synsing Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Jeg har - Nikon F3 kamerahus - Nikkor 85mm f/2 - Nikkor 35mm f/2 - Tamron 500mm f/8 Speilobjektiv Har også trådutløser og fire filtre. Deksler og etuier til alle objektiver. Alt er brukt, men i fin stand og fungerer feilfritt. Får jeg solgt noe slik, og i så fall hva kan jeg få for det? Lenke til kommentar
kamragal1 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg har - Nikon F3 kamerahus - Nikkor 85mm f/2 - Nikkor 35mm f/2 - Tamron 500mm f/8 Speilobjektiv Har også trådutløser og fire filtre. Deksler og etuier til alle objektiver. Alt er brukt, men i fin stand og fungerer feilfritt. Får jeg solgt noe slik, og i så fall hva kan jeg få for det? sjekk på foto.no. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Tror nok bruksverdien overgår langt markedsverdien. Behold det, du får garantert mer nytte for det enn småpengene du får for det. Lenke til kommentar
synsing Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Grunnen til at jeg (vi) vil selge det er at det ikke er aktuelt å kjøpe filmer og fremkalle lenger; det blir for slitsomt (det blir jo til at man sparer på filmen og tar færre bilder, og det blir man ikke bedre av) og dyrt (i lengden). Så tenkte vi at det gikk an å høre om det er noe å få for det, og så heller kjøpe et digitalt SLR for pengene (selvsagt ikke for bare de pengene, da). Hvor kan jeg forresten skjekke dette på foto.no? Lenke til kommentar
FotoKyrre Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 http://foto.no/bruktmarked/ Se hva F3 går for der. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Du får nok solgt det, det er forsåvidt attraktivt utstyr for filmfotografer, imidlertid tror jeg ikke at jeg ville hatt for høye forhåpninger i forhold til hvor mye penger du kan få for det. Mange i bruktmarkedene har helt ville ambisjoner for hvor mye de skal få for de gamle filmapparatene sine. Optikken kan du kanskje få noen kroner for, men den kan da vitterlig brukes på dSLR? Tror jeg ville ha holdt på optikken var jeg deg, og kjøpt et D70 eller noe.. Er ikke Nikonbruker men nikkorobjektivene fungerer med unntak av matrix-måling, gjør de ikke? Lenke til kommentar
synsing Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Optikken kan du kanskje få noen kroner for, men den kan da vitterlig brukes på dSLR? Jeg har forhørt meg i fotobutikker, og min optikk kan ikke brukes på nyere dSLR (som D70). Edit: Endret 14. september 2005 av firstperson Lenke til kommentar
synsing Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Ja nå har jeg bladd gjennom bruktmarkedet. Finner ingen F3 der, i hvertfall ikke uten en haug med andre ting og en felles pris ellers er der bare "gi bud". Ang. forventninger stiller jeg knallnøytralt, jeg har ingen ideer om hva utstyret er verdt. Kanskje jeg burde spørre i en fotobutikk? Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Er du helt sikker på at du ikke kan bruke disse på Nikon DSLR? Hvis du forteller oss objektivenes fulle navn så går det ann å finne ut av det. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg har forhørt meg i fotobutikker, og min optikk kan ikke brukes på nyere dSLR (som D70). Kommer vel ann på hvilket dslr du kjøper? De beste Nikonkameraene skal støtte det meste, men de er gjerne litt dyrere enn det du er ute etter. Håper D200, hvis det kommer rundt juletider som ryktene tilsier, har støtte for eldre manuell-fokus objektiver. Lenke til kommentar
synsing Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Er du helt sikker på at du ikke kan bruke disse på Nikon DSLR? Hvis du forteller oss objektivenes fulle navn så går det ann å finne ut av det. Jeg viste frem objektivene på fotobutikken (faktisk to forskjellige) og begge stedene sa de at det ikke gikk. Edit: Fullt navn, det vet jeg ikke hvor jeg finner? Det er manuell fokus, her er et bilde: Endret 14. september 2005 av firstperson Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Ok! Fullt navn står vanligvis på objektivet. Jeg tør ikke svare deg på om det er brukanes eller ei, men en som sikkert kan det er Bjørn Rørslett. (www.naturfotograf.com) Prøv å send en mail til han. Ellers er det riktig at proffhusene til Nikon har full støtte for eldre objektiver. Med D70/s/D50 vil du på mange eldre objektiver miste lysmålingen, men til gjengjeld har du histogrammet å forholde deg til. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Objektivet på bildet ser ut til å være et AI eller AI-S objektiv uten CPU. I så tilfelle vil det fungere med manuell fokus og manuell eksponering. Den sorte tappen som stikker ut nede og at det er huller i metallørene på toppen sier at det er et AI objektiv og jeg kan ikke se noen CPU kontakter. Her er en litt forvirrende oversikt over hva som vil fungere: Nikon European Support Centre Endret 15. september 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Det var det jeg tenkte meg. Noen AI AIS kan chipmodifiseres og det ser ut som din 35/2 kan modifiseres av Bjørn R., mens 85/2 ikke kan modifiseres. Du finner info om dette under Lenses på sidene til B.R. (Får ikke linket herfra). Uansett skal de kunne brukes uten lysmåling. Ser ut som selgerne du har forhørt deg med var ute etter å få solgt enda litt mer ;-) . Lenke til kommentar
synsing Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Uansett skal de kunne brukes uten lysmåling. Ser ut som selgerne du har forhørt deg med var ute etter å få solgt enda litt mer ;-) . Huff og huff() Jeg får ta meg en tur ned og be om å få prøve å sette på objektivet. Når dere nevner det tror jeg han typen mumlet noe om at det ikke er noe elektronikk i objektivet, og at det derfor ikke vil virke. Endret 15. september 2005 av firstperson Lenke til kommentar
synsing Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Ja det er riktig som dere sier, obj. fungerer, ÷lysmåling og autofokus. Har prøvd nå. Det er bra Men jeg lurer på en ting, er det ikke noen andre "ulemper" ved å bruke disse gamle objektivene på et nytt D70(s)? Noe jeg må ta hensyn til (bortsett fra at alt blir kjempemanuelt)? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Du mister vidvinkelen siden bildebrikken er mindre enn en 35 mm filmrute. Så 35 mm objetivet gir samme utsnitt som et 35*1,5 = 52,5 mm objektiv. Endret 16. september 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Dette gjelder DLSR med cropfaktor generellt (eks. D50/D70/350D/20D) og har ingenting med hvor gammelt objektivet ditt er. Brennvidden er den samme - nytt utsnitt. Med andre ord må du ha ganske xtreme vidvinkler - til gjengjeld blir teleoptikk svært "billig". Altså, Nei ingen andre ulemper. Endret 16. september 2005 av NikonD70 Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Her er litt info om kameraet du har tenkt å selge for en slikk og ingenting: http://www.mir.com.my/rb/photography/compa...mls/slr8082.htm http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw...cs/nikonf3ver2/ 13.5 bilder i sekundet med Motor Drive... Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Ja det er riktig som dere sier, obj. fungerer, ÷lysmåling og autofokus. [...] Nå synes jeg manglende lysmåling er en ganske vesentlig ulempe. Men er du klar over at de gamle Nikon-objektivene kan monteres på et nesten hvilket som helst Canon EOS-hus med en adapter, med nedblendet lysmåling? Mer om det her: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=4...2;#entry4650160 http://forum.akam.no/index.php?showtopic=4...2;#entry4849192 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå