Kenny Bones Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) En kompis skal ha ny pc og vil legge ut rundt 10.000,- for den. Den skal brukes til spilling og musikk, så den trenger å være rask, stabil og må ha stor harddisk. Ettersom den også skal brukes til spilling, tenkte jeg kanskje at det beste må være å se framover på sikt over hvilke hovedkort som vil støtte kommende prosessorer og skjermkort. Tenker hovedsaklig på ATIs nye skjermkort som kommer i Cross-Fire utgave hadde vært greit å hatt. Så trenger han ihvertfall ikke å bytte ut komponenter på en god stund. Hadde også vært fint med dualcore prosessor, men vet ikke hva prisen på disse er nå. Kompisen min er ikke så veldig 1337 på pc og sånn så han vil ikke overklokke eller noe sånt. Han vil bare bruke den til spilling og til å lagre demoer osv. Vil det være mulighet for å få en god slik en til 10.000? Eller må vi kanskje kutte ut CrossFire og dualcore prosessor? Vil prisene kanskje synke etter jul? Endret 3. september 2005 av raziel014 Lenke til kommentar
whom Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Det beste jeg kunne grave fram for 10k: MSI K8N NEO4-F hovedkort 798,- Testet av hw.no, og skulle ikke være noe å si på den. Og dagens integrerte lydkort er så gode, at en må ha spessielle behov for å kjøpe et separert. AMD Athlon 64 3700+ CPU ''San-Diego'' 2499,- dobbel kjerne blir for dyrt, men en cpu med høy klokk i tillegg dobling av cache, fra billigere kjernen, "Venice", er ingen dum idè. Greit med en cpu som skal kunne klare å holde følge med GPU, for å unngå flaskhelas. Club3D Geforce 7800GT GPU 256MB 3095,- Lillebroren til toppmodellen. Yter mildt sagt kraftig, og vil takle spill i lang tid framover. Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA2 Harddisk 939,- Skulle 250 gb holde? En må betale betraktelig mer for å gå opp i bytes, så det vil da heler lønne seg å invistere i enda èn. Ellers er dette 7200rpm-disken med desidert lavest oppstartstid, og ang. støy er den på linje med Seagate, men bak Samsung. Etter reviews og egen erfaring. God disk! Thermaltake Xaser Tsunami kabinett SORT 965,- Viktig med utseende for å virkelig kunne nyte den nye pcen, og blir mo i knærne av denne. Kamerat har det. ThermalRock 450W 600,- Har den selv, og holder i massevis for "ikke-klokkeren". Kommer med viftestyring. BenQ DW1640 PRO 16X DVD±RW Dual SORT 365,- Simpelthen den beste DVD brenneren 2x Veritech 512mb 400mhz CAS2,5 720,- Har brukt rammen selv, og den duger så absolutt. Hvis en ikke klokker, er det nesten å kaste penger ut av vinduet ved å velge dyr ram. Mellom billig (CL 2,5), og dyr ram (CL 2), skiller det bare ca 2% ytelse. Total sum= 9981 + frakt Anbefaler også den passive Zalman Chipset Kjøler 61,- hvis vennen din vil eliminere bort en høy støyfaktor. Hva synes du nå om dette oppsettet? Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Personlig ville jeg gått for en Samsung eller Seagate disk siden jeg ikke har så stor kunnskap om disken du har valgt Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Han trenger også skjerm. Blir vel en flat en regner jeg med, men vil da ta en Samsung med lav responstid om den skal brukes til spilling. Men det betyr også igjen at den vil koste en del mer enn 10.000. Blir vel sånn om man skal ha en komplett pc fra scratch. Jeg vil nok heller anbefale å bruke min gamle skjerm og heller spare seg opp til en god flatskjerm etterhvert istedet for å kutte ned på noe annet hardware. Men kan det være lurt å invistere i et hovkort som vil duge i fremtiden? Da tenker jeg på SLI eller CrossFire-mulighet på hovedkortet om ikke det koster så all verden da. Og hva er det som er så mye bedre med ram med gullkontakter? Leder ikke gull dårligere enn kopper? Lærte ihvertfall det da jeg gikk Elektro og at gullkontakter ovs ikke duger til noe annet enn høyere pris. Lenke til kommentar
whom Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Crossfire tilgører ATI, og det finnes ikke hovedkort som støtter det så vidt jeg vet. Godt mulig at det finnes, men hadde uansett ikke vært lurt å kjøpe toppmodell fra ATI kontra Nvidia, grunnet Nvidia er et nivå høyere. Jeg er en av dem som synes SLI er en dårlig løsning. Ofte er det slik at neste GPU modell dobler ytelsen til den forrige, og da gir det ikke helt mening å kjøpe enda et til av den gamle, utdaterte modellen (hvis den enda produseres, må være nøyaktig lik) for å sette i SLI. Den ekstra varmen og PSU krav er heller ikke en faktor jeg liker. Men er du uenig med meg, så er det ikke værre enn at du bytter ut hovedkortet med Asus A8n SLI Deluxe som også MPX selger. Du bør uansett bestille over helgen, for skjermkortet jeg foreslo er på tilbud denne helgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå