Gå til innhold

Snodig RAM feil? (PC3200)

Uxzuigal

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter her med 4x512 DDR Ram

2x512 DDR PC3700 fra OCZ (Plat Ed. 2)

og

2x512 DDR PC3200 ram fra Corsair (XMS C2)

Rammen funker godt sammen den, bortsett fra på et punkt:

Under oppstart viser den at hastigheten er: DDR333 128bit.

Men rammen skal jo være DDR400?

Brikkene er matched og kjører dual channel.

Noen tips og ideer?

Edit:

Kjører A8N-SLI Deluxe (nForce 4 SLI) hovedkort.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rammen funker godt sammen den, bortsett fra på et punkt:

Under oppstart viser den at hastigheten er: DDR333 128bit.

Men rammen skal jo være DDR400?

Standard minnehastighet for AMD64 er DDR400, det stemmer. Men det kommer også an på den totale mengden, og hvilken prosessor-revisjon man har. Bare Venice og bedre kommer med garanti om å kjøre fire dobbeltsidige brikker på full fart - eldre utgaver klokker minnet ned til DDR333, som du opplever.

Hvis du har en Venice, kan det allikevel tenkes at minnet klokkes ned automatisk, men da skal det bare være å forandre dette i BIOS (du bør ha nyeste BIOS-versjon).

Lenke til kommentar
Har du prøvd å gå inn i bios og satt brikkene manuelt til 400, vet at noen kort setter dem automatisk til 333 om du bruker 4 brikker.

Hmm,

Jeg har satt FSBen på CPUen til 200x11, dette fungerer fint, men det gir ikke noen endring i rammen sin hastighet, står fremdeles at den kjører DDR333.

Om det var det du mente :)

Lenke til kommentar
Beklager, glemte å si at jeg har en A64 3500+ CPU.

Det står jo i signaturen din, men akkurat det hjelper ikke stort. 3500 kan være en hvilken som helst kjernevariant (Newcastle, Clawhammer, Winchester, Venice, San Diego?)

Argh, dette husker jeg ikke, men jeg mener på at den ikke var Winchester.

Men uansett, RAMen kjørte på DDR400 før jeg satt inn de 2 siste brikkene.

Lenke til kommentar
FSB/HTT skal være 200 som standard, men man kan justere minneklokken på andre måter. I de fleste BIOSer heter denne Max Memclock, og står nok på 166 nå. Hvis denne står på 200 vil minneklokken være det samme som FSB (hvis prosessoren klarer hastigheten da).

Jepp, denne står på Max Memory Clock DDR400 nå, og da syntes jeg det er snodig at det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
FSB/HTT skal være 200 som standard, men man kan justere minneklokken på andre måter. I de fleste BIOSer heter denne Max Memclock, og står nok på 166 nå. Hvis denne står på 200 vil minneklokken være det samme som FSB (hvis prosessoren klarer hastigheten da).

Jepp, denne står på Max Memory Clock DDR400 nå, og da syntes jeg det er snodig at det ikke fungerer.

Hmm, det kan vel bare bety at prosessorens minnekontroller ikke klarer alle fire brikkene på full fart.

For å vite hvilken CPU du har, kan du laste ned dette programmet

Lenke til kommentar
Viser seg at jeg har en Newcastle CPU :)

Hmm ser intresant fakta i Memory saken her, viser TImings for forskjellige mhz, bla 200mhz, skal jeg prøve å sette timings manuelt til 200mhz settings?

Newcastle og Clawhammer (revisjon CG) var de første utgavene til socket 939, og har følgelig dårligst minnekontroller.

De forskjellige timingene du ser er SPD-settingene - dvs timingene som brikkene oppgir til BIOS ved forskjellige klokkefrekvenser. Disse timingene har bare betydning hvis man ikke konfigurerer dem manuelt i BIOS, og er ofte temmelig slakke for å sikre at alle maskiner takler dem. Jeg anbefaler ikke å gå etter disse timingene - det vil uansett ikke løse divider-problemet.

Lenke til kommentar
Hmm, så det vi sitter igjen med er at CPUen er flaskehalsen?

Prosessoren holder igjen minnehastigheten når du bruker alle brikkene ja. Men om du tenker på overklokking er det godt mulig å klokke CPU uten å klokke minnet samtidig.

Ville ikke hjelpe med at alle brikkene var PC3200?

Nei, fordi ratinger ikke er annet enn en ytelsesgaranti fra produsenten. Det er uansett ikke brikkene selv som bestemmer klokkefrekvensen - de bare "henger med så langt de klarer".

Hva har det i praksis å si for meg at brikkene kjører DDR333 og ikke DDR400?

Fire dobbeltsidige brikker gir dualchannel og 4-veis bank interleaving, noe som betyr mye mer for minneeffektiviteten enn noen titalls MHz til eller fra. Se bare på hvor bra socket 754 (som er singlechannel) henger med i sammenligning med socket 939. I de fleste tilfeller har ikke den ekstra minneytelsen noen særlig betydning.

