hean Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Men når vi først snakker om sykkellister i veien (der de har lov å ferdes) kan vi jo samtidig ta opp temaet om alle parkerte biler som står halvveis oppe på fortauet der de aldeles ikke har lov til å stå. Hva med de? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 (endret) Jeg var ute og syklet for 1 time siden. Syklet på sykkelstien da jeg plutselig kjørte over deler etter en knust ølflaske og luften seg langsomt ut av fordekket To ølflasker lå knust med 50 meters avstand. Dette er en av grunnene til at mange, særlig de på racer, velger å sykle på veien. Endret 25. juli 2006 av durabit Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg var ute og syklet for 1 time siden. Syklet på sykkelstien da jeg plutselig kjørte over deler etter en knust ølflaske og luften seg langsomt ut av fordekket To ølflasker lå knust med 50 meters avstand. Dette er en av grunnene til at mange, særlig de på racer, velger å sykle på veien. 6556118[/snapback] Bruk veien med god samvittighet Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg var ute og syklet for 1 time siden. Syklet på sykkelstien da jeg plutselig kjørte over deler etter en knust ølflaske og luften seg langsomt ut av fordekket To ølflasker lå knust med 50 meters avstand. Dette er en av grunnene til at mange, særlig de på racer, velger å sykle på veien. 6556118[/snapback] Hørt om å se seg for når man sykler, ikke det nei? Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hørt om å se seg for når man sykler, ikke det nei? 6562135[/snapback] Hva mener du med det? Skal det være nødvendig å plante trynet i asfalten foran deg til all tid for å unngå å punktere eller kanskje man bør konsentrere seg om trafikken ellers. Slike kommentarer er lite gjennomtenkt av en klok person elller nøye gjennomtenkt av en dum en, hvilken av disse er du? Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hørt om å se seg for når man sykler, ikke det nei? 6562135[/snapback] Hva mener du med det? Skal det være nødvendig å plante trynet i asfalten foran deg til all tid for å unngå å punktere eller kanskje man bør konsentrere seg om trafikken ellers. Slike kommentarer er lite gjennomtenkt av en klok person elller nøye gjennomtenkt av en dum en, hvilken av disse er du? 6562214[/snapback] *kremt* Faktisk så bør du få til begge deler... det er liksom noe av greia med to hjul... Du skal jo se etter hindringer i din kjørebane samtidig som en skal følge med den øvrige trafikk... Selv kjører jeg motorsykkel og når jeg får det til i hastigheter tett opp i 100Km/t så burde du få det til med tråsykkel... Ikke spesielt kult å tryne fordi framhjulet hekta seg i en stor sprekk i asvalten... Men uansett... Jeg har erfaring fra å gå langs sykkelstier, kjøre bil, mc og sykkel... Jeg går rett som det er til arbeid. 8Km fra her jeg bor på Tiller/Trondheim til Sluppen der jeg jobber... Jeg går jo selvsagt utelukkende på gang/sykkelstier. Da hender det rett som det er at det kommer syklister i full fart min retning ned gamle okstadbakken. De samme som ber billister holde avstand klarer med stor prestasjon å nesten sneie jakka mi idet de passerer i 50+ Km/t. Dette til tross for at jeg går helt ut til kanten og det er ingen gående/syklende som kommer i mot... og det er svært overssiktlig. Disse samme syklistene som ber billister holde avstand... Jeg har aldri opplevd skumle episoder bil vs sykkel, gående vs sykkel så lenge jeg har syklet... selv om jeg har syklet raskt til tider... Mulig det har noe med hensyn å gjøre. Var tilogmed på en campingsykkelferie her i Trøndelag og Møre og Romsdal i fjor uten at jeg opplevde spesielt aggresive billister. Trange veier til tross. Jeg benytta meg av sykkel/gangsti når dette var mulig og vi sykla aldri to i bredden og slapp forbi trafikken... Typisk kjører opp Bjørndalen