Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Orker ikke lese hele tråden her, men må si at jeg personlig har svært lite til overs for syklister som sykler i veien der det finnes sykkelsti! Blir noe annet der dette ikke finnes, men disse tohjulingene bør likevel klare å fatte at de skal holde seg på kanten. Å sykle ved siden av hverandre er f.eks. ikke et sjakktrekk...

 

EDIT:

Og skjønner ikke helt at jeg ikke kan kjøre med Trafikken, ligger tross alt i snitt nesten 30km/t, en moped kjører bare 10-15km/t fortere!

Hvem sa at mopeder var noe bedre..?

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orker ikke lese hele tråden her, men må si at jeg personlig har svært lite til overs for syklister som sykler i veien der det finnes sykkelsti.

Gang- og sykkelveien er dessverre anlagt slik at det er umulig å sykle i 40 km/h på dem. De passer best for husmødre på handletur. Det er kryssende veier, parkeringsplasser, underganger, kumlokk, kantstein osv som umuliggjør et jevnt tempo.

 

Da er det fullt forståelig at syklister foretrekker en forkjørsvei med et jevnt asfaltdekke.

Lenke til kommentar

Virker som hver gang det kommer et argument fra syklistene, så dreier det seg om at de ikke kan sykle fort nok på sykkelstien.

 

Tror helst det er de som jeg misliker mest som har problemet her, den klassiske trikotkjekkasen som tror han er med på Tour De France. Mens den gjennomsnittlige syklist har ingen problemer med å sykle på sykkelstien.

Lenke til kommentar
Virker som hver gang det kommer et argument fra syklistene, så dreier det seg om at de ikke kan sykle fort nok på sykkelstien.

 

Tror helst det er de som jeg misliker mest som har problemet her, den klassiske trikotkjekkasen som tror han er med på Tour De France. Mens den gjennomsnittlige syklist har ingen problemer med å sykle på sykkelstien.

6432022[/snapback]

 

Til info så kan sykling fort være to ting: trim/trening og transport

 

For trim/trening, så er man avhengig av kontinuitet og tempo, og det er vanskelig å oppnå på sykkelstien. Bruker man sykkelen til transport, er det ingenting i veien for å bruke sykkelstien.

 

Jeg gjør begge deler, og trener for sykkelritt o.l. Da er det håpløst å være på gang/sykkelvei, og har da valget mellom å skremme vettet av fotgjengere eller kjøre i veibanen.

 

Bilister som har problemer med det, bør heller gå i bresjen for opprettelse av tofelts gang/sykkelveier....

Lenke til kommentar
Tror helst det er de som jeg misliker mest som har problemet her, den klassiske trikotkjekkasen som tror han er med på Tour De France. Mens den gjennomsnittlige syklist har ingen problemer med å sykle på sykkelstien.

6432022[/snapback]

 

Det har kanskje sammenheng med at trikotkjekkaser har landeveissykler som er ekstra utsatt for punktering. Smale dekk og ingen demping gjør gangstien ganske uaktuell.

 

Enkelte steder velger jeg gangstien der det er lange stigninger og jeg vet at den fører et sted der jeg kommer meg utpå veien etter bakken. Utallige turer langs gangsti har ført meg rett i et byggefelt, langt fra veien jeg opprinnelig fulgte.

 

Sykler man 5-10 mil, ser jeg ikke poenget med å sykle innom hver lille stubb av gangsti på den ene eller andre siden av veien.

Lenke til kommentar

Hvor jeg bor, så er det finfin sykkelsti, uten særlige hindringer, og det er lite premenstruelle alenemødre som går på tur.

 

Sykkelstien går parallelt med veien, den blir regelmessig feiet, og det er utrolig lite som skulle tilsi at syklistene må sykle på veien.

 

Uansett. Med alle disse fasilitetene tilrettelagt for syklistene, så klarer de like forbanna meg å skvise seg ut i veien.

 

Her snakker jeg om ihvertfall 5-6 km med sykkelsti, som de bare ABSOLUTT ikke klarer å sykle på.

 

Irritert? Neida.

Lenke til kommentar

Oh, orket ikke å lese igjenom hele posten akkurat :innocent:

 

Men det som er hakket værre, er sykelister som kommer i feil kjørebane. Finnes i alle fall en god del av de rundt her, alt ifra små unger som sikkert ikke har fått noen opplæring fra sine foreldre, til godt voksne / eldre. Har vært borti flere farlige situasjoner pga. dette, spesiellt i den litt mørkere årstiden.

Lenke til kommentar

Jeg kom kjørende i dag. (Og la oss bare legge til side Tour De France hysteriet som herjer alle menn mellom 35-45).

 

Jeg ser en luring i full habitt, komme syklende imot. På veien. Ved siden av sykkelstien.

 

OG HAN SYKLET PÅ EN TERRENGSYKKEL?

 

Neste gang snur jeg og kjører opp på sia og spør hvorfor.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er motorveg så har sykkelister like mye rett på vegbanen som bilister.

 

Å sykle i 30-50 km/t på sykkelsti genererer flere farlige situasjoner for gamle, uføre, barn og spedbarn enn at disse gruppene velger å bruke vegen.

 

Det er bare å ta hensyn synes jeg, taper uansett ikke mange sekundene på å kjøre bak en sykkellist noen meter!! :no:

Lenke til kommentar

Kommentar til spørsmål 3.

 

> jeg trodde sykelisten hadde vikeplikt

 

Det er lov for syklister å kjøre forbi på innsiden. Det er selvsagt ikke spesielt lurt å gjøre det hvis bilen foran har klar bane og blinker til høyre, men det er heller ikke spesielt lurt å svinge til høyre dersom det kommer en syklist på innsiden. Bilisten vil sansynligvis få skylden, siden syklisten ikke gjør noe ulovlig, og bilen teknisk sett kommer fra syklistens venstre.

 

Se trafikkreglene §18 pkt 1: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...21-0747.html#18

 

 

Lenke til kommentar
Så lenge det ikke er motorveg så har sykkelister like mye rett på vegbanen som bilister.

 

Å sykle i 30-50 km/t på sykkelsti genererer flere farlige situasjoner for gamle, uføre, barn og spedbarn enn at disse gruppene velger å bruke vegen.

 

Det er bare å ta hensyn synes jeg, taper uansett ikke mange sekundene på å kjøre bak en sykkellist noen meter!! :no:

6467435[/snapback]

 

Um, håper dette var et sarkastisk innlegg :p

Lenke til kommentar
Så lenge det ikke er motorveg så har sykkelister like mye rett på vegbanen som bilister.

 

Å sykle i 30-50 km/t på sykkelsti genererer flere farlige situasjoner for gamle, uføre, barn og spedbarn enn at disse gruppene velger å bruke vegen.

 

Det er bare å ta hensyn synes jeg, taper uansett ikke mange sekundene på å kjøre bak en sykkellist noen meter!! :no:

6467435[/snapback]

 

Um, håper dette var et sarkastisk innlegg :p

6493531[/snapback]

 

Det sier vel en del om hvor mye du vet om trafikkreglene.... håper ihvertfall ikke du har "lappen" :!:

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener "Å sykle i 30-50km/t genererer flere farlige situasjoner for gamle, uføre, barn og spedbarn"??

 

Så du mener det generer mindre farlige situasjoner når en syklist sykler i 30km/t i en 70km/t sone? Og hvor skjer flesteparten av sykkelulykker? På sykkelstien? (legg merke til navnet) Hvor de meier ned stakkars uføre?

Lenke til kommentar
Nei, jeg mener "Å sykle i 30-50km/t genererer flere farlige situasjoner for gamle, uføre, barn og spedbarn"??

 

Så du mener det generer mindre farlige situasjoner når en syklist sykler i 30km/t i en 70km/t sone? Og hvor skjer flesteparten av sykkelulykker? På sykkelstien? (legg merke til navnet) Hvor de meier ned stakkars uføre?

6495100[/snapback]

 

De som har det litt travelt sykler ikke i 30-50 km/t på sykkelsti, de holder seg oftest til veien.

 

De fleste sykkelulykkene skjer vel helst der sykkelstien krysser vei. Når det gjelder "gamle, uføre, barn og spedbarn" er det tryggest å sykle på veien, og ikke på gang/sykkelsti. Legg merke til navnet! Det finnes få, kanskje ingen(?), stier som er reservert til kun syklister.

 

Nå er jeg forøvrig drittlei denne diskusjonen, hvordan kan den fjernes fra "Mine innlegg"?

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...