Gå til innhold

Syklister i trafikken

Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal si dere en ting - jeg irriterer meg over bilistene jeg. I hvert fall en del av dere. Jeg ønsker meg bilforbud i bykjernene, og slik at det er sagt: i 50km/t-soner holder jeg fartsgrensen på alle måter, og bryter jeg den så er det ved å kjøre for fort. På motorveien sykler jeg altså ikke.

6369395[/snapback]

Jeg irriterer meg ikke over syklister som ikke hindrer trafikken og som følger trafikkreglene. Alle andre er veldig irriterende.

Jeg skulle gjerne sett at det var sykkelforbud på alle veier der der finnes en alternativ sykkelsti eller lignende.

Lenke til kommentar
Skal si dere en ting - jeg irriterer meg over bilistene jeg. I hvert fall en del av dere. Jeg ønsker meg bilforbud i bykjernene, og slik at det er sagt: i 50km/t-soner holder jeg fartsgrensen på alle måter, og bryter jeg den så er det ved å kjøre for fort. På motorveien sykler jeg altså ikke.

6369395[/snapback]

Har aldri i mitt liv sett en syklist holde jevnt 50 i 50sone på flatmark.

Lå forresten bak en syklist her forleden dag, nedover birkelundsbakken på vei mot paradis (for dere som ikke er kjent i bergen, en av de bratteste bakkene jeg vet om) tenkte jo at yeye, nå slipper jeg hvertfall å irritere meg over en som ligger under fartsgrensen, er vel tilnærmet umulig å unngå å renne nedover her i stor fart. men joda, tror dere ikke han ligger i 35 da? svarte liksom, slipp bremsen litt mann. Men men, pluss for tegngivning med armen og stopp i kryss da.

Lenke til kommentar

6369395[/snapback]

Har aldri i mitt liv sett en syklist holde jevnt 50 i 50sone på flatmark.

6371211[/snapback]

Men nå er det vel ikke det som er kravet for å "holde fartsgrensen", er det vel?

Den dagen jeg som syklist har laget like lang kø som en traktor gjør, skal jeg vurdere å sykle inn til siden for å slippe forbi, men pr. dags dato har jeg aldri opplevd at det har samlet seg opp biler over lengre tid. Irritert etter 5 sekunder har jeg dog opplevd at de har blitt.

Lenke til kommentar
Lå forresten bak en syklist her forleden dag, nedover birkelundsbakken på vei mot paradis (for dere som ikke er kjent i bergen, en av de bratteste bakkene jeg vet om) tenkte jo at yeye, nå slipper jeg hvertfall å irritere meg over en som ligger under fartsgrensen, er vel tilnærmet umulig å unngå å renne nedover her i stor fart. men joda, tror dere ikke han ligger i 35 da? svarte liksom, slipp bremsen litt mann. Men men, pluss for tegngivning med armen og stopp i kryss da.

6371211[/snapback]

Det skal ikke være mulig å kjøre saktere enn 50 km/t nedover der. :confused:

Var det vått og glatt kanskje? Har jo regnet en del her i det siste.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Det skal ikke være mulig å kjøre saktere enn 50 km/t nedover der. :confused:

Var det vått og glatt kanskje? Har jo regnet en del her i det siste.

6376319[/snapback]

Nope, var helt tørt å fint der. hadde det vært vått hadde det jo klart vært noe annet, men var tørt og fint.

Lenke til kommentar
Snakker av erfaring. Det er ikke morsomt å treffe en bil bakfra og i tilleg måtte betale for det.

6367255[/snapback]

Det må jeg nesten si at jeg tviler på at du gjør. Bilister har objektiv skyld i forhold til syklister. Selv om det er syklistens skyld går det på bilistens forsikring. Evt. har du blitt lurt.

6368691[/snapback]

Det gikk igjennom forsiktringsselskapene. Jeg ble "påvist" skyld, fordi bilen måtte bråbremse for en fotgjenger. Bilen sto stille i det jeg traff den.

Lenke til kommentar
Kjør forbi+åpne dør+brems+win

6372186[/snapback]

Jeg må bare informere alle bilister om at jeg har en ufattelig evne til å huske bilnummer, finne ut hvem som eier bilen for deretter hevne meg på min egen måte :devil:

6385944[/snapback]

ja, err... jeg skal bare lage dritmasse eggedosis jeg.. hos en "kompis" ja.

Lenke til kommentar
Kjør forbi+åpne dør+brems+win

6372186[/snapback]

Jeg må bare informere alle bilister om at jeg har en ufattelig evne til å huske bilnummer, finne ut hvem som eier bilen for deretter hevne meg på min egen måte :devil:

6385944[/snapback]

ja, err... jeg skal bare lage dritmasse eggedosis jeg.. hos en "kompis" ja.

6388065[/snapback]

Hehe... oppmalte rekeskall pent dosert i inntaket til viftene gjør også susen :p

Lenke til kommentar

Når man sykler på fortau og det går to personer ved siden av hverandre foran deg, hvordan skal man da komme seg forbi dem?

Jeg synes det er litt frekt og skremmende å bruke bjelle, og jeg har det heller ikke på sykkelenmin.

Roping og skriking kan også ofte oppfattes som uhøflig og nedsettende.

Jeg pleier å bremse ned 1-2 meter fra dem (ikke skrensing altså, det skremmer dem) og klikke litt med girene. Da flytter de seg som oftest. Er det en god god metode?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke kommentere på syklister, pga. jeg bor på landet. Ikke så mange av de her, som regel ikke noe sykkelsti i nærheten, og sykler noen så er det som regel plass på siden til å kjøre forbi :p

Noe som jeg er litt forbannet på, det er mopedene i Norge nå til dags. Jeg selv har en Derbi Senda R X-treme som gjør ca. 46 km på sletta med bånn pinne, og ca. 26km oppover en normal bratt bakke.

Hvorfor skal det gå så sakte?

Kan nesten vedde for at det kommer en syklist å sykler forbi meg snart, oppover noen bakker :p

Jeg har nå hatt mopedlappen i ca. 1 måned, og allerede har jeg opplevd 3 situsajoner som jeg syns var litt farlige (forbikjørt av biler når det kommer motgående trafikk), noe som jeg syntes kunne bli litt farlig.

Må det være slik at en må trimme/gjøre mopeden ulovlig for å kunne holde følge med trafikken i annet enn 40 sona?

Jeg synes det er rett å slett kjedelig å kjøre en lovlig moped i Norge!

Når det gjelder syklister, så er jeg egentlig enige med mange her at de skal bruke gangvei/sykkelsti når det finner, og ikke bruke veien.

Greit nok hvis de holder følge med traffikken, men hvis en 55 år gammel mann sykler midt i feltet i 10 km bortover på ei slette med gangvei på, så kan han da sykle på den.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er litt frekt og skremmende å bruke bjelle, og jeg har det heller ikke på sykkelenmin.

Tror faktisk det er påbudt med bjelle hvis du skal sykle på vei/sykkelsti, eller hvor "fotgjengere ferdes".

Jeg pleier å bremse ned 1-2 meter fra dem (ikke skrensing altså, det skremmer dem) og klikke litt med girene. Da flytter de seg som oftest. Er det en god god metode?

6424657[/snapback]

Synes denne metoden fungerer glimrende. Bruker denne selv når jeg sykler rundt i marka. Et lite nikk og et smil til turgåere hjelper også på humøret :)

Lenke til kommentar

Haha, det er latterlig emne det her! Jeg synes ihvertfall det, kjører moped og er syklist fra før av.

Jeg Synes det er jævelig mange komlokk og drit på sykkelstien mye folk og somregel underganger og annet drit. Derfor velger jeg å ikke bruke sykkelstien alltid, men prøver å ligge på den hvite stripa utterst i veien.

Og skjønner ikke helt at jeg ikke kan kjøre med Trafikken, ligger tross alt i snitt nesten 30km/t, en moped kjører bare 10-15km/t fortere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...