ssswopp Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 hvordan motor står det i en buss??(tenker på en vanlig team-trafikk buss) noen som vet?? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Noen seige turbodiesel motorer på 200-300 hk og noen tusen nm. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 bussen som jeg tar til skolen har en sjuk intercooler, får øresus av vifta når den drar på ut fra holdeplassen. Dette et en MAN bykjøringsbuss. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Tror det veksler mellom rekke seksere og V åttere. Som oftest er det återe på de bussene med motoren bak mens litt eldre busser med motoren forran eller i midten er det vel rekkeseksere. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Diesel, iaff. Seige diesel. (og dere har ikke kjørt dau diesel før dere har hatt 8,5 tonn å dra med 136 17 år gamle dieselhester, uten turbo, og manuell femtrinns gearkasse...) Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Tror det veksler mellom rekke seksere og V åttere.Som oftest er det återe på de bussene med motoren bak mens litt eldre busser med motoren forran eller i midten er det vel rekkeseksere. Har ikkje så stor tru på den teorien. Om det er V8 eller R6 kjem mest an på merke, ikkje plasering av motor. Mercedes er vel av dei kjappaste til å bruka V8 mens Volvo har R6 uansett. Plasering kjem an på bruksområde++ bfisk: FL7 med 169 hestar (for lenge si då den var ny) og 22 tonn eller FL10 med 320 hk og 45 tonn går og i kategori dau diesel. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 FL10 må jo være vogntog. Akellastregler tilsier vel såvidt jeg husker at trekkeren ikke kan veie mer enn 26 tonn? Uansett har vel de splitt på girene, begge to? Iaff tieren? Min omtalte bil var forøvrig en Merc 814 med fryseskap med et tonn overvekt :\ Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 FL10'en var langbil med kjerra. Gjennom renfast (7-8% både opp og ned). Gjekk faktisk seinare ned enn opp. FL7'en hadde 4+4 range-kasse uten split. Registrert for 16,5 tonn og avgiftsregistrert på 15... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 De er morsomme de eldgamle 50(?)-tallsbussene med motoren stikkende høyt opp framme ved bussjåføren, og sikkert litt mindre hester enn en gammel Fiat Uno. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Den lyden du hører er nok heller pga at noen busser har hydraulisk overføring i stedet for aksling. En stor ladeluftkjøler lager ikkje masse ululyd. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Her hvor jeg bor har (hadde?) de en ´87 Volvo B10M som manglet "noe" i eksosanlegget. Det var et helt utrolig lyd i den, så vi brukte på å kalle den for "grombussen". Den hadde vel gått 1,3 millioner sist jeg så den, så det er mulig den er utrangert nå. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Den lyden du hører er nok heller pga at noen busser har hydraulisk overføring i stedet for aksling. En stor ladeluftkjøler lager ikkje masse ululyd. var vel snakk om vifta ? betyr vel vifta forren IC det, da... og den kan lage lyd. Hvis det ikke var rett og slett turbo'n som lagte lyden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå