Gå til innhold

NRK - Test din stemme (Test)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det var voldsomt mye fokus på internett i det Decline har plukket ut fra RV's program. Hadde RV fått ført sin gjennomført sin politikk i etterkrigstiden hadde det aldri blitt noe internett. Et statlig bedrift ville ikke ha noe incentiv til å skape en tjeneste markedet ikke etterspør.

Videre kan vi se hvordan det har gått i telecombransjen. Fra da det private amerikanske selskapet til Graham Bell anla den første telefonlijen i Norge i 1870 (?), til vi hadde full telefondekning gikk det rundt 100 år. Ikke imponerende. Grunnen; statlig selskap som Televerket. Idag har private bredbåndstilbydere bygget ut et ADSL-nettverk på ... 5 år?

De statlige bedriftene til RV hadde aldri utviklet noe nytt, de hadde hatt mer enn nok med å tilfredstille etterspørselen.

Lenke til kommentar

Ble skikkelig forvirret nå. :omg:

Dette fikk jeg på nrk:

1: senterpartiet ca63.5%

2: RV ca 61.8   

3: SV ca61.2

Dette fikk jeg på nettavisen:

Disse partiene bør du vurdere:

FRP 72,8 %

V 55,1 %

H 52,8 %

Disse partiene bør du styre unna:

KRF 41,1 %

SV 36,5 %

SP 34,2 %

AP 28 %

Aftenposten:

Senterpartiet

50% 

Rød Valgallianse

43% 

Venstre

43% 

Sosialistisk Venstreparti

41% 

Kristelig Folkeparti

36% 

Fremskrittspartiet

36% 

Høyre

30% 

Arbeiderpartiet

22% 

Hvilken av disse testene kan man egentlig stole på? :hmm:

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Du har evnen til å se inn i framtiden siden du uttaler deg så bombesikkert, antar jeg?

Nei, men jeg er ganske god på nyere historie. Sovjetunionen, som etter sigende hadde halvparten av verdens forskere på 60 og 70-tallet klarte aldri å utvikle en datateknologi. Man måtte importere både hardware og software fra vesten. Målet med å implementere datateknologi i det planøkonomiske systemet var å effektivisere byråkratiet og ting som logistikk og produksjonsplaner.

Sovjetunionen klarte heller aldri å fremstille gode biler selv. Ladaer og andre østeuropeiske biler var bare produksjonssett som var utdatert i vesten, demonert og satt opp i Sovjet. I Lada sitt tilfelle var dette Fiater fra 50-tallet.

Listen er lang ... så hypotesen om at internett aldri ville vært oppfunnet i en planøkonomi står i mine øyne sterkt.

Om historien ikke gjentar seg så kan man allikevel trekke historiske paraleller og se sammenhenger, mellom ting som økonomi, politikk, teknologi, velstand etc.

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Synes det var voldsomt mye fokus på internett i det Decline har plukket ut fra RV's program. Hadde RV fått ført sin gjennomført sin politikk i etterkrigstiden hadde det aldri blitt noe internett. Et statlig bedrift ville ikke ha noe incentiv til å skape en tjeneste markedet ikke etterspør.

Videre kan vi se hvordan det har gått i telecombransjen. Fra da det private amerikanske selskapet til Graham Bell anla den første telefonlijen i Norge i 1870 (?), til vi hadde full telefondekning gikk det rundt 100 år. Ikke imponerende. Grunnen; statlig selskap som Televerket. Idag har private bredbåndstilbydere bygget ut et ADSL-nettverk på ... 5 år?

De statlige bedriftene til RV hadde aldri utviklet noe nytt, de hadde hatt mer enn nok med å tilfredstille etterspørselen.

Selvfølgelig var det mye fokus på internett - det var jo internett-programmet. Logisk?

RV fikk ikke gjennomført sin politikk i etterkrigstida, nettopp fordi det ikke eksisterte noe RV i etterkrigstida, så skjønner ikke hvor du tar problemstillingen fra. AP, som styrte Norge i etterkrigstida, satset hovedsaklig på planøkonomi med innslag av markedsøkonomi - de bygget opp industrien, det offentlige Norge, statlige bedrifter, byråkratiet osv. Oljeboring, offentlig TVkanal etc. Under for eksempel Gerhardsen og Reiulf Steen. Det var lenge venstresiden, sosialistene i AP som hadde makta, og - snakket om sosialismen, men vi hadde jo også innslag fra høyresiden i AP, som Haakon Lie og senere Gro Harlem Brundtland. I dag jobber AP for å bygge ned det de bygde opp, men det er en annen sak...

At bredbåndsutbygging skjer fort i dag skyldes flere ting. Bedre teknologi, og at ting ligger klart for de gjennom det som har blitt gjort før. Med dagens ADSL-teknologi som bruker telelinjer burde forutsetningene være enda større for gratis internett. Linjene ligger der, de trenger vedlikehold etc. - men det kan vi nok ta oss av når vi tenker på alt annet vi bruker penger på. Og noen må "dele ut" linjetilgang, ISP - noe som likesågodt kan gjøres offentlig.

Nei, men jeg er ganske god på nyere historie. Sovjetunionen....blablablabla

Så originalt! Du trekker frem Sovjetunionen for å argumentere mot mindre markedsøkonomi. Som du sier kan man trekke linjer mellom økonomi, politikk etc. - og akkurat derfor gikk det så dårlig som det gikk i Sovjetunionen. Det var et totalitært, diktatorisk regime. Autoritetene arbeidet ikke for folket, de arbeidet ikke f.eks for at folket skulle få like muligheter gjennom lik tilgang til internett - de jobbet for å slå USA i en (kald) krig. Dette, samt verdensherredømme - en imperialistisk tankegang.

Lenke til kommentar

Hm, må si det var mye bra i RV sitt internett program, og jeg synes de har mye bra holdninger til en del basis ting. Desverre er RV..., hvordan skal jeg si det?...Totalt blotta for økonomisk helhet. For det er slik at man både har inntekter og utgifter, selv om en del røde partier og et helt til høyre ikke er så intresert i den ene posten.

Jeg bruker å si at SV er det samme som AP uten den økonomiske politikken.

RV blir vel 10 ganger verre enn SV igjen..

Nå ser jeg ingen overveiende fare for at RV skal komme til makta i den nærmeste fremtid... heldigvis...

Ville foresten likt å sett et fornuftig svar på et innlegg jeg sende inn i går...

Mvh

Turgon

Lenke til kommentar

Turgon, svar på hva? Du kom med et standard konservativt utsagn som vi alle sikkert har sett utallige ganger før. Men. Du sier at det offentlige ikke produserer. Selvfølgelig ikke, det har jo blitt lagt ut på anbud! Men samtidig, produksjon er ikke bare produksjon av varer. Det er tjenester, service osv. - og der er staten viktig. For eksempel gjennom utdanning, helsevesen, osv. - noe vi kan utvide til andre områder også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...