matban Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Har lagt til ett bilde fra en video som vedlegg dere ser tydelig tegn til hva jeg mener.. det er de stripene på enden av alle kantene.. kan noen si meg hva det er og hva jeg kan gjøre for å fikse det eller er det rett og slett kamera sin kvalitet ? mvh matban Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Det kalles Interlacing og er en teknikk fra 1920-årene som blant annet halverer den påkrevde båndbredden. Kort fortalt går teknikken ut på å smelte sammen to bilder slik at partallslinjene inneholder den første bildet, mens de øvrige linjene inneholder det andre. På den måten oppnår man høyere bildefrekvens på halve båndbredden, men man risikerer òg å forverre kvaliteten dersom videomaterialet vises på progressive skjermer, såsom en dataskjerm. Du kan finne en guide for å delvis fikse dette her. Skjønt det ville kan hende være bedre vevkameraet hadde en innstilning for å lagre bilder progressivt, ettersom interlacing i seg selv medfører tap av kvalitet. Lenke til kommentar
matban Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 ok takk for infoen. men det som er viktig for meg å vite er at dette er kun fordi det blir vist på en progressiv skjerm og da får man denne interlacingen ? ! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Om det der er eit klipp i DV AVI, so hender det at Media Player viser det interlaced (men ikkje alltid av ein eller annan grunn...). Om du brenner det til DVD, eller speler det tilbake til DV-tape for visning på TV vil du ikkje få dei stripene. Endret 3. september 2005 av incanus Lenke til kommentar
hemo Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Eg las artikkelen på Wikipedia, og lærte i grunn ikkje noko nytt... Kluet er heller å forstå kvifor dette skjer... Alt som skal på TV, blir vel produsert i interlace. Eg eksporterte ein film eg hadde redigert ferdig med Adobe Premiere Pro 1.5 og syns alt så bra ut. Filmen kopierte eg til ei minnepinne og flytta den heim til min eigen heime-PC. Resultatet blei elendig. WMP10 viste filmen med desse stygge interlace-stripene. Argh... Skulle eg funne ein eller annan funksjon i Premiere Pro ved eksport? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Eg eksporterte ein film eg hadde redigert ferdig med Adobe Premiere Pro 1.5 og syns alt så bra ut. Filmen kopierte eg til ei minnepinne og flytta den heim til min eigen heime-PC. Resultatet blei elendig. WMP10 viste filmen med desse stygge interlace-stripene. Argh... Skulle eg funne ein eller annan funksjon i Premiere Pro ved eksport? Mi erfaring med MP10 og DV AVI filer, er blanda. Av og til viser den slike interlace-striper, av og til ikkje. Er eigentleg litt håplaust... Om du vil sikre skikkeleg visning på PC, eksporter progressivt. I Export Movie-dialogen trur eg det er under "Keyframe and Rendering" delen. Der kan du velje Upper Field first, Lower field first, eller No Fields (Progressiv Scan). Men, som sagt, skal dette til slutt visast på TV, anten på DVD eller via DV-tape, ikkje tenk på det. Det same gjeld om du har eksportert eit klipp til DV AVI, og skal bruke det klippet i eit anna prosjekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå