Gå til innhold

Overklokke en AMD Athlon 1000 MHz socket-A 266 FSB

Anbefalte innlegg

Første gangen jeg er innom denne delen av forumet, så kunnskapene mine innenfor dette emnet er meget begrenset. Fikk et lite tips i en annen tråd jeg har om at jeg kan overklokke CPU'en min med 20-40%. Har aldri overklokket noe, men det hørtes meget interessant ut. Er en ganske gammel pc(2001), men håper noen kan hjelpe meg med å overklokke(hvis den i det hele tatt lar seg overklokke)

Hardware:

AMD Athlon 1000 MHz socket-A 266 FSB

Cooler for Z7, PPGA, FCPGA og sokkel-A

Epox 8KTA3+ UDMA100 RAID sokkel-A

256MB PC133 SDRAM

Asus V7100/T GeForce2 MX 32MB m/tv utg.

Vet ikke om det er noe mer dere trenger å vite angående hardware, så hvis jeg har glemt noe så må dere si ifra. Har som sagt liten/ingen kunnskap innenfor dette emnet så hvis noen har lyst til å hjelpe meg så må språket bli så lettfattelig som mulig :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Et så gammelt hovedkort har ikke agp/pci-lås, og det betyr at disse bussene er med på turen når du øker fsb. Det betyr igjen at om du øker for mye kan du knekke skjermkort, pci-kort, ide-kontroller eller disker, eller ihvertfall få korrupte data på disken.

Dessuten krever det at ram`en din tåler høyere hastighet enn det den kjører på som standard. Å overklokke krever en del kunnskap på forhånd, men også masse tålmodighet.

Du kan jo prøve med å sette opp fsb i bios med f.eks. 5 mhz av gangen, så fyrer du i gang prime95/torture test. Kjør en halvtime for hver gang. Når du får feil setter du ned hastigheten litt og ser om du får feil i prime. Når du kan kjøre prime i 12 timer er maskinen å regne som stabil. På ditt system er vel standard hastighet på fsb 133 mhz, og da ville jeg nok ikke gått over 150 mhz. Da kjører pci-bussen på 37.5mhz, og de fleste komponenter greier dette.

Mens du klokker oppover kan du prøve å øke spenningen på cpu (vcore) ørlite grann når du får feil i prime. Det gjør ofte at du kommer lenger, såfremt at det er cpu og ikke ram som stopper. Men husk; overvåk temperatur mens du kjører prime. Den vil nemlig øke når du overklokker, og ikke minst om du setter opp kjernespenningen.

Om du klarer å hente ut 10-15% mer av denne boksen tror jeg neppe du kommer til å merke så mye av det hvis du ikke driver med lange encoding/rar/rendringjobber. Eller om det er et spill som har akkurat for lite fps til at det går flytende. En 1000mhz cpu er ganske treig med dagens mål, og en 1200mhz er også det om du skjønner hvor jeg vil...så hvis boksen din er et leketøy, go for it, er du avhengig av den til jobb/skole så la vær.

Stabilitet foran ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...