Gå til innhold

Fjerne sperringer i windows

nahoy

Anbefalte innlegg

Tja. Det med at du skal ha tilgang til pc`en din hjemme fra skolen blir nok ganske så døfødt. du klarer aldri å få overtalt Admin til å åpne de portene/tilgangen som gjør denne jobben.

Har du snakka med Admin egentlig? Siden at du ikke har onde hensikter så må det da la seg gjøre å spørre admin om han kan installere det aktuelle programmet til deg. Hvilket program er det du egentlig vil ha installert.

Antivirus går greit. Bare spør admin så går nok det i orden. Skolene må jo være litt sikra. Ikke for det, jeg tror nok at skolemaskinene deres har Antivirus allerede.

Ja, hvis alle skulle hatt tilgang til å installere programmer og dritt så vil Admin bli overarbeidet. Helt riktig, men det er jo det admin prøver å forhindre da.

Skjønner ærlig talt ikke problemet her jeg.

Ta deg en prat med Admin på mandag og forklar problemet for han/hun.

Du er vel ikke redd for admin? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at det enkleste er å snakke med itansvarlig og få han til å gi deg administratorrettigheter. Å skulle ha en maskin i tre år uten mulighet for å oppdatere windows er rett og slett idiotisk. Hvis han ikke vil så finnes det verktøy som kan slette passordet, slik at du kan logge deg inn.

Et annet poeng er at hvis itansvarlig sitter manuellt i ettertid å fjerner ting som ikke skal være på maskinen, så må han bare ha det så godt. Han bør selvsagt ha et image av hd'en med orginal installasjon, slik at det bare er å formatere disken og legge alt inn på nytt.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Vil tro at det enkleste er å snakke med administrator og få han til å gi deg administratorrettigheter. Å skulle ha en maskin i tre år uten mulighet for å oppdatere windows er rett og slett idiotisk. Hvis han ikke vil så finnes det verktøy som kan slette passordet, slik at du kan logge deg inn.

Et annet poeng er at hvis itansvarlig sitter manuellt i ettertid å fjerner ting som ikke skal være på maskinen, så må han bare ha det så godt. Han bør selvsagt ha et image av hd'en med orginal installasjon, slik at det bare er å formatere disken og legge alt inn på nytt.

Hallo i luka ! Har drifta en del maskiner på XXX-vgs og maskinene skal innom for oppdateringer osv. i jevne mellomrom så det så...

99% av maskiner hadde vært herpa på 0 nix time uten "lock"... ;)

Lenke til kommentar

Admin hindrer nok ikke at man kan kan oppdatere Windows eller Antivirus. Vil ikke fungere.

Det med å gi 100% admin rettigheter til ungdomsskole elever blir som å la Norges Bank stå åpen en hel natt uten tilsyn.

Men til et annet spørsmål: Dere som vil ha admin rettigheter til å installere ting på skolepc`er, prøv å sett dere i Admin sin situasjon. Ville dere latt elever installere hva de ville på skole maskinene da? Tviler nok på det ja.

Det å gå 3 år på en skole uten admin rettigheter funker kjempe fint det. Det er slik det skal være også.

Å leke seg på pc`en kan man gjøre hjemme. Ikke på skolen.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg wil at å dele ut administratorrettigheter til alle skoleelevene ikke ville vært særlig lurt. Jeg går nå i 1. klasse på videregående og mitt inntrykk av størsteparten av medelevene er at de hadde gjort nettopp det å innstallere masse dritt og rett og slett herpe pc'n totalt. Det er ikke det jeg har tenkt å gjøre, men siden it-ansvarlig ikke kan vite hvem som vil behandle pc'n som dritt og hvem som ikke vil gjøre det, så skjønner jeg det godt at pc'ene er sperret. Men det blir litt synd for de som faktisk ikke har tenkt å bruke pc'n til onde hensikter. En ting som kanskje hadde funket hadde vært å gi administratorrettigheter, og hvis de hadde blitt misbrukt så blir følgene av det innstramming eller noe.

Lenke til kommentar

Den pcen dere leier (din etter tre år), er ikke tilfeldigvis Dell D510?

Denne vi har fått, grunnkurs, MK, Kvinesdal.

Vi har faktisk admin rettigheter, som IT ansvarlig tilegnet oss siden vi alltid har behov for å installere noe.

Med en gang jeg fikk pcen, kjørte jeg opp Image For Windows, og laget et bootbar image på DVD, som jeg kan resette pcen med til neste år, når jeg skal over på IKT.

Dog. hadde det blitt lagt passord mot å f.eks uinstallere virusprogr. Men jeg kan ikke leve uten Nod32, så det ble til at jeg fjernet programmet fra oppstart under services.msc, og fjernet programmet manuelt, deretter rensing under regedit.

Samme maskin går rundt i denne regionen, og om du har den samme, så vet du nå i hvertfall hvordan du kan fjerne det ekle virusprogrammet.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med deg wil at å dele ut administratorrettigheter til alle skoleelevene ikke ville vært særlig lurt. Jeg går nå i 1. klasse på videregående og mitt inntrykk av størsteparten av medelevene er at de hadde gjort nettopp det å innstallere masse dritt og rett og slett herpe pc'n totalt. Det er ikke det jeg har tenkt å gjøre, men siden it-ansvarlig ikke kan vite hvem som vil behandle pc'n som dritt og hvem som ikke vil gjøre det, så skjønner jeg det godt at pc'ene er sperret. Men det blir litt synd for de som faktisk ikke har tenkt å bruke pc'n til onde hensikter. En ting som kanskje hadde funket hadde vært å gi administratorrettigheter, og hvis de hadde blitt misbrukt så blir følgene av det innstramming eller noe.

Kjære venn, tviler ikke på dine kunnskaper ang. PC osv. men problemet vil som oftest oppstå når lillesøster/bror/kompiser/alenehjemmefest/ you name it kommer på besøk og vil installere cracs/spill osv. og ikke minst når alle disse skal på død og liv besøke de verste sidene på nettet som finnes... :whistle:

Lenke til kommentar

Til Jarmo: Det er derfor man har passord min gode venn!

Hvis jeg skal ha alenehjemmefest en gang (noe som aldri kommer til å skje pga manglende kontroll) så kan du være garantert at ting som lett går istykker og er utsatt blir godt bortgjemt.

Wil: Jeg er helt enig i at sperringer skal det være på en skolepc, men ikke i den grad at det blir hemmende for riktig bruk! Dette er grunnen til at jeg ønsker å få løst opp en del sperringer.

Lenke til kommentar
Til Jarmo: Det er derfor man har passord min gode venn!

Og hvorfor har jeg hørt det samme ørtenhundre ganger i løpet av de siste årene og likevel kommer folk til meg med herpa maskiner... :whistle:

ps. har forresten en box foran meg med ukjent adminpassord som skal fixes,

noen hadde "bare tilfeldigvis" klart å bytta adminpassord og ingen husker det nye..

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Fjerning av sperringen som admin har satt opp går nok ikke. Ikke uten Adminrettigheter iallefall.

JO det funker. Tidligere i diskusjonen kom jeg med to linker som beskriver hvoradn du fjerner admin passordet, ved hjelp av en boot disket.

Jada ! Men når dette blir oppdaget så er det på grensen til hærverk, dvs.

ramponering av offentlig finansiert utstyr.... ;)

Lenke til kommentar
Fjerning av sperringen som admin har satt opp går nok ikke. Ikke uten Adminrettigheter iallefall.

JO det funker. Tidligere i diskusjonen kom jeg med to linker som beskriver hvoradn du fjerner admin passordet, ved hjelp av en boot disket.

Jada ! Men når dette blir oppdaget så er det på grensen til hærverk, dvs.

ramponering av offentlig finansiert utstyr.... ;)

Ok, gir meg. Enig at skolens pcr ikke burde brukes til tull. Men mener også at skolen burde la elevene gjøre hva de ville på pcene. It ansvarlige burde heller anskaffe seg Ghost image av et system som er ferdig instalert, med alle programmer. For da hadde det tatt han litt mer en :p 4-5 minutter å instalere xp på nytt med alle programmer. Da blir begge parter fornøyde.

Endret av zuco~
Lenke til kommentar
It ansvarlige burde heller anskaffe seg Ghost image av et system som er ferdig instalert, med alle programmer. For da hadde det tatt han 4-5 minutter å instalere xp på nytt med alle programmer. Da blir begge parter fornøyde.

Hehe ! Vi hadde seff. GI men når man har ca. 300 PCèr inkl. lærer- og hjemmemaskiner til elever så må noen stk. innom pit stopp hver dag uansett (5-8)

Dessuten tar GI en del lenge tid enn 4-5 min... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...