Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble opp telefonopptaker til IP-Telefoni?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men viss jeg kobler denne direkte i veggen skjer det noe morsomt.

Når jeg tar av røret, og trykker f.eks. 74396147, skjer dette.

Når jeg trykker 7, ringer telefonen 1 gang, trykker 4 ringer telefonen en gan, trykker 3 ringer telefonen engan osv. det er litt morsomt, men det går ikke an å ringe.

Lenke til kommentar

Ok. Da får eg presissere litt til. Datatilsynet har sagt sitt om dette.

I korte drag sier de at å ta opp en samtale du er deltaker i, kan være lovlig dersom du; 1. har samtykke fra motparten; 2. har hjemmel i lov og saklig grunn; 3. personen som er uvitende til dette ikke er mulig å identifisere. Dette går på Personopplysningsloven. Samtaler du ikke er deltaker er ulovlig og omfattes av straffeloven.

Lenke til kommentar

Har noen tatt dette opp i retten slik at det finnes dommer i en slik sak?

Jeg vil hevde det er merkelig at man ikke kan dokumentere hva som blir sagt i en samtale for ettertiden sålenge man selv deltar. Ville det være forbudt og logge samtalen skriftlig e.l?

Lenke til kommentar

Jeg vil hevde det er merkelig at man ikke kan dokumentere hva som blir sagt i en samtale for ettertiden sålenge man selv deltar. Ville det være forbudt og logge samtalen skriftlig e.l?

Man har lov til å ta opp deler av en samtale for å dokumentere avtaler og så videre, men man må fortsatt ha samtykke.

Eg synes egentlig ikke det er rart. Hadde vi ikke hatt dette lovverket kunne jo hvem som helst tatt opp hva som helst over telefon. Og det er hvertfall ikke eg interessert i ;)

Hva tenker du på skriftlig? I et møte hvor det blir tatt møterefferat er tross alt alle informert. Tenker du på msn er det langt mindre i den samtalen som kan identifisere deg en i en telefonsamtale. Over msn kan man lett si det var en kamerat osv, om man i det hele tatt klarer å finne personen.

Og om du logger telefonsamtalen skriftlig vil ikke dette holde mer en ord mot ord.

Lenke til kommentar
Man har lov til å ta opp deler av en samtale for å dokumentere avtaler og så videre, men man må fortsatt ha samtykke.

Men det skulle absolutt ha hvert kjekkt og visst hvordan retten hadde tolket det, ville et opptak duge som bevis hvis f.eks man ble drapstruet over telefonen?

Jeg vil fortsatt hevde at man kan gjøre det sålenge det ikke finnes en dom på akuratt dette området.

Lenke til kommentar

Men det skulle absolutt ha hvert kjekkt og visst hvordan retten hadde tolket det, ville et opptak duge som bevis hvis f.eks man ble drapstruet over telefonen?

Jeg vil fortsatt hevde at man kan gjøre det sålenge det ikke finnes en dom på akuratt dette området.

Men et slitk tilfelle ville jo absolutt har hjemmel i lov og saklig grunn. Altså om du blir truet gjevnlig på telefonen så leser jeg det sånn at du hadde fått lov å ta opp samtalen for å senere kunne bevise dette.

Men dette blir litt langt off-topic =)

Jeg vet ikek hvordan den dingsen fungerer, men jeg vilel tro at om du skal bruke den på IP-telefoni kobler du fra ATA-boksen (IPtelefoniboksen) inn til TEL, minijack fra MIC til microfonporten på lydkortet ditt, og så den siste telefonkontakten inn telefonen du skal bruke. Evt. er det mulig de to omtalte telefonkontaktene skal byttes om, det finner du jo ut fort.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har du lest det du selv linker til? Opptak _kan_ være i strid med

personopplysningsloven, men i den står det: "Loven gjelder ikke behandling av

personopplysninger som den enkelte foretar for rent personlige eller andre private

formål." Så du kan trygt ta opp samtaler med naboen som du krangler med for å

sikre deg bevis i tilfelle han kommer med trusler.

Lenke til kommentar
Har du lest det du selv linker til? Opptak _kan_ være i strid med

personopplysningsloven, men i den står det: "Loven gjelder ikke behandling av

personopplysninger som den enkelte foretar for rent personlige eller andre private

formål." Så du kan trygt ta opp samtaler med naboen som du krangler med for å

sikre deg bevis i tilfelle han kommer med trusler.

Om du vil ta opp samtalen fordi naboen truer deg, eller dere krangler, er eg helt enig med at man kan vurdere det.

Dersom man ønsker å gjøre lydopptak, må man som hovedregel enten ha hjemmel i lov, eller den registrerte (motparten) sitt samtykke. Det kan dessuten bare gjøres opptak dersom formålet er klart angitt, og virksomheten har saklig grunn til å gjennomføre lydopptakene. Opptakene må dessuten være relevante for formålet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...