Selv om dette sikkert oppleves som "surt", synes jeg det blir litt drastisk å kjøpe ny prosessor bare for å få raskere minne. Da ville jeg heller ha ventet til neste totaloppgradering.

Lenke til kommentar

Ok, la merke til at jeg datt tilbake 200-300 poeng i 3DMark 2005 (fra 8400 til 8103) Men dette burde vel ikke ha noe mye å si.

Det viktigeste er at jeg nå får teksturer lest fra minnet og ikke fra harddisken i tunge applikasjoner, noe som har vært drawback nå.

Edit:

Må også takke for all hjelpen, utrolig bra respons her :)

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Snabben Skrevet 03/09/2005 : 22:04

Ok, la merke til at jeg datt tilbake 200-300 poeng i 3DMark 2005 (fra 8400 til 8103) Men dette burde vel ikke ha noe mye å si.

Ja Snabben, du har jo fått grei forklaring på hvorfor dette skjer, og btw A8N-sli Deluxe setter ned farten til DDR333 uansett hvilken cpu du har. Men vi som da sitter med "gamle" cpu'er får ikke låst den tilbake på DDR400 sånn som de med feks Venice kan. Men det finnes likevel håp her altså!

Hvis du ikke ønsker og klokke din cpu, så kan du først låse minne på DDR333, så kan du endre multipler til feks 9 i steden for 11. Om du så setter FSB/HTT opp til 245 vil brikkene kjøre på DDR400 fart igjen, og cpu på orginale 2,2Ghz (245x9=2205Mhz /11 (DDR333)=200,45Mhz (400 effektiv minnefart) Se bilde vedlagt.

Enda heller ville jeg nok satt multipler til 10x, og FSB/HTT 240, da får du fortsatt 200Mhz (400 effektiv) på minnet, og cpu vil kjøre på 2,4Ghz, men det er jo kun om du vil klokke cpu litt med det samme...

Ikke alle Clawhammer, Winchester eller Newcastle klarer dette, det er jo derfor hk av "stabillitetshensyn" setter ned minnfarten i utganspunktet. Men feks hos meg med Clawhammer, går det akkurat like langt som 2 brikker alene klarer, med 4 brikker (men da på 2T altså)

Har inntrykk av at de fleste klarer vesentlig mer enn den DDR333 farten de blir satt til i alle fall.

Husk og låse pci clock config til 33,33, pci-e låst til 100 (Bios- advanced- jumperfree config) og sette Hyper Transport Frequency til 4X (Advanced- cpu configuration) før du endrer disse andre tingene da :)

Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 04/09/2005 : 14:05

QUOTE (pcp160 @ 04/09/2005 : 12:57)

Har inntrykk av at de fleste klarer vesentlig mer enn den DDR333 farten de blir satt til i alle fall.

Meget interessant, pcp160. Dette har jeg lurt litt på - hva om disse grensene er tøyelige? Det skader jo ikke å prøve, og sikkerhetsmarginen i BIOS behøver ikke være en tvangstrøye. 

Ja, ser absolutt ut til å være tøyelige grenser på denne plattformen i alle fall. Muligheten for multipler endring på A64 gir jo en fantastisk mulighet til og tilpasse, enten man ønsker å klokke eller ikke. Og eventuelt finne en gylden middelvei om det ikke skulle klare DDR400.

(Er værre med P4, har samme problemet på min 775 plattform og 4 brikker, og der må jeg rett og slett klokke cpu til himmels for å få minnet til å kjøre DDR400.)

Slik jeg ser det er den eneste reelle ulempen med 4 brikker at man må kjøre 2T. (Med akkurat den diskusjonen har vi jo hatt før Ibsen, jeg begynner og venne meg til det nå he he:p )

Lenke til kommentar
Muligheten for multipler endring på A64 gir jo en fantastisk mulighet til og tilpasse, enten man ønsker å klokke eller ikke. Og eventuelt finne en gylden middelvei om det ikke skulle klare DDR400.

Jepp, den integrerte nordsiden er genial - ikke minst fordi det gir en veldig stor fleksibilitet. Minnet kjører ikke synkront uansett, derfor er det ikke noe å tenke på :)

Men det irriterer meg litt at man alltid må forholde seg til "liksom-dividere" i BIOS, fordi det kan bli veldig villedende på den måten. Om man konstant kjører med 166-divider, og bruker forskjellige kombinasjoner av HTT og multiplikator for å oppnå en gitt CPU-klokke, vil jo minnehastigheten endres for hvert scenario. Så lenge CPU-klokke og divider (i BIOS) var lik, skulle man jo tro at også minneklokken forble uforandret, derfor ville jeg ha foretrukket om man hadde "ekte" brøker i BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...