Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

GRRRRR..... Jeg eksploderer snart!!

 

ENKELTE syklister skulle vært påkjørt og banka etterpå! Hadde jeg bare vært gæren nok skulle jeg gjort noe med det...

 

Store sykkelgrupper eller mer enn 3 stk får min fulle respekt, men et eller to surrehuer får ingenting.

 

Jeg skal hvertfall begynne og stoppe på alle gangstier ved utkjøringer bare for og irritere. Kollektiv straff!

 

Noe må gjøres!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi skal faktisk få vikeplikt for dem også! Fra sykkelveier! Det der er det dummeste jeg har hørt på lang tid.

9058289[/snapback]

 

Ja, hvorfor ikke? Om dere på død og liv skal ha oss på sykkelveiene, burde man kunne se opp når man krysser en slik. Er det et sykkelfelt langs vanlig vei, bør man følge vanlig vikeplikt fra høyre, men langs gang og sykkelsti er det utrolig irriterende når biler stopper midt på gangstien for å vente på klar bane ved utkjøringer.

9058815[/snapback]

 

Ganske enkelt fordi man ikke trenger "sykkellappen". Da kan hvem som helst idiot kjøre som han vil og vi, bilistene, vil få skylda.

Lenke til kommentar
Ganske enkelt fordi man ikke trenger "sykkellappen". Da kan hvem som helst idiot kjøre som han vil og vi, bilistene, vil få skylda.

9080421[/snapback]

 

Ja, nettopp. Syklende kan ikke nødvendigvis trafikkreglene, så da er det ikke så dumt om du som bilist har vikeplikt for 12-åringen på sykkelstien, er det vel?

 

Dessuten kan mye tyde på at terskelen er rimelig lav for å få sertifikat for bil også :tease:

Lenke til kommentar

Jeg ble rimelig forbanna på en syklist her i går kveld. Han syklet midt i veien selvom det var sykkelsti på siden. Jeg la meg på hornet, og han kom seg inn. Hadde godt pådrag ifra han, og da var jeg rimelig forbanna.

 

Så følte jeg meg som satan en liten stund. Fant en vei inn på fotgjengerfeltet/sykkelstien, og la 245'en inn der. Så kjørte eg veeeldig sakte til syklisten kom bak meg, og fikk smake sin egen medisin.

 

Vet at det ikke er sunn fornuft å si dette, men de i kondomdresser som absolutt skal leke tullinger i veien, gjør det på sykkelstien.

 

Jeg blir rett og slett så forbanna :)

Lenke til kommentar
Vet at det ikke er sunn fornuft å si dette, men de i kondomdresser som absolutt skal leke tullinger i veien, gjør det på sykkelstien.

9081106[/snapback]

 

Så man "leker tulling" når man sykler treningsturer?

 

Du har virkelig ingen rett (eller grunn) for å presse syklister over på gang- og sykkelsti. Det var kun en av dere som gjorde noe ulovlig i trafikken, og du vet godt at det var deg.

 

2. De kan selvsagt få bot for å bryte trafikkreglene de også. Jeg må nok skuffe deg, for det er politiet som kan inndra en slik bot, ikke du.

 

Nei, jeg stemmer for 20 timers obligatorisk trafikksykling for å få sertifikat for bil. De syklistene jeg kjenner har erfaring fra både sykling og bilkjøring i motsetning til lettirriterte rånebøller (ja, du ja :whistle: )

Lenke til kommentar

Lettirritert rånebølle? Det kan du ta deg faen på :D

La meg ta et eksempel på hvorfor jeg er en lettirritert rånebølle:

 

Jeg kjører ukentlig strekningen Bergen-Stavanger. For de av dere som er kjent der, så vet dere at strekningen mellom Fitjar og Leirvik har gang og sykkelsti som er nyasfaltert, og godt bred, og går rett framover.

 

Allikavel, så må en eller annen fjott ligge midt i veien med kondomdressen sin og leke Tour de france, og være eplekjekk fordi "han har LOV" til å sykle i veien. Sykkelstien er som oftest ingen på, og denne strekningen går over en mil.

 

Og her er mitt problem: Når jeg har tung last, og kommer bak disse, må jeg bremse ned i 15-20 km/t og klarer ikke å kjøre forbi grunnet møtende trafikk. Dette taper jeg jævlig med tid på grunnet arbeid, kjøre og hviletidsreglementet..

 

Hvorfor kan ikke syklister sykle på gang og sykkelstien? Hvorfor må de på død og liv være i veien??

 

En annen sjåfør i firmaet som jeg jobber i, han klikket fullstendig på en syklist. Først hev han syklisten over autovernet til sykkelstien, og etter det kom sykkelen etter.

 

Konklusjon: Syklister = selvmordskandidater i veien.

Lenke til kommentar
Konklusjon: Syklister = selvmordskandidater i veien.

9095343[/snapback]

 

Man er altså selvmordskandidat fordi man risikerer å møte noen mentalt syke?

 

Ang. akkurat den strekningen du beskriver kan jeg godt forstå deg. Dersom syklisten er sikker på at han kan komme utpå veien igjen i den retningen han har tenkt å sykle uten å måtte igjennom et byggefelt eller noe annet spetakkel, bør man som enkeltsyklist kunne velge dette alternativet.

 

Problemet er at man på ukjent strekning ikke vet om gangstien følger veien, og hvor langt og oversiktlig det er. På en 12mils tur i helgen valgte jeg konsekvent veibanen, til tross for at det sporadisk var gang og sykkelsti enkelte steder. Noen ganger slutter den bare, andre ganger tverrstopper den og går under eller over veien eller rett i et ukjent byggefelt. Er det svingete og uoversiktlig er det også skummelt å holde marsfart som en sliten moped.

 

Selvsagt fikk jeg både hornet og finger'n flere ganger, men de ble sikkert ikke mindre forvirret av å få et slengkyss tilbake :tease:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjerts, la meg få høre ditt syn på følgende uttalelse: "De som bruker veien som lekeplass bør vise en viss ydmykhet overfor dem som har den som arbeidsplass".

 

Jeg er selv ikke yrkessjåfør, og kjører kun vanlig personbil, og kun i private sammenhenger. Men når jeg ser hvor mye oppførselen til mange av dere treningssyklister irriterer meg, som kjører en liten, kvikk personbil, så tør jeg knapt tenke på hvordan de stakkars yrkessjåførene må ha det med sine kjempestore, tregt aksellererende biler.

Lenke til kommentar
Kjerts, la meg få høre ditt syn på følgende uttalelse: "De som bruker veien som lekeplass bør vise en viss ydmykhet overfor dem som har den som arbeidsplass".

 

Jeg er selv ikke yrkessjåfør, og kjører kun vanlig personbil, og kun i private sammenhenger. Men når jeg ser hvor mye oppførselen til mange av dere treningssyklister irriterer meg, som kjører en liten, kvikk personbil, så tør jeg knapt tenke på hvordan de stakkars yrkessjåførene må ha det med sine kjempestore, tregt aksellererende biler.

9178261[/snapback]

 

En viss ydmykhet har i alle fall jeg som syklist, når jeg vet at jeg garantert kommer dårligst ut om det skulle skje noe. Jeg vil ikke kalle det lekeplass, men heller treningsarena for min del. Andre syklister benytter veibanen til og fra jobb også.

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal ta andre syklister i forsvar når du sier de irriterer deg med sin oppførsel, for jeg vet ikke hva du definerer som irriterende oppførsel.

 

Om min tilstedeværelse i trafikkbildet er nok til å irritere folk, må jeg bare beklage. Jeg vinker trafikk forbi når jeg ser det er klart og kan til og med svinge til siden om det skulle danne seg kø (som jeg nesten aldri har opplevd). Særlig tungtransport kan bli liggende bak og danne kø bak seg igjen, og det er jeg oppmerksom på, og gjør mitt for at forbikjøring går greit.

De veiene jeg velger som treningsrute er mindre trafikkerte, og skulle en bil bli liggende bak, tar det sjeldent lang tid til det er klar bane.

 

I utgangspunktet tror jeg folk har dårligere tålmodighet enn nødvendig, uavhengig om det er på jobben eller privat. Det tar ikke mange sekunder ekstra. Hva som gjør syklister mer irriterende enn mopeder, campingvogner og traktorer forstår jeg heller ikke.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke din egen sikkerhet jeg først og fremst hadde i tankene som hovedmotiv for eventuell ydmykhet. Det jeg mener er mer ydmykhet overfor både sjåførens situasjon - lange dager, trange kjøretider, ønsket om å komme litt fortere frem og kanskje få en halvtime ekstra med familien osv - og hans betydning i et mer samfunnsmessig perspektiv - han frakter varene til oss alle, du bare leker deg med din egen spesialinteresse.

 

Nå skulle det ikke egentlig være nødvendig med noen ydmykhet heller. Trafikkreglenes §12, 4. ledd, som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, og som påbyr deg å vike til siden, sette ned farten og om nødvendig stanse for trafikk som vil forbi, burde være tilstrekkelig.

 

Treningsarena = lekeplass. Merk at akkurat nå snakker jeg om ren treningssykling - de som sykler for å komme fra A til B, holder jeg utenfor akkurat i denne diskusjonen

 

Husk også at dersom du slipper forbi bilen straks den kommer, så går hele forbikjøringen mye fortere. Det tar mye kortere tid og veistrekning hvis man kan utnytte fartsoverskuddet man har i utgangspunktet, enn hvis man først må bremse ned, og så aksellerere opp igjen for å komme forbi deg.

Lenke til kommentar
Nå var det ikke din egen sikkerhet jeg først og fremst hadde i tankene som hovedmotiv for eventuell ydmykhet. Det jeg mener er mer ydmykhet overfor både sjåførens situasjon - lange dager, trange kjøretider, ønsket om å komme litt fortere frem og kanskje få en halvtime ekstra med familien osv - og hans betydning i et mer samfunnsmessig perspektiv - han frakter varene til oss alle, du bare leker deg med din egen spesialinteresse.

 

Du er flink til å fremstille meg som en egoist og yrkessjåfører som et offer. Realiteten er at hindringer i trafikkbildet er noe både sjåfører og arbeidsgivere må ta høyde for, og det gjør de sikkert også.

Han frakter varer og holder samfunnet i gang, ja. Hverdagshelten vi må legge oss i grøften for.

 

Nå skulle det ikke egentlig være nødvendig med noen ydmykhet heller. Trafikkreglenes §12,  4. ledd, som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, og som påbyr deg å vike til siden, sette ned farten og om nødvendig stanse for trafikk som vil forbi, burde være tilstrekkelig.

 

Dette blir igjen et definisjonsspørsmål. Hvor lenge skal man hindre trafikk før man må legge seg til siden? Kjører et vogntog (ja, hverdagshelten vår) til siden når det har 30 biler bak seg? Eller en traktor? En syklist vil være såpass grei å kjøre forbi, så det krever ikke lang rettstrekke for at en og en bil veldig lett passerer.

 

Husk også at dersom du slipper forbi bilen straks den kommer, så går hele forbikjøringen mye fortere. Det tar mye kortere tid og veistrekning hvis man kan utnytte fartsoverskuddet man har i utgangspunktet, enn hvis man først må bremse ned, og så aksellerere opp igjen for å komme forbi deg.

9178538[/snapback]

 

Så her skal jeg altså lytte etter biler og sykle ut til siden (og helst stoppe) for at de skal kunne kjøre rett frem? I realiteten går det stort sett flytende trafikk rett forbi, for på de mest trafikkerte veiene ligger jeg helt på hvitstripen av hensyn til trafikken. Hva som tar kortest tid er jeg klar over, men det må være mulig å finne en middelvei hvor begge parter blir minst mulig hindret.

Jeg kunne egentlig ligget i venstre hjulspor også, men det gjør jeg ikke av hensyn til trafikken. Jeg ligger altså så langt til høyre at trafikken kan suse forbi, selv på ganske uoversiktlige steder. Jeg gjør kanskje meg selv en bjørnetjeneste ved å ligge så langt ute, for det er selvsagt jeg som blir offeret om en bil finner ut at det ikke var plass eller klar bane likevel.

Lenke til kommentar

Du er flink til å fremstille meg som en egoist og yrkessjåfører som et offer. Realiteten er at hindringer i trafikkbildet er noe både sjåfører og arbeidsgivere må ta høyde for, og det gjør de sikkert også.

Han frakter varer og holder samfunnet i gang, ja. Hverdagshelten vi må legge oss i grøften for.

 

-> Spar deg ironien. Dersom alle treningssyklister nektet å treningssykle mer fra i morgen, ville de negative konsekvensene for samfunnet bli tilnærmet null. Dersom trailersjåfører gjorde tilsvarende, ville samfunnet stoppe opp. Og det vet du godt.

 

 

Så her skal jeg altså lytte etter biler og sykle ut til siden (og helst stoppe) for at de skal kunne kjøre rett frem?

 

-> Dette kan like godt snus den andre veien, og yrkessjåføren kan si "Så jeg skal altså bremse ned mine 40-50 tonn med semitrailer fra 70 til 25 km/t, og bruke masse tid og penger på bremsebånd og diesel, for at du skal unngå et lite avbrudd i treningen?" Av de to retoriske spørsmålene synes jeg at trailersjåførens virker mest overbevisende. Når du sykler i veien er du kjørende, og da plikter du å holde deg orientert om trafikksituasjonen

 

I realiteten går det stort sett flytende trafikk rett forbi, for på de mest trafikkerte veiene ligger jeg helt på hvitstripen av hensyn til trafikken.

 

-> Javel, hva er da problemet? Hvis trafikken "stort sett" går flytende rett forbi, så koster det deg vel ikke allverdens aktivt å slippe forbi i de få tilfellene da trafikken ikke uten videre går flytende rett forbi? Likevel - du skal ha for å legge deg lengst mulig ut til høyre. Det er langt fra alle som gjør det.

 

Hva som tar kortest tid er jeg klar over, men det må være mulig å finne en middelvei hvor begge parter blir minst mulig hindret.

 

-> Saken er den at når en bil tar deg igjen på en uoversiktlig strekning, så vil dette bety ulempe for én av dere - enten for deg, som må slippe forbi, eller for ham som må bremse ned og bli liggende bak deg i kortere eller lengre tid. I utgangspunktet kunne det vært tvil om hvem av dere som skulle påta dere ulempen. Denne tvilen rydder trafikkreglene av veien ved å si at det er det saktegående kjøretøyet som skal påta seg ulempen.

 

Jeg kunne egentlig ligget i venstre hjulspor også, men det gjør jeg ikke av hensyn til trafikken. Jeg ligger altså så langt til høyre at trafikken kan suse forbi, selv på ganske uoversiktlige steder. Jeg gjør kanskje meg selv en bjørnetjeneste ved å ligge så langt ute, for det er selvsagt jeg som blir offeret om en bil finner ut at det ikke var plass eller klar bane likevel.

 

-> Som sagt, hatten av til deg for dette.

Lenke til kommentar

Det du beskriver som den enkleste sak; å slippe forbi trafikk FØR de er nødt til å sakke farten, er rett og slett ikke gjennomførbart. Det er min plikt å holde oversikt over trafikkbildet, ja, men jeg kan ikke legge meg mer ut til siden FØR trafikken bak tar meg igjen.

 

Skulle man brukt denne paragrafen i veitrafikkloven på denne måten skulle man altså med BMW'en sin passere et vogntog som tilfeldigvis allerede hadde lagt seg i grøfta.

Lenke til kommentar
Det du beskriver som den enkleste sak; å slippe forbi trafikk FØR de er nødt til å sakke farten, er rett og slett ikke gjennomførbart. Det er min plikt å holde oversikt over trafikkbildet, ja, men jeg kan ikke legge meg mer ut til siden FØR trafikken bak tar meg igjen.

 

Skulle man brukt denne paragrafen i veitrafikkloven på denne måten skulle man altså med BMW'en sin passere et vogntog som tilfeldigvis allerede hadde lagt seg i grøfta.

9178782[/snapback]

 

Neida, det er slett ikke alltid "den enkleste sak". Noen ganger er det sikkert ikke muig i det hele tatt. Men noen ganger er det det, og da bør og skal du gjøre det. Det jeg etterlyser er ikke at biltrafikken aldri skal behøve å bremse ned for en syklist, men at syklisten skal ha bevissthet om at han er en hindring i trafikken, og at det bl.a. er ham §12.4 sikter til. Denne holdningen finner jeg på det nærmeste å være fraværende hos omtrent alle treningssyklende som jeg treffer på i trafikken.

 

Vogntog, traktorer og annen saktegående trafikk skal også følge denne regelen. Men på veldig mange steder er det slik at det er fullt mulig for en syklist å slippe forbi, men ikke for et vogntog. Der en syklist ofte bare kan bremse godt ned, så vil en semitrailer trenge en lang bussholdeplass for å slippe forbi. Det er også slik at semitrailere i langt større grad makter å holde farten oppe og dermed ikke være tll hinder, enn hva syklister gjør. For det tredje er det, i alle fall der jeg for det meste kjører, mange flere syklister enn vogntog å ergre seg over.

 

Når det gjelder traktorer, så er min erfaring at de er mye flinkere til å benytte anledninger til å slippe forbi, enn hva syklister er. Campingvogner og bobiler er et kapittel for seg, og jeg har inntrykk av at de får ganske mye pepper fra bilister forøvrig, de også.

Lenke til kommentar

Hvor mange minutter har du blitt liggende bak en syklist uten anledning til å kjøre forbi? Hvor mange minutter venter traktoren du skryter så av, før den slipper forbi biler?

 

Forskjellen slik jeg ser det er at syklisten allerede ER enkel å kjøre forbi, uten at syklisten gjør noe aktivt, mens traktoren (som gjerne hindrer lenger før man slipper forbi) må gjøre noe aktivt for å slippe forbi på uoversiktlige steder. Ved å gjøre noe aktivt, ser selvfølgelig du som bilist at han gjør noe.

 

I stedet for å stoppe, kan jeg ved de tilfellene det skulle bli liggende biler bak, benytte utsikten jeg har som ligger lengre frem i svingene, til å vinke biler forbi når jeg ser det er klart. Dette ser jeg bilister setter pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...