:utakt Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Arbeiderpartiet 72% SV 67.2% RV 66.6% Av tre tester har AP kommet ut som nr 1 i alle tre, og jeg er generelt enig med dem når jeg leser program og hører debatter. Litt overraska over å finne RV på lista, men det er kanskje fremgangsmåte og ikke sak vi er uenige om.. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 SV, Arbeiderpartiet, RV. Alle rundt 70%. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Resultatet ble ikke helt uventet ganske så sosialistisk. Ble litt overasket over at RV kom over SV, men men. Generelt sett er slike tester ganske unøyaktige. Videre fokuserer de på få enkeltsaker. Uansett, her er mitt resultat: Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 AP: 70,8% SV: 63,4% RV: 59,3% Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 1. RV 83.1% 2. SV 79.9% 3. AP 70.3% Stemmer vel ikke helt da det er en del ting i den grunnleggende filosofien til RV som jeg er til dels sterkt uenig i. Kommer heller ikke til å stemme SV, som jeg synes har rotet en god del i det siste. Ingen borgelige partier er forenlig med mitt politiske ståsted, så det blir nok AP som kom på 3. plass her. Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Hele testen er suspekt spør du meg. På landsbasis kom RV ut som det tredje største partiet, med dobbelt så mange prosent som f.eks høyre! Ugler i mosen... Samtidig så er det et annet moment som gjør at slike tester er tvilsomme: Her blir hver og en sak sidestilt med henhold til hvor tungt den veier, mens det i virkeligheten aldri er tilfelle. Enkelte saker er veldig viktige for noen, mens andre saker er nesten ubetydelige. Mine resultater: 1. AP (65% eller noe sånt) 2. SV 3. RV I virkeligheten vurderer jeg AP og Høyre. Hva RV gjør på lista mi funderer jeg litt på Endret 3. september 2005 av Knut Marius Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hvordan vet du at alle spørsmål stiller likt? Tror ikke det er helt slik at de bare plusser sammen spørsmålene og får en score. Og det kan vel være at mange som stemmer høyre ikke har peiling på hva de gjør og _bare_ er enige med den grunnleggende ideologien og derfor får et annet resultat på en test som bare tar saker og _ikke_ grunnleggende ideologi. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Fikk det beste alternativet,ergo blir det ny regering snart :-) "Åja" Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Hvordan vet du at alle spørsmål stiller likt? Tror ikke det er helt slik at de bare plusser sammen spørsmålene og får en score. Og det kan vel være at mange som stemmer høyre ikke har peiling på hva de gjør og _bare_ er enige med den grunnleggende ideologien og derfor får et annet resultat på en test som bare tar saker og _ikke_ grunnleggende ideologi. Om de ikke stiller likt, så vil spørsmålene hvertfall aldri veies på riktig måte i forhold til hver og en bruker. Men for all del: Legg all din tillit i NRKs hender. Ikke vær kritisk. Sånne tester er greie når de tar opp mindre viktige spørsmål som "Hvilket IKEA-møbel er du" osv, men når det gjelder en såpass viktig avgjørelse så syns jeg det blir litt feil om man skal bruke det for å avgjøre sin storttingsvalgstemme. (Ikke det at jeg tror at de fleste gjør det, men av 40.000 som har tatt testen så tipper jeg det er en del av dem som er såpass på vippen at en sånn test fort kan være utslagsgivende). Derfor syns jeg det er riktig å stille spørsmål ved testen. Endret 3. september 2005 av Knut Marius Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 WTF? Jeg bommet noe inn i hampen :S hadde bestemt meg for å stemme frp (var kasserer i FpU-styret i vår kommune). Men dette fikk jeg beskjed om: 1: senterpartiet 63.5% 2: KRF 61.8 3: SV 61.2 Blir å ta testen på nytt, å tenke mere over spørsmålene... Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hehe. Det er det man kaller skivebom Navitas87 Skjønner hvorfor jeg stiller spørsmål ved testen? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Om de ikke stiller likt, så vil spørsmålene hvertfall aldri veies på riktig måte i forhold til hver og en bruker. Men for all del: Legg all din tillit i NRKs hender. Ikke vær kritisk. Tenkt før du skriver innlegg... Hvor sa jeg at det var galt å være kritisk? Skrev i innlegget mitt, som var plassert rett over ditt, at jeg ikke likte testen noe særlig. Og jeg mener "fortsatt" at testen ikke var noe særlig bra. Poenget mitt med det jeg skrev i innlegget var at jeg tror vi får se variasjoner fra "virkeligheten" med at alle de som stemmer det samme som folk de kjenner muligens får et annet svar i denne testen her. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Flere punkter her jeg er misførnøyd med: #Noen spørsmål er meget dårlig utformet #Browseren min refreshet når jeg var halvveis (Ja, min egen feil) #Flere spørsmål som tyder på at de gjør sitt beste for å feiltolke partier, eller rett og slett at de prøver å stille enkelte partiers synspunkter i et dårlig lys. (Dere klarer å gjette hvilke parti(er) jeg tenker på) Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Jeg tror ikke at testen er mye nøyaktig. Grunnen til det er at testen i har tatt stanpunkt til noen få politiske debatter. Jo flere spørsmål, jo mere nøyaktig vil testen bli. De tar jo ikke fatt i hele partiprogrammene til de diverse partiene. EDIT: Tok testen på nytt (grublet mere over spm). KRF gikk ut (KRF er no dritt) 1:SP 2:RV 3:SV Vet ikke hvem jeg skal stemme på SP, SV eller FRP.. Endret 3. september 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 1. FrP, 76.4 % 2. Høyre, 72 % 3. Venstre, 41.1 % Ca. som forventet. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 FrP 80,3% Høyre 74,7% Venstre 42,8% Nå har det seg slik at jeg ikke har tenkt til å stemme på FrP, så jeg valgte "andre" på kontrollspørsmålene Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hentet fra SP-hjemmesider (saker dem brenner for): "7: Bredbånd til alle, til lik pris, innen 2007." - Sliter med 56k dailup. liker det jeg hører hehe Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Resultatet mitt var ikke uventet: Høyre (over 70 %) FRP Venste Noe jeg er fornøyd med. Det jeg ikke er fornøyd med er testen i sin helhet, eller kanskje nettopp mangelen på helhet. Denne testen som andre slike tester basserer seg utelukkende på enkelt saker, noe som gjør at partier som fører en helhetlig politikk (balanserte utgifter og inntekter) slik som AP, Venstre og Høyre vil komme dårlig ut, mens utgifts paritiene Frp og RV får en stor fordel. F.eks. når jeg får spøsmålet om jeg vil (personlig) ha gratis skolebøker så vil jeg jo selvsagt det, men jeg vet at dette går utover noe og at ordningen i dag med å kjøpe brukt og selge igjen fungerer greit nok og takker nei. Men jeg tipper at mange andre, som programlederen egentlig oppfordret til, svarer ja helt ukritisk til en økonomisk helhet. Når man skal gjøre det slik burde spøsmålet om man skal bruke mer olje penger eller ikke telle 50 %. Ja, for vi skal vel ha råd til alt sammen? Det som også er litt trist er at så godt som kommunist partiet RV gjør det så godt fordi spørsmålene er laget slik at bare et par spøsmål skiller RV og SV. Tror ikke at noen av spørsmålene hadde noe spessielt med RV å gjøre. For kystpartiet var det vel bare et spøsmål som hadde noe med dem å gjøre. Dette blir jo helt feil. SV får en alt for liten oppslutning og Kp får en alt for stor oppslutning. Håper virkelig fork ser dette og stemmer det de vil stemme og ikke basserer valget sitt på en så godt som udugelig test som denne fra NRK. Den kan muligvis gi deg en pekepinn på hvilken side du skal stemme på, men ikke på hvilket parti du er mest enig med. At du får Frp kan like gjerne bety at du er en høyre mann og omvendt. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 1:SP2:RV 3:SV Vet ikke hvem jeg skal stemme på SP, SV eller FRP.. o.O Ganske store kontraster der. For å gjøre deg opp en mening bør du sette av litt tid i Dottens sticky. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 SV - 59,3% RV - 57,2% AP - 56,8% Dette er skummelt, for dette er de partiene jeg støtter minst i tillegg til KRF.... Det riktige skulle vært: Høyre: 85% Frp: 80% Venstre: 70% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå