Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Jeg har syklet i 5 år, tro det elelr ej, fra jeg var 12 til jeg var 17!

 

Hva dog aldri oppi mer enn 60 maks, men vet hvordan deter!

 

og på de 5 åra, hadde jeg aldri problem med å bruke fortau osv!

Barnevogner å bestemødre var ingen problem, selv om gangstiene ofte var grusveier!

 

7644942[/snapback]

 

Hvilken sykkel brukte du da?

 

Jeg bruker både offroad og racersykkel, og med offroadsykkelen bruker jeg gjerne gangstien.

 

Med racer sykler jeg turer på 6-12mil. Her er snittfarten såppas at gangstien skjelden er tygg å bruke. Er det gangsti langs en lang bakke, kan jeg bruke den, men ellers er det utrolig tungvindt å stikke innom gangstier som er et par hundre meter, og som vekselvis går over og under veien, og plutselig havner i et byggefelt.

 

På veien har man håndfaste regler å forholde seg til. Tar hensyn og gir signal for å hjelpe til med forbikjøringer om det er uoversiktlig osv.

7645040[/snapback]

 

 

Jeg brukte en Dbs Intruder med piggdekk xD

 

Og jeg syklet konstant med mine venner, ble raskt 5 mil hver dag, bare sykle i sentrum med kompiser osv!

 

Nå tenker jeg på sykkelstier som går langs veiene da, ikke at man må ta omveier rundt dovrefjell fordi man ikke skal kjøre på veien!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har syklet i 5 år, tro det elelr ej, fra jeg var 12 til jeg var 17!

 

Hva dog aldri oppi mer enn 60 maks, men vet hvordan deter!

 

og på de 5 åra, hadde jeg aldri problem med å bruke fortau osv!

Barnevogner å bestemødre var ingen problem, selv om gangstiene ofte var grusveier!

 

7644942[/snapback]

 

Hvilken sykkel brukte du da?

 

Jeg bruker både offroad og racersykkel, og med offroadsykkelen bruker jeg gjerne gangstien.

 

Med racer sykler jeg turer på 6-12mil. Her er snittfarten såppas at gangstien skjelden er tygg å bruke. Er det gangsti langs en lang bakke, kan jeg bruke den, men ellers er det utrolig tungvindt å stikke innom gangstier som er et par hundre meter, og som vekselvis går over og under veien, og plutselig havner i et byggefelt.

 

På veien har man håndfaste regler å forholde seg til. Tar hensyn og gir signal for å hjelpe til med forbikjøringer om det er uoversiktlig osv.

7645040[/snapback]

Jeg brukte en Dbs Intruder med piggdekk xD

 

Og jeg syklet konstant med mine venner, ble raskt 5 mil hver dag, bare sykle i sentrum med kompiser osv!

 

Nå tenker jeg på sykkelstier som går langs veiene da, ikke at man må ta omveier rundt dovrefjell fordi man ikke skal kjøre på veien!

7645082[/snapback]

Hehehe. :)

Å sykle med venner og å sykle for å trene eller å komme fra A til B på lengre strekninger er to fullstendig ulike ting. Så klart man sykler på sykkelstien når man sykler med venner! heh. Ofte er det slik at sykkelstier tar unødvendige lange omveier dah. Og om man har racersykkel er det ofte uforholdsmessig tiltak å komme seg av og på sykkelstien.

Lenke til kommentar
Jeg har syklet i 5 år, tro det elelr ej, fra jeg var 12 til jeg var 17!

 

Hva dog aldri oppi mer enn 60 maks, men vet hvordan deter!

 

og på de 5 åra, hadde jeg aldri problem med å bruke fortau osv!

Barnevogner å bestemødre var ingen problem, selv om gangstiene ofte var grusveier!

 

7644942[/snapback]

 

Hvilken sykkel brukte du da?

 

Jeg bruker både offroad og racersykkel, og med offroadsykkelen bruker jeg gjerne gangstien.

 

Med racer sykler jeg turer på 6-12mil. Her er snittfarten såppas at gangstien skjelden er tygg å bruke. Er det gangsti langs en lang bakke, kan jeg bruke den, men ellers er det utrolig tungvindt å stikke innom gangstier som er et par hundre meter, og som vekselvis går over og under veien, og plutselig havner i et byggefelt.

 

På veien har man håndfaste regler å forholde seg til. Tar hensyn og gir signal for å hjelpe til med forbikjøringer om det er uoversiktlig osv.

7645040[/snapback]

Jeg brukte en Dbs Intruder med piggdekk xD

 

Og jeg syklet konstant med mine venner, ble raskt 5 mil hver dag, bare sykle i sentrum med kompiser osv!

 

Nå tenker jeg på sykkelstier som går langs veiene da, ikke at man må ta omveier rundt dovrefjell fordi man ikke skal kjøre på veien!

7645082[/snapback]

Hehehe. :)

Å sykle med venner og å sykle for å trene eller å komme fra A til B på lengre strekninger er to fullstendig ulike ting. Så klart man sykler på sykkelstien når man sykler med venner! heh. Ofte er det slik at sykkelstier tar unødvendige lange omveier dah. Og om man har racersykkel er det ofte uforholdsmessig tiltak å komme seg av og på sykkelstien.

7645121[/snapback]

 

 

Uansett vil denne diskjusjonen aldri ende, dere vil alltid synes dere skal ligge på veien, og jeg vil at dere skal på stien :p

 

Så tror jeg sier takk for meg her!

Lenke til kommentar
Uansett vil denne diskjusjonen aldri ende, dere vil alltid synes dere skal ligge på veien, og jeg vil at dere skal på stien :p

 

Så tror jeg sier takk for meg her!

7645143[/snapback]

 

Bli så irritert du vil, bare ikke gjør irrasjonelle handlinger som sender motparten i grøfta og deg i buret ...

Lenke til kommentar
Uansett vil denne diskjusjonen aldri ende, dere vil alltid synes dere skal ligge på veien, og jeg vil at dere skal på stien :p

 

Så tror jeg sier takk for meg her!

7645143[/snapback]

 

Bli så irritert du vil, bare ikke gjør irrasjonelle handlinger som sender motparten i grøfta og deg i buret ...

7645168[/snapback]

 

 

:innocent::whistle:

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom topic, men sier meg enig med trådstarters første innlegg. Jeg kan jo forstå at de som har virkelig "proffe" sykler føler at de er flinke nok til å sykle i veibanen, men når det er snakk om en tett trafikkert veibane i rush-tiden og det attpåtil er brukt tusenvis av kroner på sykkelsti og utbygging av bru koker det over. Eksemplet jeg trekker frem er fra Kvaløya, Tromsø. Det var i årevis en lang sak om utbygging av gang og sykkelvei på Sandesundbrua, noe de endelig fikk. Sykelistene lovet i sus og dus at de nå skulle sykle etter gangveien. Har selv syklet den noen ganger, og kvaliteten er utmerket, her kan jeg garantere at du kan sykle minst like fort som på veien. Men likevel finnes det altså supermennesker som på død og liv skal irritere vettet av bilister med å kreve sine 1.5 meter av veibanen. Spør du meg burde det faktisk vært lovpålagt å bruke gang og sykkelvei om det var tilgjengelig - Vil gjerne ha respons på dette.

Lenke til kommentar
Har ikke lest gjennom topic, men sier meg enig med trådstarters første innlegg.  Jeg kan jo forstå at de som har virkelig "proffe" sykler føler at de er flinke nok til å sykle i veibanen, men når det er snakk om en tett trafikkert veibane i rush-tiden og det attpåtil er brukt tusenvis av kroner på sykkelsti og utbygging av bru koker det over.  Eksemplet jeg trekker frem er fra Kvaløya, Tromsø.  Det var i årevis en lang sak om utbygging av gang og sykkelvei på Sandesundbrua, noe de endelig fikk.  Sykelistene lovet i sus og dus at de nå skulle sykle etter gangveien.  Har selv syklet den noen ganger, og kvaliteten er utmerket, her kan jeg garantere at du kan sykle minst like fort som på veien.  Men likevel finnes det altså supermennesker som på død og liv skal irritere vettet av bilister med å kreve sine 1.5 meter av veibanen.  Spør du meg burde det faktisk vært lovpålagt å bruke gang og sykkelvei om det var tilgjengelig - Vil gjerne ha respons på dette.

7676491[/snapback]

Ja, jeg er enig. Om sykkelveien er såpass bra at man ikke vil miste nevneverdig tid i forhold til hovedveien og hovedveien i tillegg er "fullbooket", da er det ikke annet enn idioti/mangel på traffikkforståelse å sykle på hovedveien. *Ingen* er så "proffe" på sykkel at de kan kreve veien for seg selv. Så bra sykkelvei er det ikke overalt i landet. Dessuten er det ofte veier der det er lite trafikk.

 

Likevel er nå lovsystemet en gang slik at de har lov til å sykle der de gjør. Dette bør gå utover politikerne som har satt loven slik og ikke syklistene som jo faktisk ikke gjør noe ulovlig. En irritert og aggressiv bilist kan derimot lett gjøre ulovlige ting mot en syklist. :nei:

Lenke til kommentar
Har ikke lest gjennom topic, men sier meg enig med trådstarters første innlegg.  Jeg kan jo forstå at de som har virkelig "proffe" sykler føler at de er flinke nok til å sykle i veibanen, men når det er snakk om en tett trafikkert veibane i rush-tiden og det attpåtil er brukt tusenvis av kroner på sykkelsti og utbygging av bru koker det over.  Eksemplet jeg trekker frem er fra Kvaløya, Tromsø.  Det var i årevis en lang sak om utbygging av gang og sykkelvei på Sandesundbrua, noe de endelig fikk.  Sykelistene lovet i sus og dus at de nå skulle sykle etter gangveien.  Har selv syklet den noen ganger, og kvaliteten er utmerket, her kan jeg garantere at du kan sykle minst like fort som på veien.  Men likevel finnes det altså supermennesker som på død og liv skal irritere vettet av bilister med å kreve sine 1.5 meter av veibanen.  Spør du meg burde det faktisk vært lovpålagt å bruke gang og sykkelvei om det var tilgjengelig - Vil gjerne ha respons på dette.

7676491[/snapback]

 

 

Heisann,

 

Det var noe av dette jeg ville frem til. Kanskje tilogmed et lovforslag for å få dette endret.

Lenke til kommentar

...Men jeg ser fortsatt ikke problemet. Selv om det er en syklist i veibanen så gir ikke det fører lov å meie han ned. Tar bare 2 sekunder, så kan du kjøre forbi han. Klarer du ikke vente så lenge uten å bli sur, så kan du klippe førerkortet ditt i to og begynne å gå til aggresjonsterapi.

Lenke til kommentar

Problemet er at syklister til tider skaper trafikkfarlige situasjoner og kan også til tider skape kø ol. Det største problemet er dog at de fleste bilister føler at de må ta ekstra "unødvendig" hensyn til personer de mener i utgangspunktet ikke burde være i veibanen.

Lenke til kommentar
Problemet er at syklister til tider skaper trafikkfarlige situasjoner og kan også til tider skape kø ol.  Det største problemet er dog at de fleste bilister føler at de må ta ekstra "unødvendig" hensyn til personer de mener i utgangspunktet ikke burde være i veibanen.

7686274[/snapback]

Syklistene har sin fulle rett til å være i veibanen. I oslo sentrum har de f.eks ikke lov å sykle på fortauet. Vi kan vell egentlig la sinne vårt gå like mye over mopedistene, eller motorsyklistene, for de ligner veldig på syklister, bortsett fra lys. Syklistene kjører derimot vesentlig saktere, og det er vell bilistene som skaper de farlige situasjoner da de i ren aggresjon prøver å bli kvitt syklisten foran seg....

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det Datacalibel sier, men ikke i måten det blir sagt.

 

Det finnes faktisk syklister som med vilje ligger såpass langt ut i veien at en ikke kan kjøre trygt forbi dem pga møtende trafikk. Det er de som kan ha seg av veien og inn på fortauet. De fornuftige som ikke peiser frem på rødt lys og tolker trafikkreglene fortløpende slik det passer dem, de kan gjerne sykle i veien for min del. Faren min er bussjåfør, og han sier at det om morgenen er visse jævler som alltid sykler i veien og hindrer bussen på tilsynelatende pur faen. Det sure er at dersom han idioten på sykkelen treffer en stein og faller inn under bussen som ligger bak eller ved siden av, så er det sjåføren som får all feil, og ikke den tosken som absolutt skulle ligge akkurat så langt ut i veien at det hindrer bussen. På fortauet med ham!!

Jeg sykler selv av og til for mosjonens skyld, og jeg sykler aldri på veien. Jeg sykler på sykkelsti eller fortau og bremser heller for fotgjengere.

Lenke til kommentar

Det er uansett galskap å kjøre forbi både fotgjengere og syklister samtidig som man møter trafikk. Det er rett og slett direkte livsfarlig for personen som blir forbikjørt. Man kan gjerne tenke at det er ingen problem å holde en rett kurs på sykkel, men får man et større kjøretøy ved siden av seg, så sliter man med to tynne hjul som skal posisjoneres oppå asfalten, og ikke ved siden av. Treffer man ved siden av asfalten med en buss på siden av seg, så har man ikke mange prosent sjanse for å overleve.

 

Dessuten, om man kjører ned en syklist fordi han faller, så holder man ikke nok avstand. Da er det faktisk føreren av bilen/bussen/hvasomhelst sin feil. At farten er lav er heller ikke noen unskyldning for å holde for kort avstand.

Lenke til kommentar
Når det er grus på gang/sykkelveiene er det ALLTID masse folk på rulleski som ruller rundt her, i tillegg til kondomer på sykler. KOM dere av veien!

Som det har blitt gjentatt mange ganger i denne tråden, bilister eier ikke veien, og har ikke noen fortrinnsrett i forhold til andre trafikanter. Du får det mye bedre med deg selv hvis du aksepterer det først som sist, for det er slik reglene er.

Lenke til kommentar
Når det er grus på gang/sykkelveiene er det ALLTID masse folk på rulleski som ruller rundt her, i tillegg til kondomer på sykler. KOM dere av veien!

Som det har blitt gjentatt mange ganger i denne tråden, bilister eier ikke veien, og har ikke noen fortrinnsrett i forhold til andre trafikanter. Du får det mye bedre med deg selv hvis du aksepterer det først som sist, for det er slik reglene er.

7748465[/snapback]

 

Det er jo det jeg (ihvertfall) vil ha forandret.

 

En _REGEL_ som sier at det ikke er lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...