så kan en risikere å møte disse kondomene... sykle to i bredden og tre i lengden... noe med å dra lasset å gjøre tror jeg... De klarer kanskje 30Km/t, det er lite farting langs den faktisk fine gang og sykkelstien som er der... og de slipper ingen forbi... vips så har du en serie nestenulykker... Det er noe som heter at en ikke skal være til unødig hinder i trafikken og der det er sykkelbane og 50Km/t+ grense så er de jo unødig hinder i trafikken... og da gidder jeg ikke nevne sykkelmentaliteten når det gjelder annen adferd av svært mange syklister. Jeg vet, fordi jeg har hørt så mange ganger at syklister har lik rett til å benytte veibanen som biler, motorsykler m.m.... Så det må jeg jo dessverre forholde meg til... Men jeg skjønner det ikke... For å kunne ferdes på veibanen må du ha minst ansvarsforsikring.... ja... unntatt syklister. De skader jo ikke andre kjøretøy ved sammenstøt og er udødelig... (ironimodus av)... Kjører en bilist, motorsyklist, mopedist e.l. på rødt lys så vanker det 5000 kroner (ca.) i bot... samt prikker... unntatt er syklister... de får 900 kroner i bot. En del syklister påstår at det ikke gjør noe å sykle på rødt dersom det ikke kommer biler fra andre veier... sant nok, men da gjør det ingenting å kjøre på rødt i de samme tilfellene heller... men like forbanna så er bota over fem ganger så høy..pluss prikker... En bilist, mopedist, motorsyklist og andre er nødt til å ha kjøreopplæring for å ferdes i trafikken... unntatt syklister. Der er det plugg and play. Sett deg på sykkelen som veibanens absolutt svakeste/farligste ledd uten noe som helst opplæring. Unødvendig. Så som sagt, vet jeg at syklister har rett til å benytte veibanen unntatt motorvei, og jeg retter meg etter det etter beste evne... men jeg kan ikke forstå hvorfor... Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hvis du ikke helt har skjønt forskjellen på en bil og sykkel så er vel den sånn ca ett tonn++ Derfor er sjansene for å gjøre stor skade meget stor med bil men nesten umulig med sykkel. At du sier det skal få samme konsekvensene er det samme som å sammeligne sprettert med en AG3 Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hvis du ikke helt har skjønt forskjellen på en bil og sykkel så er vel den sånn ca ett tonn++ Derfor er sjansene for å gjøre stor skade meget stor med bil men nesten umulig med sykkel. At du sier det skal få samme konsekvensene er det samme som å sammeligne sprettert med en AG3 6562661[/snapback] Hmm...skrev jeg at jeg ikke skjønner forskjellen på en bil og en sykkel? Nei... det gjorde jeg ikke... Les innlegget en gang til... tror du fortsatt at jeg skrev at jeg ikke skjønner forskjellen mellom bil og sykkel så få med deg en voksen og les innlegget en gang til... Og på det siste du skrev der... i følge din logikk så bør det kanskje være 1200 kroner i bot for å kjøre på rødt med moped og 100.000 kroner i bot med lastebil? Hushovd sykler som regel raskere enn mopeder, så han bør kanskje betale 1500 kroner i bot? Eller en som kjører Nissan Skyline bør (pga. motoren) kanskje betale 20.000 kroner for å kjøre på rødt, mens jeg med min VW Vento slipper unna med 5000 kroner? Er det tyngden eller topphastigheten du mener skal sette størrelsen på bota? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jaja hissigpropper. Min mening om bøter er at det er billigere for sykkel pga. at den er mye lettere med mindre skadepotensial samt at det er lettere å unnvike en bil med sykkel pga. liten bredde. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hvis du ikke helt har skjønt forskjellen på en bil og sykkel så er vel den sånn ca ett tonn++ Derfor er sjansene for å gjøre stor skade meget stor med bil men nesten umulig med sykkel. At du sier det skal få samme konsekvensene er det samme som å sammeligne sprettert med en AG3 6562661[/snapback] Hmm...skrev jeg at jeg ikke skjønner forskjellen på en bil og en sykkel? Nei... det gjorde jeg ikke... Les innlegget en gang til... tror du fortsatt at jeg skrev at jeg ikke skjønner forskjellen mellom bil og sykkel så få med deg en voksen og les innlegget en gang til... Og på det siste du skrev der... i følge din logikk så bør det kanskje være 1200 kroner i bot for å kjøre på rødt med moped og 100.000 kroner i bot med lastebil? Hushovd sykler som regel raskere enn mopeder, så han bør kanskje betale 1500 kroner i bot? Eller en som kjører Nissan Skyline bør (pga. motoren) kanskje betale 20.000 kroner for å kjøre på rødt, mens jeg med min VW Vento slipper unna med 5000 kroner? Er det tyngden eller topphastigheten du mener skal sette størrelsen på bota? 6562726[/snapback] hmmm... barnelogikk ja Kan sammelignes med: -drikker du cola så tisser du svart -rekker du tunga for mye så blir den ute å du får den ikke inn igjen -osv Vel kjapt tenkt, skål for den Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg var ute og syklet for 1 time siden. Syklet på sykkelstien da jeg plutselig kjørte over deler etter en knust ølflaske og luften seg langsomt ut av fordekket To ølflasker lå knust med 50 meters avstand. Dette er en av grunnene til at mange, særlig de på racer, velger å sykle på veien. 6556118[/snapback] Hørt om å se seg for når man sykler, ikke det nei? 6562135[/snapback] Bra at du kommer med gjennomtenkte og smarte utsagn. Å se glasskår liggende på sykkelstien når du farer forbi i 50 km/t på en racersykkel er vel omtrent like vansklig som å se og svinge unna småstein på motorveien i bil i 100 km/t. Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan man kan stirre ned i bakken når man kommer på gå/sykkelstien i 50km/t, det blir som å kjøre bil i blinde. For å legge enda et argument til diskusjonen: Har noen lagt merke til hvor brede sykkelstiene er? Kanskje 2 meter på det aller beste. Tenk deg at du går normalt på den stien, kanskje litt på den ene sida for å slippe gamle damer på sykkel forbi. Plutselig kommer en racersykkel fykende forbi bakfra i 40-50km/t. Det skjer faktisk at folk plutselig begynner oppføre seg helt rart på de gå/sykkelstiene. Blir du truffet av en 10kg tung konstruksjon av steinharde alu pinner med en 50-100kg tung mann oppå kan jeg garantere at du befinner deg resten av livet i en sykeseng hvis du er så heldig at du slipper unna sykkelen levende. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jaja hissigpropper. Min mening om bøter er at det er billigere for sykkel pga. at den er mye lettere med mindre skadepotensial samt at det er lettere å unnvike en bil med sykkel pga. liten bredde. 6562768[/snapback] Det blir litt som det jeg nevnte i forrige innlegg... Ergo moped bør slippe rimeligere unna enn bil... samme med motorsykkel, dog litt dyrere enn moped kanskje... Trailersjåfører...hmm... her snakker vi 20 years to life... :!: Å se glasskår liggende på sykkelstien når du farer forbi i 50 km/t på en racersykkel er vel omtrent like vansklig som å se og svinge unna småstein på motorveien i bil i 100 km/t. Noe med å kjøre etter forholdene også vettu... dessuten slipper en vel å svinge unna småstein på motorvei... men det går liksom ganske greit å ta unnamanøver på motorsykkel dersom en kjører litt fornuftig... rart med det... Går som regel over 50Km/t også... Dessuten... hadde syklister klart å holde 50Km/t på veien så skulle jeg blitt glad...men det hører bratte bakker og sjeldenhetene til.... masse daffing i 20-30Km/t som skjer... Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan man kan stirre ned i bakken når man kommer på gå/sykkelstien i 50km/t, det blir som å kjøre bil i blinde. Du trenger ikke stirre 30cm foran framhjulet for å oppdage hindringer vettu... men fortsett å øve... det kommer etter hvert... For å legge enda et argument til diskusjonen: Har noen lagt merke til hvor brede sykkelstiene er? Kanskje 2 meter på det aller beste. Tenk deg at du går normalt på den stien, kanskje litt på den ene sida for å slippe gamle damer på sykkel forbi. Plutselig kommer en racersykkel fykende forbi bakfra i 40-50km/t. Det skjer faktisk at folk plutselig begynner oppføre seg helt rart på de gå/sykkelstiene. Blir du truffet av en 10kg tung konstruksjon av steinharde alu pinner med en 50-100kg tung mann oppå kan jeg garantere at du befinner deg resten av livet i en sykeseng hvis du er så heldig at du slipper unna sykkelen levende. 6563184[/snapback] Ca. 2 meter... kan stemme det ja... Har fortsatt noe å gjøre med å kjøre/sykle etter forholdene vettu... Litt morsomt at denne situasjonen kan overføres til det at syklister tråkker i vei på veibanen...bare med mer tragisk utfall... Bare det at det å bli syklet på av en sykkel sjelden fører til 100% invaliditet.... mer vanlig når sykkel blir truffet av bil/trailer det... Derfor er vel sykkel på gang/sykkelsti det beste alternativet... Bare så det er sagt... dersom en syklist raser inn i en fotgjenger som går til siden for en gammel dame på sykkel... så er det vel den hensynsløse syklisten som oppførte seg rart... men det var vel det du mente også... Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Nå kan jeg omtrent slutte å poste i denne tråden, Griffin sier alt minst like bra som jeg hadde sagt det . Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jepp, fordi en sykkel i samme fart som bilene har ingenting å gjøre på den sykkelstien. Forøvrig utfordrer jeg deg til å sette deg på en sykkel og "oppdage ting" i 40-50 km/t. Også vil jeg gjerne se hvordan du ser glasskår på mer enn 2-3 meters avstand i den farten og klarer svinge unna det. Forøvrig synes jeg dine "fortsett å øve" kommentarer viser hvor intetvitende du er om dette og det er blandt de tåpeligste kommentarene jeg har sett her i denne tråden, og det sier sitt. Mitt råd: Sett deg ned og se på tour de france (et sykkelløp, du visste sikkert ikke det) og se hva som skjer med tilskuere som har stått i veien for syklister gjennom årene. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 På fortau er det maksgrense på 30 km/t. Er det det på gang-/sykkelsti og sykkelsti også? Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jepp, fordi en sykkel i samme fart som bilene har ingenting å gjøre på den sykkelstien. Forøvrig utfordrer jeg deg til å sette deg på en sykkel og "oppdage ting" i 40-50 km/t. Også vil jeg gjerne se hvordan du ser glasskår på mer enn 2-3 meters avstand i den farten og klarer svinge unna det. Forøvrig synes jeg dine "fortsett å øve" kommentarer viser hvor intetvitende du er om dette og det er blandt de tåpeligste kommentarene jeg har sett her i denne tråden, og det sier sitt. Mitt råd: Sett deg ned og se på tour de france (et sykkelløp, du visste sikkert ikke det) og se hva som skjer med tilskuere som har stått i veien for syklister gjennom årene. 6563458[/snapback] Kjører som regel raskere enn som så på tung motorsykkel... og der må jeg se ting før de er to, tre meter unna meg... og da har jeg hittil klart å styre unna...selv i svinger hvor det har dukket opp grus... Selv har jeg klart å tilpasse meg etter forholdene, så jeg er sjelden ute for noe tull... og ja... jeg klarer å styre unna glasskår, selv nedover gamle okstad...men sykler jeg for raskt å må velge mellom å kjøre over glasskår eller gående, så gjør velger jeg selvsagt glasskårene... men da har jeg ikke syklet etter forholdene...har jeg vel? Nå skal jeg fortelle om trikset mitt...hvordan jeg klarer å styre unna glasskår og andre hindringer... Jeg ser lengre fram enn rett framfor hjulet mitt, slik at jeg oppdager hindringer på et tidligere tidspunkt... Ikke har jeg supersyn heller, men de som sliter med å se hindringer 20-30 meter foran seg bør nok: A) La sykkel og annet kjøretøy stå. B) ha briller, kontaktlinser eller få en synskorreksjon. Og punkterer du på så små glasskår at du ikke kan se dem før du er tre meter unna i 40Km/t så vil jeg uansett anbefale å skifte dekk. Da er de nok litt vel tynnslitte uansett... Forøvrig så synes jeg at det at du tror en må se rett framfor forhjulet for å oppdage hindringer sier litt mer om at du ikke aner hva du prater om... Du viser svært liten forståelse for hvordan trafikken fungerer i praksis og hvordan en skal tilpasse seg etter forholdene... men det kommer nok etterhvert... og hvis du mener at mine påstander om at du trenger mer øvelse viser hvor intetvitende jeg er, så greit for meg... hva du mener om den saken betyr heldigvis svært lite for meg. Min kommentar om at du trenger å øve litt mer er nok uansett langt mer konstruktiv enn din kommentar om jeg ikke vet hva Tour de France er for noe. I Tour de France deltar forøvrig eliten av syklister i verden... de holder som regel en langt større hastighet enn de kondom-mosjonistene som en som regel møter på veien, derfor blir skadeomfanget verre også når de først treffer noen. Skal du ha fysikk som fag de nærmeste årene, så følg spesielt med det med masse, hastighet og tid og sånn... forklarer en hel del. Det er som regel mer alvorlig når motoriserte kjøretøy kræsjer... En siste ting her nå... i Tour de France så er det faktisk forholdene som skal legges til rette for rytterne...ikke omvendt... derfor kan de bare peise på med de makter og all skyld legges uansett på den publikummer som måtte forville seg foran rytterne... Litt annen situasjon enn å sykle inn en stakkar fotgjenger bakfra...synes du ikke? Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) På fortau er det maksgrense på 30 km/t. Er det det på gang-/sykkelsti og sykkelsti også? 6563813[/snapback] Er dette tilfelle? Kan du henvise til noen regler der. Ikke at jeg tviler på utsagnet ditt, men mener på at jeg har lest igjennom veitrafikkloven uten å finne det... Edit, leste innlegget en gang til... trodde du mente det var 30Km/t på gang- og sykkelsti... Endret 26. juli 2006 av Griffin Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg har ikke følgt med på hele diskusjonen. Men jeg er (var) ofte ute og sykler, og nesten ingen biler tar hensyn. Syklister har også rett på hele kjørefeltet i likhet med biler. Her hvor jeg bor er gangveiene for dårlige og humpete til å sykle på, så jeg sykler i bilveien for å kunne sykle i 30-40 km/h. Så for meg er gangveg uaktuellt, men eget sykkelfelt i kjørebanen ville jeg gjerne benyttet. Syklister har rettene som bilene har, men også plikter. Som å gi tegn ved svinging i kryss. Dette er det vel praktisk talt nesten bare jeg som praktisérer i kommunen hvor jeg bor. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Skal du ha fysikk som fag de nærmeste årene, så følg spesielt med det med masse, hastighet og tid og sånn... forklarer en hel del. Det er som regel mer alvorlig når motoriserte kjøretøy kræsjer... 6563905[/snapback] Kort oppsummert handler det om at: Dvs. at energien/kraften øker lineært med vekten, men kvadratisk med farten. Hvis du dobler vekten, så dobles energien/kraften. Hvis du dobler farten så blir kraften energien fire ganger så stor (2^2). Syklist i 20 km/t: Ek = 0,5 * 90 kg * 20^2 = 45 * 400 = 18.000 kJ Syklist i 40 km/t: Ek = 0,5 * 90 kg * 40^2 = 45 * 1600 = 72.000 kJ Hvis krasjet i 40 km/t skjer iløpet av et halvt sekund, frigjøres like mye energi som fra en motor på 193 hk (litt feil å sammenlikne energi og effekt, men det er en viss sammenheng). Bilist i 20 km/t: Ek = 0,5 * 1500 kg * 20^2 = 750 * 400 = 300.000 kJ Bilist i 40 km/t: Ek = 0,5 * 1500 kg * 40^2 = 750 * 1600 = 1.200.000 kJ Lite å gjøre på. Endret 26. juli 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå