Gå til innhold

Fjerne sperringer i windows

nahoy

Anbefalte innlegg

Glad jeg ikke skal bli IT ansvarlig. Sist mandag da jeg begynte på skolen igjen. hadde alle i klassen egne pcer. bare halvparten kom seg inn på nettet. læreren kaller på IT duden. Når han endelig kom var han svett og sykt stressa. tipper han hadde hatt en travel dag. :!:

Må nok si meg enig med deg, heldigvis hadde jeg ikke ansvar for nettverk,

Kun HW og progs...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glad for at jeg ikke har ansvar for nettverk jeg heller. De skolemaskinene som formateres har jeg seff ansvar for at kommer på nett, men det er jo en smal sak.

Det å lage et Ghost av en pc er et bra tiltak, man trenger bare å vente i noen minutt så er maskina slik man hadde den når man formaterte den.

Veldig greit. Men allikevel ville jeg ikke latt elevene gjøre hva de vil på pc`ene.

Det med fjerning av admin passord i Windows vil bli merka uannsett. Det er jo det første admin legger merke til når man slår på maskina :p.

Til trådstarter: Det eneste som jeg kommer på som er lovlig som du kan gjøre er å ta deg en prat med admin, forklar problemet, og spør om han kan fikse problemet. Det er ikke noe sjakktrekk å be admin om du kan få admin rettigheter på maskina. Da tror nok du enten for som svar at jeg tar med maskina så fikser jeg problemet, eller så blir han irritert og du får kanskje ikke maskina tilbake.

For all del, hvis det er program du på død og liv skal ha inn så forklar hvilket program du skal ha inn.

Lenke til kommentar
Hallo i luka ! Har drifta en del maskiner på XXX-vgs og maskinene skal innom for oppdateringer osv. i jevne mellomrom så det så...

99% av maskiner hadde vært herpa på 0 nix time uten "lock"... ;)

word...

og til deg nahoy. gi opp. du vil ikke få det. for det første. skal it ansvarlig forskjellsbehandle? eller skal ALLE få lov til å legge inn "det de trenger"?...

for det andre. du vet ikke hva som er bra for deg. det er det it ansvarlig som bestemmer (de har gjerne drøyt mye mer erfaring enn deg. og for dem, er du bare en bruker. uansett hvor god du tror du er...). for det tredje. det er ikke din eiendom. det eneste du behøver å gjøre er å godta du ikke får bruke den til noe annet enn å "gjøre det du skal" og være glad for at du har fått en pc og ikke behøver å skrive med penn og papir! whininga di irriterer meg. jeg vet at du går i førsteklasse. hvordan programmer er det du trenger som ikke fortstyrrer deg eller andre i klassen din? du sitter sikkert å skriver her i timen på skolen. hadde jeg vært itansvarligen din og funnet ut dette. hadde sperra internett for deg i en måned hvertfall! som straff! :p (eller kanskje ikke? :p) men see my point? du er heldig som har en pc. BRUK DEN RIKTIG... kjøp din egen pc og kos deg med den på fritiden hvis du er spesielt interresert (etter lekser seff). ikke meninga å være frekk hvis jeg ble oppfatta som det. ville bare si hva jeg mente

anders

Lenke til kommentar
Noen må jo ha missforstått noe vesentlig her. Man skal ikke bruke skoledatamaskiner til å installere, MSN, CS, BF, HL2 og masse annet dritt. bare tull. Det man skal bruke en skolepc til er skolearbeid, dvs. Skriving, Regning, Lysbildefremvisning osv. Admin installerer de programmene man trenger. Det er jeg 100% sikker på. Administrerer selv noen datamaskiner i klassen min og det verste jeg vet er å fjerne programmer som: msn, spyware, Opera, Firefox og andre drit programmer. Jeg vet om en måte å gå rundt denne sperren, men det skal ikke deles her. Finn det ut selv.

På vår skole funker ikke oppdaterings tjenesten til norton.. Fordi admin blokka det..

Vg.no er sperra. Dagbladet.no er sperra. Men 123spill.no er ikke..

Derfor jeg og en kompis bruker admin til syslene våre. Slipper og skrive i notebook ;)

EDIT: På noen pcer funker msn, noen ikke.. Helt fucka. Men men, skal ikke klage. nesten ingen på skolen har sånne behov som meg.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Bundy: hva er egentlig behovet for å bruke MSN på skolen? skjønner ikke helt det jeg. Det med at admin har blokka Norton LiveUpdate er litt rart. mulig han har en annen måte å oppdatere Antivirus på. Vet ikke helt jeg. Når jeg tenker meg om fikk heller ikke jeg oppdatert TrendOffice på skolen sist jeg prøvde, men det hadde noe med proxyen å gjøre.

Lenke til kommentar

Anders:

Jeg kommer ikke til å gi opp, men har absolutt ingen tro på at jeg vil komme til å få administratorrettigheter fra it-ansvarlig. Skjønner godt poenget ditt her og er helt enig med deg på det.

Men jo, jeg vet meget godt som er bra for meg, på hvilket grunnlag mener du det egentlig? Jeg har heller aldri sagt at jeg tror jeg er noen supermann på pc. Nei, det er riktig at det ikke er min eiendom og hensikten er heller ikke å ødelegge pc'n.

Og dessuten whiner jeg ikke, jeg irriterer meg fordi jeg synes det er helt bakvendt!! Hvis du irriterer deg så fært over det, synd for deg.

De programmene jeg kunne tenkt meg å legge inn er blant annet:

Asus prob(program som sørger for at temp og vifter er ok)

Reason 2,5 (program som du lager musikk i)

Norton antivirus 2004

firefox

adaware

Sikkert noen flere programmer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Og nei, jeg sitter ikke her og skriver på skolen, jeg skriver hos en venn av meg, innlogget som ham nå.

Synes du baserer deg litt på fordommer nå. Alle ungdommer er faktisk ikke helt som du tror! Og ærlig talt, så skjønner jeg ikke helt hva som er så galt å bruke pc'n til det man ønsker på fritiden heller. Ja, jeg synes du er ganske frekk, slutt å baser anklagene dine på fordommer.

Og når det er sagt vil jeg bare si at disse sperringene som er der for å hindre at vi som bruker pc'ne skal kunne installere alt mulig søppel og spill, vil jeg bare si at det ikke fungerer. Battlefield 1942 fungerer utmerket! Noe alle i klassen kan skrive undrer på. Chattekanalen msn er i aktiv bruk også.

Jeg trodde hensikten med disse sperringene var nettopp å hindre at dette skulle skje, men nei... Det sperringene klarer utmerket er nemlig å få hindret meg i å koble min hjemmeprinter på nettverket til pc'n slik at jeg ikke kan få skrevet ut hjemme!

Ellers takker jeg for ditt engasjement :)

EDIT:

Glemte å si at kjør-/run-knappen i start-menyen ikke er sperret. Her kan man gjøre mye gøy!!

Endret av nahoy
Lenke til kommentar

fordommer og fordommer. Det han skriver om ungdommer kan jeg tenkte meg at han har erfart selv, at ungdommer bruker pc`en til litt av hvert. Selv erfarer jeg daglig at skolepc`er blir brukt til spill, musikk, og MSN om man kommer igjennom da.

Men la meg få spille trådstarter et spørsmål her.

Hva om du hadde vært Administrator på en VGS skole. Du hadde ansvar for alle datamaskinene. Ville du da latt elevene få ha tilgang til å installere spill, bruke msn, mirc, installere sine egne programmer, legge inn musikk og sånn?

Da mener jeg seriøst.

Etter hva jeg kan lese i denne tråden så har de aller fleste som har skrevet i denne tråden (inkludert meg selv) ganske god peil på dette med administrering av datamaskiner og nettverk. O jeg vet iallefall hva ungdommer bruker skoledatamaskinene sine til.

Lenke til kommentar

Helt riktig wil. Dette kan jeg bekrefte. Men det jeg mener er at ikke alle installerer alt mulig rart på pc'ene sine og får dem ødelagt slik at administrator får ekstra mye å gjøre.

Jeg skulle ønske det hadde vært slik at du får låne pc'n, og dersom du bruker pc'n feilaktig slik at it-ansvarlig blir nødt til å bruke ekstra mye tid på å rette opp igjen, så mener jeg at man selv må betale.

Da tror jeg folk generelt hadde vært mer forsiktig. Man skal selv stå ansvarlig for sine handlinger mener jeg.

Jeg skjønner godt poenget ditt wil, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg er enig.

Hadde jeg vært administrator på en vgs skole, da hadde jeg selvsagt sperret det jeg hadde ment var nødvendig.

Jeg kjenner ikke elevene personlig og vet da heller ikke hvordan deres forhold til pc og ansvar er. Jeg kan da ikke dele ut administratorrettigheter til de som klarer å bruke pc'n riktig.

Når det gjelder sperringene så ville jeg sperret alt som kunne skade windows og alt som gir mulighet til feilaktig bruk. Absolutt inkludert "Kjør".

Men nå mener jeg at min pc ikke er tilfellet av det jeg beskrev ovenfor.

På min pc, så er det slik at omtrent alle instillingene i explorer og andre programmer i windows er sperret.

Rett etter skolestart så fikk vi et ark fra it-ansvarlig om hvordan vi kunne få til internett hjemme. Oppskriften var å klikke på verktøy i eksplorer, klikke alternativer for internett, så inn på tilkoblinger og så laninstillinger. Der skulle vi krysse av på noe proxy-greier. Det var bare et problem.... It-ansvarlig hadde jo sperret dette!!! Da må jeg si at jeg mister litt tiltro til it-ansvarlig, når it-ansvarlig ikke selv vet hvilke sperringer som er satt. Men løsningen, kom, ikke fra it-ansvarlig, men fra en i klassen som har litt peiling på data. Gå inn på hjelp og støtte på start-menyen, søk på alternativer for internett ,og vips så er du inne. Greit nok, sperringen som var satt der var vi forbi....

Poenget mitt er:

Det er en grunn til at det er satt sperringer. Det er fordi at vi brukere ikke skal kunne klusse til alt av instillinger og bruke pc'n feilaktig. Men når it-ansvarlig helt klart har feilet i den oppgaven og tydeligvis ikke selv satt opp sperringene, så er vel meningen helt borte??

Sperringene skal blant annet hindre:

1. Elevene i å installere spill.

2. Elevene skal ikke kunne installere messenger.

3. Musikk var visst også forbudt syntes jeg å høre.

4. Elevene skal ikke kunne sette instillingene annerledes enn standard-oppsett.

1. I klassen min så har omtrent alle installert battlefield 1942.

2. Messenger har man også funnet en måte å installere.

3. Musikk er det ikke noe problem å legge inn.

4. Man har funnet flere veier å gå for å sette opp windows slik man selv vil.

Dermed kan jeg si at it-ansvarlig ikke har lykkes på et eneste punkt, bortsett fra å gjøre meg dritforbanna!

Finnes det i det hele tatt forståelse?!!?

Lenke til kommentar

En Linux Live-CD, f.eks. Ubuntu? Kan ikke spores av it-ansvarlig, gir deg total kontroll over maskinen (og med et bedre OS (win-win)) og tar ingen plass på disk. Ulempen er at alt blir nullstilt ved neste reboot, men det skal være mulig å eksportere endringer til en liten ekstrapartisjon eller usb-pinne. :)

Lenke til kommentar
En Linux Live-CD, f.eks. Ubuntu? Kan ikke spores av it-ansvarlig, gir deg total kontroll over maskinen (og med et bedre OS (win-win)) og tar ingen plass på disk. Ulempen er at alt blir nullstilt ved neste reboot, men det skal være mulig å eksportere endringer til en liten ekstrapartisjon eller usb-pinne. :)

Knoppix STD passer bedre :p

Om det kan spores vet jeg ikke.

Menmen, såpass mye burde man bli stolt på. Vertfall på skolen..

wil: Hvorfor jeg skal bruke MSN? Fordi jeg vil. Ikke alle installerer spill og følger ikke med i timen.

Men så er det jo sikkert mange som vil ødelegge for alle andre( :nei: )

Lenke til kommentar
It ansvarlige burde heller anskaffe seg Ghost image av et system som er ferdig instalert, med alle programmer. For da hadde det tatt han 4-5 minutter å instalere xp på nytt med alle programmer. Da blir begge parter fornøyde.

Hehe ! Vi hadde seff. GI men når man har ca. 300 PCèr inkl. lærer- og hjemmemaskiner til elever så må noen stk. innom pit stopp hver dag uansett (5-8)

Dessuten tar GI en del lenge tid enn 4-5 min... ;)

Med så mange maskiner, hvor ofte er de innom til oppdatering av Windows og antivirus. Dette er jo noe som bør gjøres relativt ofte.

Lenke til kommentar
wil: Hvorfor jeg skal bruke MSN? Fordi jeg vil. Ikke alle installerer spill og følger ikke med i timen.

Men så er det jo sikkert mange som vil ødelegge for alle andre( :nei: )

Vil bare si at jeg de 3 siste uken har vært i 3SEA på NES, og der hadde vi full admin på PC'ne, og vi hadde ikke noe problemer der. Jeg tror det er det faktum at hvis man setter begrensninger blir det gjort alt for å få de bort, men hvis det er fritt så følger folk reglene.

Lenke til kommentar

kan så være, vet ikke hvordan det er på skolene deres, men på min skole har man laga 2 brukerkontoer på XP maskinene. En admin konto med admin passord som har alle rettigheter og en begrenset konto for elevene som skal brukes av elevene. Jeg tror et annet problem på skolene (inkluder min) at admin lager for lette passord. Dette er jo litt dumt. Det er jo derfor Admin passordene blir knekt så lett også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

okey. nå har jeg ikke orka å lese siste poster. men tingen er den at hvis (når) du gjør noe galt med pcen (ikke kall meg fordomsfull. tilogme david beckham kan bomme på ballen) må itansvarlig (it - _ANSVARLIG_) rette opp i detta for deg slik at du kan bruke pcen til det du skal.. (IKKE LAGE MUSIKK).

men bare for å sette deg helt på plass. hva skal du med noen som helst av de programmene du nevner?

Asus prob (wtf... det er garanti på de... ikke no bøff her i gården...)

norton antivirus.. alle skolene i akershus har avtale med norman trur jeg... det holder

firefox. jeg skjønner at du ikke liker ie.. men ie funker. det er betalt for og du kan velge noe annet privat. men på "jobb".... gjør du som du blir bedt om eller så kan du pakke å dra...

adawre. W T F.... hva er det egentlig du surfer på?!!

jeg er ikke frekk. jeg er rett og slett forbanna! jeg har selv vært elev. jeg VET hvor dust jeg var. (sett fra it-ansvarligens øyne). jeg brukte all min tid på å komme meg utenom firewallen. og jeg ser på meg selv om kanskje "kyndig" men jeg så jo også alle andre noobsa som også ville utenom firewallen. som trykka "OK" knappen uten å lese.. bare inrømm det! det er alt jeg vil! du er ung og dum!

hør nå her... skal du skrive stil..: MS WORD. skal du regne matte. har du eget matteprogram.. skal du søke internett for barokk epoken i norsktimene.. DET ER GARANTERT IKKE SPYWARE PÅ DE SIDENE! HVA FAEN SKAL DU MED ADAWARE?!

men greit.. takk :) håper jeg fikk sagt det jeg ville.. jeg er seff forbanna. men ikke fordi du ikke gjør det du skal. men for at du ikke inrømmer at det "egentlig er galt"...

uansett. det jeg prøver å forklare er jo seff itansvarligens drømme elev.. men det vil jo aldri i evigheten skje.. det vet vi jo begge. så du får ha lykke til :) er alltid løsning vettu ;)

jeje. have fun. og husk. ikke gjør noe jeg ikke ville ha gjort! :)

BTW:

-- vi brukte foresten ghost på skolen.. var mange pcer daglig som var "herpa" (av seg selv...!) og som vi på it avdelinga da måtte fikse... om igjen. og om igjen.. og elever klager...

(også til alle som ikke leser dette... dere er noen forbanna grønnskollinger (eller.no).. hvis du setter deg inn i en bil og kjører uten å vite hvordan du svinger OG stopper! ikke kom å klag til selgeren når du krasjer) -- er så lattis å se på brukerene hvordan de reagerer når en itansvarlig (som egentlig eier pcen) står bak og ser på hva brukeren driver med.. kommer det stor warning knapp... "nei vi trykker OK uten å lese hva det står.." (veldig typisk og vanlig problem)

takk for støtte til de som skjønner meg.

btw.. husk at det er litt flere på "laget til fienden" enn på TEAM IT-AVDELING sitt.. selv en 14 åring kan sitte på informasjon som kanskje 1 av 1000000 i hele verden vet om eller.no. det er ikke lett å være it-ansvarlig. de skulle hatt frustrasjons-tillegg på lønna. hvertfall når brukerne er uansvarlige, dumme, utspekulerte osv osv.. man kan fortsette kjempelenge og bare ramse opp alle mennesklige "negative" egenskaper....

siste ord.. (for fjerde gang i denne posten :p) ikke ta dette negativt. som jeg sa. det er bare optimale forhold jeg prater om. som ikke eksisterer på en skole. men når dere blir eldre skjønner dere hvordan dere oppførte dere. og da har dere valget. fortsette (som mange velger) eller å bli mer omtenksom :)

takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...