nahoy Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Jeg har en bærbar pc fra skolen min som jeg skal bruke i tre år framover. Dessverre er alle mulige ting sperret. Alle slags alternativer og innstillingsmuligheter er fjernet. Har noen noen triks eller tips til hvordan man kan fjerne disse dumme sperringene? Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hva os har du? Har du brukerkonto? Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Har winxp pro. jeg er ikke administrator Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Dei er jo satt for at du skal bruke PCen til det du skal, skulearbeid og ikkje rote til PCen med all mulig dritt. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 (endret) ja, men jeg får ikke installert programmer som jeg trenger til skoleting. Dessuten er det sånne stygge mikkemus-menyer Får heller ikke satt opp skrivere eller koblet til nettverk. Endret 3. september 2005 av nahoy Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Du kan prøve å starte opp i sikkerhetsmodus, da komme du gjerne inn på administrator og kan kanskje redigere på rettighetene dine i kontrollpanel og brukerkontoer. Er ikke sikker på at det går Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 har fortsatt begrensningene i sikkerhetsmodus+at noen av verktøyene i kontrollpanelet er borte. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 hva heter programfilen i system32 som starter brukerinstillingene? Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hvorfor formaterer du ikke, og legger inn XP på nytt? Det hadde jeg gjort. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Fordi jeg er redd for å ødelegge ting som er lagt inn. Pc'n pleier å oppdatere ting når jeg har koblet den til serveren på skolen, og det er mange innstillinger som jeg ikke vet hva skal være. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Fordi jeg er redd for å ødelegge ting som er lagt inn. Pc'n pleier å oppdatere ting når jeg har koblet den til serveren på skolen, og det er mange innstillinger som jeg ikke vet hva skal være. Ikke for å være frekk, men det er vel en grunn til at du ikke har full tilgang. Ser for meg de stakkars it-ansvarlige dersom alle som får / låner en slik maskin hadde hatt full tilgang... da hadde ikke de fått tid til å gjøre annet enn å rydde opp i kaoset. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Her er et program som henter frem admin passordet for deg. http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm#20 Her er et til. http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm#1 Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Jeg ønsker ikke å åpne sperringene på dataen for å gjøre faen, det er bare veldig irriterende å ikke kunne koble til nettverk og skriver fordi det er sperringer. Jeg har ikke til hensikt å lage faen for de it-ansvarlige. Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Noen må jo ha missforstått noe vesentlig her. Man skal ikke bruke skoledatamaskiner til å installere, MSN, CS, BF, HL2 og masse annet dritt. bare tull. Det man skal bruke en skolepc til er skolearbeid, dvs. Skriving, Regning, Lysbildefremvisning osv. Admin installerer de programmene man trenger. Det er jeg 100% sikker på. Administrerer selv noen datamaskiner i klassen min og det verste jeg vet er å fjerne programmer som: msn, spyware, Opera, Firefox og andre drit programmer. Jeg vet om en måte å gå rundt denne sperren, men det skal ikke deles her. Finn det ut selv. Lenke til kommentar
sim Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 ... Opera, Firefox og andre drit programmer. Mener du her at Firefox og Opera er drittprogrammer ? Hvorfor får ikke elevene i klassen din lov til å benytte skikkelig nettlesere ? Må de bruke IE ? Du har jo selv sagt at IE suger. Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Helt riktig sim. jeg har sagt at IE suger og det står jeg for. Men det har seg slik at Admin skal velge hvilke programmer som er riktig for maskinene, ikke elevene selv. Hvis Admin mener at det går an å bruke Firefox/Opera så blir det installert. Det å formatere en skolepc bare for å få noen programmer til å funke er ikke noe god idè. Det vil bli avslørt ikke lenge etter. De fleste skolene har lisenser for de forskjellige programmene som blir installert. F. eks Antivirus, Brannmur, Windows, Office osv. Disse lisensene må følges for at ikke skolene skal få noe på seg. Det er jo skolen som får svi hvis elevene f. eks formaterer maskina og installerer en Piratkopiert XP. Endret 3. september 2005 av wil Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Erlig talt: Når jeg sier jeg ønsker å fjerne sperringene på maskinen så er ikke dette for å gjøre jobben til de it-ansvarlige jævelig, det er rett og slett fordi jeg blir irritert over at jeg ikke har frihet til å gjøre noe som helst! Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk pc'n var å prøve å aktivere cleartype, men som rett og slett ikke lot seg bruke, selv om det ikke krever noen installasjon. Da jeg prøvde å få koblet maskinen opp mot nettverket og få satt opp en skriver til den var det også her sperringer. Og et antivirusprogram har jeg ikke sett snurten av her. Kunne tenkt meg å installert Norton antivirus, men det kan jeg vel bare glemme. Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Du kan jo bare spørre admin som han kan installere et antivirus og brannmur til deg, så fikser han sikkert det for deg. Litt merkelig at han ikke har gjort det allerede. Sikker på at du ikke har sett noe antivirus på den? På skolen min bruker vi TrendMicro OfficeSan at det er noen HMS maskiner også, og de bruker Norton Antivirus 2004. Hvis du ikke kan spørre Admin min om noe så enkelt som å installere Antivirus så må du ha onde hensikter. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 ....Erlig talt: Når jeg sier jeg ønsker å fjerne sperringene på maskinen så er ikke dette for å gjøre jobben til de it-ansvarlige jævelig........ Greit nok det, men tenk deg hvor mange som ikke har så mye "kunnskap" som kanskje du har. Har selv en søster som er ganske "flink", hun er tross alt 22 år, men ikke !"#¤¤%/%)"#¤&&%/ om hun klarer å holde seg unna diverse sider / programmer som gjør at det kommer spyware på maskinen til moren min. Fordelen er jo at jeg og samboeren får middag hos moren min stort sett hver søndag når jeg har ordnet opp i de samme problemene gang etter gang. Jeg ser for meg at dette har neppe vært noe bedre med ett gjeng ungdomsskole / videregående elever. Når det gjelder antivirus problemet må det vel kunne ordnes på en eller annen måte som wil foreslår. MEN som tidligere nevnt, det er en grunn til at du / dere ikke har full tilgang. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Mine onde hensikter består av ingen ting annet enn å kunne ha såpass frihet til at jeg kan installere de programmene jeg finner praktisk og nødvendig å ha på pc'n og at jeg har muligheten til å koble til datan i nettverket mitt hjemme slik at jeg kan veksle filer og skrive ut dokumenter på printeren. Hvis alle i klassen min hadde kunne bedt administratoren om det så tror jeg han hadde blitt skikkelig overarbeidet. For det er ikke bare norton som mangler her! Det hadde vært mye enklere hvis vi kunne installert slikt selv og ikke hadde måttet mase på administratoren hver gang... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå