Gå til innhold

Syklister i trafikken

Glenn635

Anbefalte innlegg

Det er jævlig å kjøre forbi syklister i 50 sone, hvor veiene ofte har STOR mangel på strekninger hvor detter er mulig.

Så ligger meg godt inntil jeg og passerer samtidig med møtende trafikk, skal vel ha så god plass at de kan velte samtidig uten å bli skadet men sykler de i veien er det de som får ta den sjangsen.

Værste som skjer med meg er at jeg mister lappen, de dør kanskje.

Deres feil anyway.

Også menn i "tights" som sykler 3 ved siden av, er kooooos.

Glad jeg har fløyte og "rusing" med motoren som hjelp. <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jævlig å kjøre forbi syklister i 50 sone, hvor veiene ofte har STOR mangel på strekninger hvor detter er mulig.

Så ligger meg godt inntil jeg og passerer samtidig med møtende trafikk, skal vel ha så god plass at de kan velte samtidig uten å bli skadet men sykler de i veien er det de som får ta den sjangsen.

Deres feil anyway.

6564095[/snapback]

Du burde ikke hatt sertifikat. Punktum!! :nei:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar

Deres feil anyway.

6564095[/snapback]

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har vært nær ved å bli påkjørt av bilder bakfra. :mad: Skal du kjøre forbi så må du over i motsatt kjørefelt.
Lenke til kommentar

Deres feil anyway.

Folk får fengsel for å kjøre litt for fort, og så tror du at du slipper unna med å miste lappen om du kjører som en idiot og tar livet av noen?

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Kommer sikkert til å bli flamet så det holder av dette, men kan det virke som om de fleste som har sterke pro-sykkel holdninger i denne tråden ikke kjører bil daglig (les aggressive misforståtte 16-årige fjortisser)? Og at de som mener alle billister er noen sidrumpa latsabber som stemmer frp ikke har bil / lappen selv (misunnelse)?

Lenke til kommentar

Gir opp denne diskusjonen og på min neste sykkeltur bruker jeg hele feltet hvis noen begynner tute/ruse motoren for å få med til å stoppe/sykle fortere.

Har jo rett til det så why not?

Håper jeg bare ikke møter en av tullingene i denne tråden i trafikken, hvor jeg sykler tar ca 49 av 50 biler skikkelig hensyn til syklistene og den gretne, lille, arrogante sykkelhatende minsteparten kan bare fortsette å klage i denne tråden og dø tidlig pga høyt blodtrykk og manglende trening.

Have a nice day, siste innlegg her, men flame i vei, leser det gjerne.

Lenke til kommentar
Hørt om å se seg for når man sykler, ikke det nei?

6562135[/snapback]

Hva mener du med det?

Skal det være nødvendig å plante trynet i asfalten foran deg til all tid for å unngå å punktere eller kanskje man bør konsentrere seg om trafikken ellers.

Slike kommentarer er lite gjennomtenkt av en klok person elller nøye gjennomtenkt av en dum en, hvilken av disse er du?

6562214[/snapback]

Vel som Griffin påpekte så bør du klare å få til begge deler. Hva om en katt løper ut i veien, eller kanskje det sitter en unge og leker seg der du sykler? Som kjørende så skal man klare å passe seg for hindringer i veien, så det så.

Og dere som skryter av at dere holder 40-50 km/t på sykkel, jeg tror dere burde sjekke speedometeret deres. Jeg har til gode å se en syklist som sykler fortere enn kanskje 30.

Det er også påbudt med signalklokke på sykkel, jeg har heller ikke hørt at noen av disse "kondomsyklistene" har brukt den når de har snittkjørt meg som gående.

Som andre også har påpekt, hvis du ikke klarer å svinge unna hindringer i veibanen, ja da sykler du rett og slett for fort, ganske enkelt. Jeg har syklet ganske mye i min ungdom, har pungtert en gang, jeg hadde "sleiva" så mye med sykkelen at jeg til slutt bremsa hull i dekket.

At du synker såpass lavt som å hentyde at jeg har lav intelligens synes jeg er ganske spenstig, det er i alle fall noe jeg ser på som lite respektløst. At du ser på dine meddebattanter som idioter eller under ditt intelligensnivå får være din sak, men hold det for deg selv da skittkasting ikke hører hjemme i en saklig debatt.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er mange som kommenterer at syklisten bør kunne se hindringer i veien. Greit nok det. For mitt tilfelle svingte jeg unna ølflasken men kjørte altså over et lite glasskår som borret seg inn i dekket. Du skal ha supersyn hvis du klarer å se et lite glasskår i 30+.

Lenke til kommentar
Gir opp denne diskusjonen og på min neste sykkeltur bruker jeg hele feltet hvis noen begynner tute/ruse motoren for å få med til å stoppe/sykle fortere.

Håper jeg bare ikke møter en av tullingene i denne tråden i trafikken, hvor jeg sykler tar ca 49 av 50 biler skikkelig hensyn til syklistene og den gretne, lille, arrogante sykkelhatende minsteparten kan bare fortsette å klage i denne tråden og dø tidlig pga høyt blodtrykk og manglende trening.

6565600[/snapback]

Trener så det holder, så det er ikke manglende trening som tar meg av dage...

Men for all del, stå på rettighetene dine... det kommer du sikkert langt med...

Husk bare at du har krav på en verdig begravelse også...

Bare så det er sagt, så må jeg selv som motorsyklist gi slipp på rettighetene i bytte mot å kunne kjøre uskadd videre. Selv på motorsykkel er jeg en av de myke trafikkantene...

Et godt prinsipp for å ikke havne i ulykker når en kjører motorsykkel er at på motorsykkel har du ikke rettigheter, bare plikter... så slipper du å tenke på det juridiske fra sykesengen... Tror egentlig dette kan være et godt prinsipp for syklister å benytte også :yes:

Dessuten er lovverket i miljøvernets navn tolket i alt for stor fordel til syklister... Det står riktignok at en har rett til å benytte veibanen med sykkel, men jeg kan ikke få poengtert nok at en ikke skal være til unødig hindring heller...

En gammel dame i liten bil som er redd for hastigheter blir bøtelagt dersom hun ligger i 40 i 70-sonen... spesielt hvis hun aldri slipper forbi køen bak... samme gjelder traktor... så hvorfor skal det ikke gjelde syklister...?

Det er visst tolket dit henn at syklister har RETT til å være til unødig hindring...men det har jeg ikke lest noen steder... så hvorfor tolkes det slik?

Politi burde vært flinkere til å bøtelegge hensynsløse, arrogante syklister uten forståelse for trafikken... blandt annet deg daniel...

Syklister med god trafikkultur ønsker jeg velkommen... :thumbup:

Lenke til kommentar

6565600[/snapback]

Trener så det holder, så det er ikke manglende trening som tar meg av dage...

Men for all del, stå på rettighetene dine... det kommer du sikkert langt med...

Husk bare at du har krav på en verdig begravelse også...

Bare så det er sagt, så må jeg selv som motorsyklist gi slipp på rettighetene i bytte mot å kunne kjøre uskadd videre. Selv på motorsykkel er jeg en av de myke trafikkantene...

Et godt prinsipp for å ikke havne i ulykker når en kjører motorsykkel er at på motorsykkel har du ikke rettigheter, bare plikter... så slipper du å tenke på det juridiske fra sykesengen... Tror egentlig dette kan være et godt prinsipp for syklister å benytte også :yes:

Dessuten er lovverket i miljøvernets navn tolket i alt for stor fordel til syklister... Det står riktignok at en har rett til å benytte veibanen med sykkel, men jeg kan ikke få poengtert nok at en ikke skal være til unødig hindring heller...

En gammel dame i liten bil som er redd for hastigheter blir bøtelagt dersom hun ligger i 40 i 70-sonen... spesielt hvis hun aldri slipper forbi køen bak... samme gjelder traktor... så hvorfor skal det ikke gjelde syklister...?

Det er visst tolket dit henn at syklister har RETT til å være til unødig hindring...men det har jeg ikke lest noen steder... så hvorfor tolkes det slik?

Politi burde vært flinkere til å bøtelegge hensynsløse, arrogante syklister uten forståelse for trafikken... blandt annet deg daniel...

Syklister med god trafikkultur ønsker jeg velkommen... :thumbup:

6566489[/snapback]

Heisann, endelig et flott innlegg. Det er akkurat det jeg prater om, når syklister tilnærmet med vilje skaper farlige situasjoner.

Når en syklist sykler langs veien, der det ikke er sykkelsti, så går det helt greit, jeg legger meg bak, venter til jeg kan kjøre godt til siden og forbi. Jeg prøver for all del ikke å skape farlige situasjoner for verken syklister eller andre bilister.

Men det irriterer.. Når de sykler på veien, når det er mye trafikk.. OG det er sykkelsti ved siden av veien. OG nei, de sykler ikke 50-60 km/t.. Det er ikke hushovd som er ute og trener. Det er FAR som har fått seg speedsykkel og trange bukser. OG han vet at han har rett på veien, og han bruker retten..

Det burde være en lovendring, så vi kan straffe syklister som er hensynsløse i trafikken på lik linje som resten av trafikantene.

OG nei, jeg kjører ikke bil fordi jeg er en slapp faen. Kjører budbil som sommerjobb. (Og jeg følger trafikkreglene) :(

Lenke til kommentar

Loven er fin som den er den selv om den ikke passer alle egoistiske enstøinger som ikke tåler noen sekunds forsinkelse når man er ute å kjører.

Selv mener jeg at bilsertifikat er ett privilegie som altfor mange får og ikke en rett som alle har krav på. Det er altfor mange som har dette sertifikatet i dag som ikke burde ha det i det hele tatt og heller aldri burde få det, det ser vi mange eksempler på i denne tråden.

PS. Er 90% billist selv og er klar over hva dere mener men ser ikke på det som noe problem. Ser heller at jeg som sykkellist hadde fått større problem hvis jeg til tide og utide måtte bruke fortau, fotgjngerfelt og Sykkel & gangstier.

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar

I situasjonen du la opptil er det garantert din skyld, men selv om du hadde prøvd å være forsiktig ville du sansynligvis ha fått skylden om det skjer noe når du prøver å kjøre forbi. Det er jo bare å lese dommen, personen som fikk 60 dager ubetinget hadde "bare" vært uoppmerksom, og ikke gjort noe skikkelig dumt, slik du beskrev. Det er ikke lov til å være uoppmerksom i trafikken, og enda mindre å fremprovosere ulykker.

Du er desverre ikke den eneste som ikke har forstått at å ferdes med bil i trafikken muligens er det største ansvaret vanlige personer kan påta seg.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Er det ikke min feil kommer jeg ikke i fengsel, mulig noe betinget og bot.

Og at jeg ikke får kjøre igjen, men fengsel har jeg ekstremt lite tro på.  :)

6569174[/snapback]

Vel, skulle det skje noe så er det vel noen som klarer å sette deg i forbindelse med dette forumet å se hva du har skrevet her...

Skulle du komme til å skade noen i trafikken er eneste bekymringa di om du kommer i fengsel eller ikke, kvalmt synes jeg :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg sykler rundt selv, og grunnen til at jeg ofte velger å ikke bruke sykkelstien er fordi det alltid er noen der slik at jeg ikke kan holde høy fart, fordi jeg hele tiden må bremse ned for fotgjengere osv.

Lenke til kommentar

Var en lenger oppe som hadde et bra poeng synes jeg. Bilister (som følger trafikkregler vel å merke) risikerer kanskje bare å miste lappen om de uheldigvis skulle kjøre ned en syklist, mens syklisten risikerer å miste livet. Da er det kanskje litt vel overmodig av enkelte å risikere liv og lemmer for å stå på retten sin til å bruke veibanen til å sykle på. Synes forresten også at Griffin har hatt mange bra innlegg. Men diskusjonen begynner å trekke ut i det lengste her.

Et spørsmål har jeg dog: Er det i det hele tatt noen hastighetsbegrensning på sykkelsti? Hvis ikke er det egentlig ganske sprøtt, med tanke på de hastighetene mange her påstår de holder på sykkel (så veldig farlig er det vel kanskje heller ikke når jeg tenker meg om, siden de fleste syklistene tydeligvis foretrekker veibanen). Selv holder jeg meg borte fra veibanen når jeg sykler, med mindre det er eneste alternativ - men så sykler jeg verken med racersykkel eller prøver å bryte lydmuren mens jeg er ute og sykler.

Lenke til kommentar

herreguda da.. på 2 dager er det kommet for mange meldinger inn hit enn jeg klarer (gidder :ermm: ) å lese..

men jeg vil si det at det ikke er veldig lett å få øye på f.eks glasskår på sykkelstien/veibanen når man sykler. Når jeg sykler tar jeg raskt overblikk over evt. situasjoner. for så å se framover veien etter hindringer/folk. når jeg når en hindring eller en person setter jeg ned farten til litt over gangfart. ellers på litt øde veier ligger jeg i ca 35km i timen. om folk står i veien sykler jeg sakte bak dem og avventer sitasjonen for å komme forbi når det er rikelig med plass (slik som ALLE bilister burde gjøre men sjeldent gjør) (d er noe i d noen andre her sier og.. sansene skjerpes mer og mer etter mer erfaring.. bl.annet på sykkel.man lærer seg fort evt. etterhvert å ta overblikk over trafikk og unga hull og glasskår.. )

til nå har det vært helt ufattelig med veiarbeid langs strekningene her og det har kjørt lastebiler dumpere anleggstrafikk mm. da di har bygd sykkelog gangsti ut hit hvor jeg bor. uten sykkel og gangsti blir jeg tvunget opp på veien med sykkelen.. jeg bruker sjeldent mer enn ca 50cm av veibanen og ligger mye langs hvitstripa da jeg ikke får høyere fart enn ute på veikanten. langs veier sykler jeg gjennomsnittlig i 35-40km.t.. (bakker går d litt tregere)

ofte når jeg har syklet litt tregt og samtidig er slitn stopper jeg opp på et busstopp eller sykler sakte helt ute i veikanten for å slippe forbi bilister.. noen ligger faktisk bak meg til di finner passende åpning i trafikken for å komme forbi :thumbup:

hver eneste dag jeg har syklet til skolen har jeg vært i nestenulykker og livsfarlige trafikksituasjoner. biler tar ekstremsjanger på at "dette går nok bra med en 3m bred bil og 2m bred veibane og masse motgående trafikk (deriblant bredtransport) .. da tar bilistene sjangser på å kjøre forbi meg, mange sakker ikke ned farten heller.

flere ganger har jeg blitt tvunget ut i grøfta (har trynet et parr ganger jah(tror du non stoppa når en syklist ble pressa av veien foran nesa på dem og går med trynet ned i grøfta , nei. har ikke jeg opplevd vertfall ) i tillegg er fartsgrensa på denne strekninga akkurat redusert fra 70 til 60, og ikke alle bilister er like viktige på Fartsgrensa, og fortsetter å kjøre i 80 som di gjorde 500meter lenger bak på veien.

Dette gir meg en følelse av at alt for mange bilister er uansvarlige, og tar for mange sjangser.

selv starter jeg snart øvelseskjøring, ser fram til det. men med all den f@enskapen langs flere veier ser jeg også ganske mørkt på det. kanskje man skulle heve alder for oppkjøring til 21? kanskje noen faktisk ville lært mer før di slapp ut i trafikk..

likevell sier jeg ikke at det ikke finnes personer i verden som respekterer andre medtraffikanter, følger regler, og ikke saboterer alt rundt seg. jeg har all respekt for biler og andre traffikanter, men folk som ikke klarer oppføre seg fortjener den ikke. :nei:

men etter min mening er det flere her inne jeg ikke ville sluppet ut i trafikken.. aalt for mange usaklige komentarer og lite begrunnede meninger.

(har sikkert mer jeg kan føre på men kommer ikke på alt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...