Gå til innhold

Snodig RAM feil? (PC3200)

Uxzuigal

Anbefalte innlegg

Det er jeg helt ening med deg i Ibsen. Jeg må innrømme at det tok litt tid før jeg helt forsto hva følgene av forskjellige innstillinger faktisk ville bli i praksis...

På akkurat dette hk kan det være en god ide for trådstarter, eller generelt om man er litt usikker på disse tingene, og rett og slett bruke Ai Boost sammen med feks cpu-z. Da kan man i Windows endre FSB/HTT og multipler, samtidig som man ser hva resultatet blir. :)

Og Snabben, kom gjerne med en tilbakemelding på hvordan det har gått om du forsøker med de innstillingene jeg foreslo da. Er interessant å høre om du lykkes med DDR 400 hos deg også. Som sagt, de fleste jeg har hørt om klarer det, men det er jo ingen garanti ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Minnet i CPU-Z viser 200mhz, men BIOS viser fremdeles DDR333, antar at dette er korrekt uansett? :)

Dette høres jo bra ut :thumbup:

Jada, CPU-Z kan du stole på. Eneste unntaket er hvis du bruker halvmultiplikatorer, da vil så vidt jeg vet programmet vise feil.

Tallet i BIOS bare er en brøk, eller skal vi si et fiktivt forhold imellom minne -og HTT-klokke. Som pcp160 forklarte MÅ denne stå på maks DDR333, ellers klarer man ikke å "lure" BIOS slik du gjør nå...

Lenke til kommentar
Snabben Skrevet 05/09/2005 : 04:57

Det fungerer pent

Kjører 10x240 (har vannkjøling så, heh) uten problemer sålangt,

Minnet i CPU-Z viser 200mhz, men BIOS viser fremdeles DDR333, antar at dette er korrekt uansett? 

Jepp så bra :thumbup:

Da gikk du fra slapp minnefart til riktig, og fikk med en liten cpu klokk i samme slengen. Og som Ibsen sier, i bios skal det forsatt stå DDR333.

Siden du har vannkjøling kan du jo trygt også klokke lenger om du ønsker det altså. Med mine Corsair C2 brikker gikk det greit opp til ca 225-235Mhz. siden det vel er tilsvarende de dårligste av de du har, er det godt mulig du kan gjøre det samme. Men det er jo bare da om du er interessert i og klokke litt skikkelig, og som Bob og andre har forklart er det ikke bare minnebrikkene selv som kan gjøre at det ikke går lenger når det er stopp.

Du har i alle fall uansett et velfungerende system nå da. :)

Lenke til kommentar

Finnes det en mulighet for å låse agp/pci ratio selv om jeg ikke finner denne muligheten i BIOS? Sitter på et ABIT kv8max3 kort som også sliter med Corsair XMS pro 3200 brikkene.. de kjører kun på 333DDR, og maskinen låser seg etter kort tid om jeg stiller dem til ddr400 uavhengig av latency og volt innstillinger. Om det er rambrikkene som tar kvelden eller noe annet på maskinen, klarer jeg ikke finne ut. Skulle gjerne ha pushet cpu og ram litegrann uten at det henger seg hver gang.. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...