Yankes Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hei, jeg lurte på hvordan jeg kan finne ut hvilke tall en fil inneholder. når folk skal registrere seg så må dem oppgi et plassnummer. plassnummeret og navnet lagres i en .inc fil. (14 - Ola Normann) Så vil jeg ha et script som sjekker om tallet allerede eksisterer i filen eller om det plassnummeret er ledig. Sånn at man blir registrert hvis det er ledig, og sånn at det kommer opp "plassnummeret er opptatt" hvis det er opptatt. Vet noen hvordan jeg får til dette? Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Endret 4. september 2005 av YaNkEs Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Etter mi mening, er det komplett idioti å «oppfinne» et metaspråk (informasjon om informasjon)-det vil si forskjellige regler som bestemmer hvordan info skal tolkes, når du ikke engang greier å finne om fila inneholder tall fra før eller ei. PHP har to geniale funksjoner kalt un/-serialize: -- Generates a storable representation of a value Det betyr at du enkelt kan lage et phparray, fylle den med info, serialize den og legge den i ei tekstfil. Når du henter inn fila igjen, unserializer du den, og du har arrayet ditt tilbake- som du kan forandre og skrive tilbake til fila viss nødvendig. Dette må da være mye enklere? Endret 3. september 2005 av dabear Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Ja, jeg bruker hva som helst bare det fungerer.. Kan du gi noen eksempler da? bare som litt hjelp på veien.. Skal sette meg ned å lese manualen nå og se på det du nevnte Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 (endret) sånn nå har jeg laget sånn at det blir lagt inn i dette formatet i .txt fila: fornavn;etternavn;alder;bosted;nick;passord;mail;plass for å legge det inn i fila bruker jeg denne koden: <?php $fh = fopen("regg.txt", "a"); fwrite($fh, "$fornavn;"); fwrite($fh, "$etternavn;"); fwrite($fh, "$alder;"); fwrite($fh, "$bosted;"); fwrite($fh, "$nick;"); fwrite($fh, "$passord;"); fwrite($fh, "$mail;"); fwrite($fh, "$plass"); fwrite($fh, "\n"); fclose($fh); } ?> og når jeg henter det ut av fila så bruker jeg denne koden: <?php $array = file("regg.txt"); $sorter = sort($array); foreach ($array as $linje) { $del=split(";",$linje); echo "Fornavn: $del[0]<br>"; echo "Etternavn: $del[1]<br>"; echo "Alder: $del[2]<br>"; echo "Bosted: $del[3]<br>"; echo "Nick: $del[4]<br>"; echo "Passord: $del[5]<br>"; echo "Mail: $del[6]<br>"; echo "Plass: $del[7]<br>"; } ?> jeg vet ikke om dette var til hjelp for å sette sammen et enkelt eksempel som hjelp på veien! Endret 4. september 2005 av YaNkEs Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 Noen som har peiling på hvordan jeg henter ut info og sjekker om den informasjonen allerede eksiterer i fila? Jeg trenger helst dette ferdig til i morra skjønner dere Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 (endret) Du bruker bare samme metode som du bruker for å hente ut fra fila (koden over), også sjekker du bare $del[7] (plass) med det som kommer fra formen... Slik: $array = file("regg.txt"); $sorter = sort($array); $opptatt = false; foreach ($array as $linje) { $del=split(";",$linje); if($del[7] == $_POST["plass"]) { $opptatt = true; } } Også sjekker du om $opptatt er sann... Er den det, så er plassen opptatt... EDIT: Forutsatt at name på plass feltet er "plass" Endret 5. september 2005 av kakkle Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 ok! tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå