Ok.

 

Følgende er LITT vesentlig:

 

I forhold til både antall Lastebiler på veien, og antall timer lastebilene kjører på veien i løpet av et år, så er lastebiler\vogntog involvert i MYE mindre ulykker en vanlige biler.

 

Bortsett fra drosjer, hvor mange personbiler kjører så og si 24 timer i døgnet 365 dager i året ?

 

 

Statestikker manipuleres avhengig av hva man prøver å få fram.

 

 

La oss si at du har klasse B førerkort, er 30 år gammel (kjørt bil i 12 år), kjører (hvis jeg er snill) i snitt 5 timer bil i løpet av uka 48 uker i året 240 timer i året, 2880 timer så langt i livet:

 

 

En yrkessjåfør kjører kanskje 1 time privat bil hver uke, så kjører han 45 timer i uka(max tillat i praksis) 10 måneder i året, totalt 1848 timer i ÅRET.

 

I løpet av to år har han kjørt minst 3696 timer.

 

Og da har jeg vert snill to ganger.

 

 

Så en yrkessjåfør kjører altså MINST 816 timer mer i løpet av TO år en det en vanlig bilist gjør i løpet av 12 år !

 

Det er en rimelig konsentrert mengde bilkjøring.

 

Så ja, det finnes knapt noen som har bedre grunnlag til å utale seg om bilkjøring en yrkessjåffører !

9273195[/snapback]

Kjører faktisk ganske mye i min jobb, selv om yrkessjåfør ikke er mitt yrke. Så fem timer i uka er litt i minste laget, selv om du bare tar med personbilkjøringa mi. Har også kjørt lastebil en vending og er helfrelst motorsyklist. Men du traff relativt godt på alder.

Men som sagt, erfaring hjelper lite når du kjører slik at øvrig trafikk ikke er komfortabel. Erfaring som tyngde på argument er også en lettvekter når dere ligger strødd i grøftene år etter år fordi dere tror dere er bedre enn andre...igjen og igjen og igjen...

 

ligger du bak en person som holder 80 i 85-sona, så har du ikke lov å kjøre forbi.

 

 

Tipper du mener 80 i 80 sona.

 

 

Du som ligger forran har ikke lov å nekte noen som helst å kjøre forbi.

 

For alt du vet så har du feilvisning på speedo.

 

Sett feil på farts grensa, eller kanskje mannen bak ikke VIL kjøre i samma farta som deg, grunnen skal du drite i.

 

Det er faktisk ULOVELIG å hindre en forbikjøring !

9273283[/snapback]

85 i 80-sona mente jeg ja :blush:

Enig i at det er ulovlig å hindre en forbikjøring, men det gjør ikke en forbikjøring som overskrider fartsgrenser noe mer lovlig.

Lenke til kommentar
erfaring hjelper lite når du kjører slik at øvrig trafikk ikke er komfortabel. Erfaring som tyngde på argument er også en lettvekter når dere ligger strødd i grøftene år etter år fordi dere tror dere er bedre enn andre...igjen og igjen og igjen...

 

 

 

Dere ligger strødd i grøftene år etter år ?

 

 

 

Vanlige bilister ca 240-300 timer i året på veien !

Yrkessjåfører ca 1850 timer i året på veien !

 

 

Per kjørte time, i noe som av deg blir beskrevet som meget vanskelig å kjøre så tipper jeg personbilene er 200 ganger så ofte involvert i ulykker en lastebiler !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Interressant diskusjon, men to ting vil jeg si til derelastebilsjåfører:

 

1: lær dere å respektere 50 og 60 soner uansett hvor "travelt" dere har det.

 

2: Hold avstand for svingende!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg plages mere av amatørene i trafikken, fordi at disse er i stand til å gjøre det mest uventede. Tror ikke det spiller så meget rolle for meg den dagen en amatør har via å foreta seg en helt uventet manøver, og jeg bader i min egen bremseveæske, at denne fulgte alle regler, men kjørte som en krøkke. Det opplever jeg veldig sjeldent av mere erfarne sjåfører, og ikke minst de som i tillegg har det som yrke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det som irriterer meg mest med syklistene i Oslo er denne evinnelige syklingen over fotgjengerfelt. Syklelen skal trilles! Jeg tuter av og til, spesielt om bilen foran meg er så feig at han stopper. Ellers holder jeg vanligvis på min rett og kjører...

 

Enda verre er det med dem som ligger i høyre side av veibanen (slik de egentlig skal), men så plutselg finner det for godt å vrenge til venstre over fotgjengerfelt rett foran en bil. Har de en eller annen "death wish" ? :!:

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest med syklistene i Oslo er denne evinnelige syklingen over fotgjengerfelt. Syklelen skal trilles! Jeg tuter av og til, spesielt om bilen foran meg er så feig at han stopper. Ellers holder jeg vanligvis på min rett og kjører...

 

Enda verre er det med dem som ligger i høyre side av veibanen (slik de egentlig skal), men så plutselg finner det for godt å vrenge til venstre over fotgjengerfelt rett foran en bil. Har de en eller annen "death wish" ?  :!:

9430531[/snapback]

 

Feil! det er foretatt en lovendring som gjør at de har retten på sin side når de sykler over gangfelt. Men de bør se seg for før de gjør det.. der skal jeg være enig.

Lenke til kommentar
30km/t på forthau?  Det er jo gjennomsnittsfarten min til skolen :S

 

Om man blir tatt i 50km/t, hva skjer da? får man sykkelen beslaglagt? :p

 

 

 

Til dere som hater sykkelister: Dere har ikke syklet mye, har dere vel? :roll:

5014322[/snapback]

 

Neida.. de er bare selvgode urnorske egoer..

Lenke til kommentar

Jeg hater syklister som er EGOISTER!

 

Bruk da for #!¤%#& fortauet og ikke veien!

Sist nå for 20 min siden på vei hjem, mitt i pissrenge kom jeg kjørende i ca 100km/h.

 

Sidene veiene her på vestlandet er utrolig sporete så må jeg ligge helt til venstre eller høyre i kjørefeltet mitt for ikke å få vannplaning/begynne å spinne!

 

Og hva ligger da midt på veien?

Jo, en innpakka treskalle i 40-års krisa med en kondomdress tredd over kroppen sin!

 

Så vidt jeg hold på å meie ned na idioten!

 

Hva feiler folk for tia?

Ikke nok med at han ikke brukte fortauet rett ved siden av(som er ca 6 måneder gammelt) men det va ikke et eneste tegn til hverken lys eller refleks på sykkelen :realmad:

 

Neste gang en som han dukker opp slik tar jeg fortauet!

Lenke til kommentar
Når jeg sykler i rundkjøringer eller kryss skjer det aldri at jeg får en bil nærmere enn 2 meter fra bakhjulet.

 

 

 

 

 

Hva faen gjør du ute i en RUNDKJØRING på sykkel? :nei:

Når skal syklistene skjønne at gata/veien er for motoriserte kjøretøy?

 

Det virker på meg som enkelte syklister sykler i veien bare fordi det er lov, og på pur faen.

Opplever ofte å komme i køer på veier i Follo (ganske smale riksveier, et felt i hver kjøreretning, 60-70 km/t fartsgrense) og irriterer meg over den sneglen av en bilist som lager denne køen.....men når jeg til slutt kommer fremover i køen ser jeg at det er en SYKLIST!

Hva faen gjør han der? Lager 10 ganger mer kø enn en 70 åring på søndagstur med kona!

 

Når det i tillegg er asfaltert sykkelsti ved siden av, med bedre standard enn veien blir jeg rimelig forbanna. Dette skulle vært forbudt og politikerne har da også vært diskutert et forbud mot dette.

Trafikken som kommer imot gjør det vanskelig å kjøre forbi med en avstand på 1,5 meter som anbefalt, så forbikjøringen skjer ofte med marginal avstand...

 

Syklisten vingler av bilene som kjører tett forbi og gir fingern til bilførerne. Sånne syklister skulle jo vært vinket tilside og fått en kraftig bot for å skape trafikkfarlige situasjoner, hindre øvrig trafikk og for å lage en kilometer UNØDVENDIG kø, akkurat som gamlefar på søndagstur med bilen og kona, i begynnelsen av fellesferien når alle vi andre skal på ferie....

 

Men disse syklistene som nevnt over får vel aldri bøter for slikt så kanskje de tar hintet hvis de blir presset ut av veien og ned i grøfta? :thumbup:

 

Disse syklistene kan umulig ha lappen på bil? Ikke bare fordi de ikke kan vanlige trafikkregler, men fordi de ikke klarer å se en sak fra to sider?

Selv er jeg både syklist og bilist, ettersom hva som passer, men bilkjøringen har gjort meg til en bedre syklist, og motsatt.

Jeg sykler f.eks aldri i gata/veien. Jeg har ingenting der å gjøre, fordi jeg ikke fører et motorisert kjøretøy. Siden jeg da ikke gjør det, går det mye saktere, og jeg vil være til et unødig hinder for den motoriserte trafikk.

Eneste unntaket må være hvis det ikke er fortau eller sykkelsti/sykkelvei ved siden av. Da må jeg jo sykle i veien, men jeg liker det ikke.

4793437[/snapback]

 

 

Kunne ikke sagt meg mer enig!

Skulel innført års-avgift på slike syklister som bruker veien UNØDIG!

Hadde ikke blitt mange igjen på veiene da :)

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest med syklistene i Oslo er denne evinnelige syklingen over fotgjengerfelt. Syklelen skal trilles! Jeg tuter av og til, spesielt om bilen foran meg er så feig at han stopper. Ellers holder jeg vanligvis på min rett og kjører...

 

Enda verre er det med dem som ligger i høyre side av veibanen (slik de egentlig skal), men så plutselg finner det for godt å vrenge til venstre over fotgjengerfelt rett foran en bil. Har de en eller annen "death wish" ?  :!:

9430531[/snapback]

 

Feil! det er foretatt en lovendring som gjør at de har retten på sin side når de sykler over gangfelt. Men de bør se seg for før de gjør det.. der skal jeg være enig.

9440260[/snapback]

Hmmm... Kan noen linke til denne loven eller forskriften? Jeg vil jo ikke kjøre noen ned med mindere jeg har lov til det mener jeg :p

 

Edit: En venn av meg i Politiet sier at for syklende gjelder "bil regler", dvs at de har vikeplikt for kryssende trafikk når de benytter fotgjengerfelt...

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg hater syklister som er EGOISTER!

 

Bruk da for #!¤%#& fortauet og ikke veien!

Sist nå for 20 min siden på vei hjem, mitt i pissrenge kom jeg kjørende i ca 100km/h.

 

Sidene veiene her på vestlandet er utrolig sporete så må jeg ligge helt til venstre eller høyre i kjørefeltet mitt for ikke å få vannplaning/begynne å spinne!

 

Og hva ligger da midt på veien?

Jo, en innpakka treskalle i 40-års krisa med en kondomdress tredd over kroppen sin!

 

Så vidt jeg hold på å meie ned na idioten!

 

Hva feiler folk for tia?

Ikke nok med at han ikke brukte fortauet rett ved siden av(som er ca 6 måneder gammelt) men det va ikke et eneste tegn til hverken lys eller refleks på sykkelen :realmad:

 

Neste gang en som han dukker opp slik tar jeg fortauet!

9441692[/snapback]

 

Her ser jeg bare idiotiske handlinger hos en part, og syklisten er den andre. :yes:

 

Jeg er selv aktiv syklist, og bruker veiene så mye som mulig. Forholder meg til trafikkreglene gjør jeg også, men det forhindrer ikke meg i å bruke huet ...!?

 

Grunnen til bruk av veiene er fordi disse kan man bevege seg mere smidig på.

:)

Lenke til kommentar

Nei, bare syklistene følger trafikreglene sine (som å ikke kjøre på rødt lys og overholder vikeplikten sin på fotgjengerfelt eller vingler ut i veien uten å gi tegn eller se seg for), like bra som jeg overholder mine overfor dem så hadde Oslo-trafikkenvært en bedre plass.

 

Pleier omgås jeg ganske varsomt med syklister, holder så god avstand jeg kan når de ligger i høyre side av veien og jeg kjører forbi, overholder min vikeplikt om de kommer fra høyre eller ligger i en rundkjøring osv...

Lenke til kommentar
Bruk da for #!¤%#& fortauet og ikke veien!
Kjører vi på fortauet, så blir vi skjelt ut av de som går der. Sykler vi i veien blir vi tuta på og nær kjørt ned fra tid til annen. Hva faen skal vi gjøre da? Vi har faktisk LOV TIL å kjøre i veien. Vi har faktisk lov til å kjøre på fortauet også, men da skal vi holde GÅFART. Hva er vitsen med sykkel da? Og Norge er faktisk et av veldig få land i verden hvor syklister i det hele tatt har lov til å oppholde seg på fortauet, så det du (og mange andre her sier) er helt bak mål, og viser bare at dere kun tenker på deres eget beste. Veien er ikke kun til for dere... deal with it.
Sist nå for 20 min siden på vei hjem, mitt i pissrenge kom jeg kjørende i ca 100km/h.
Og hvordan står det til med intelligensen, når du hetser syklister og klager over at de faktisk gjør noe de har lov til, når du kjører i 100 kmt på sporete, svingete vestlandsveier? Herregud.... håper virkelig du er ironisk (i såfall er det en skremmende god parodi). :!: Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Ser jeg en idiot av en syklist I rundkjøringen midt i rushen en gang til så får han smake støtfangeren.
Å komme med trusler om vold er faktisk straffbart og kan føre til fengsel i opp til seks år. Personer som kommer med trusler, er ofte ikke kompetente nok til å komme med gode argumenter, og bruker trusler for å fremme sine svake synspunkt.

 

Vi som sykler har lov til å sykle i veien, og i rundkjøringer, og jeg forventer at bilene som skal inn i rundkjøringen følger reglene, akkurat slik jeg gjør det. Men flere driter i syklister, og risikerer faktisk bot på flere tusen kroner. På samme måte, håper jeg evt. regelbrudd fra en syklist blir slått ned på.

Ingen med vettet i behold plasserer seg som om det er bil de kjører når det er gangfelt på alle kanter og kan bruke dem istedenfor å holde på å bli nedkjørt 5-6 ganger fordi de er en plass de ikke har noe å gjøre.
Gangfelt blir vi fortalt at vi skal holde oss langt unna, så det er litt vanskelig å vite hva man skal gjøre. Mener du sykkelvei, er jeg helt enig. Men jeg holder meg faktisk ofte på fortau, og skremmer gående (selv om jeg sykler i gangfart) nettopp på grunn av folk som deg, som truer med å ta meg med støtfangeren. Andre truer med å ta oss med døra.
Syklister er ofte så utrolig tankeløse, tar jo ikke hensyn til at veiene hovedsaklig er for biler. Det er jo bilister som betaler for bruk og vedlikehold...
Totalt feil at veien hovedsaklig er til for bilister. Jeg har like mye lov til å være der som deg. Og en syklist sliter ikke på veien i nærheten av like mye som en bil gjør. Det meste av slitasjen skjer pga. piggdekk, og de færreste syklister sykler om vinteren.
Hva faen gjør du ute i en RUNDKJØRING på sykkel?  :nei:

Når skal syklistene skjønne at gata/veien er for motoriserte kjøretøy?

Ikke kom med påstander, når du ikke har peiling på hva du prater om.
Når det i tillegg er asfaltert sykkelsti ved siden av, med bedre standard enn veien blir jeg rimelig forbanna. Dette skulle vært forbudt og politikerne har da også vært diskutert et forbud mot dette.
Helt enig... men jeg ser sjelden det. I Oslo der jeg bor, er det imidlertid veldig få sykkelveier. Jeg bruker de som er der jeg sykler, men ofte er de blokkert av bilister som har funnet ut at dette er jo en perfekt parkeringsplass. Lar styret mitt sneie forsiktig borti speilet, bare for å si ifra (det sitter alltid en i bilen for å passe på at de ikke får parkeringsbot). Andre igjen, svinger rett inn i sykkelfeltet for å parkere, uten å sjekke om det kommer en syklist kjørende i sykkelfeltet bak dem. Jeg har blitt vant til dette, så jeg pleier å passe på når jeg sykler forbi en saktegående bil (og jeg ligger i sykkelfeltet ved siden av).

 

Ellers er jeg enig i noen av de seriøse innleggene her. Det burde vært "førerkort" for sykkel, på lik linje med bil. Vi oppholder oss i veien, og bør derfor være klar over veitrafikkloven og lover og regler på samme linje som en bilist. Jeg har sett mye uvettig sykling i Oslo, og jeg blir forbanna, for det er dem som gir oss syklister et dårlig rykte. Daglig ser jeg syklister på full fart over veien på rødt lys for eksempel. Men bare vær klar over, at ikke alle er slik... det er bare at det er dem man ser. De som ikke er i veien for deg, ser man naturligvis ikke. Og det er nok ganske mange av oss også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...