Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NTLDR mangler ved oppstart av ny pc

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk nylig en ny pc fra komplett.no, men jeg får den ikke i gang.

Under oppstart får jeg opp: "NTLDR is missing" "Trykk ctrl+alt+del for restart".

Jeg bagatelliserte dette og restartet. Gikk inn i bios og valgte boot from cd som førsteboot. Da jeg startet opp, fullførte systemsjekk, lastet inn s-ata driverne og skulle gå videre startet problemene.

Der det kommer opp "Trykk enter for å starte installasjon av windows xp" kommer den opp med feilmedlingen "Finner ikke harddisk. Sjekk at HD er tilkoblet og/eller at den er slått på". Har sjekket at tilkoblingene er i orden, men jeg kommer ikke videre uansett.

Tok liksågreit ut HD'en og installerte xp på denne med en annen pc.

Puttet så inn HD'en i min pc igjen, men da kom NTLDR-feilmeldingen opp igjen selv om jeg hadde valgt at den skulle boote fra harddisk i bios.

Selv om jeg booter fra xp-plata, finner ikke maskinen harddisk -så jeg kan ikke reinstallere windows. (har lest litt om ntldr, men problemstillingen om at hd mangler finner jeg ikke)

Jeg mistenker at en eller annen instilling i bios ikke stemmer siden maskinen ikke finner HD. Har lett litt rundt i bios, men finner ikke ut hva som kan være feil.

Resetting av bios hjelper heller ikke.

Noen som aaner hva problemet kan være?

BTW: Har også sjekket at aller IDE kabler er i orden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

S-ata disk? prøv å bytte hvilken tilkobling du bruker på hovedkortet. hadde samme problemet før i dag, i forbindelse med rydd og bytt av strømforsyning i kabinett.. :)

Lenke til kommentar

SATA kontrolleren er aktivert ja..

Får heller ikke til å bruke en vanlig ide-disk som master siden den hele tiden vil boote fra s-ata'en. Finner ikke ut hvordan jeg bytter til ide-en som firstboot i bios.

Stinker skikkelig dette.. flunke ny pc.. -men sikkert bare en bagatell som gjør at jeg ikke kan bruke den..

EDIT:

Har også prøvd begge tilkoblingene på hovedkortet.

Endret av Fallen
Lenke til kommentar

Har søkt rundt om tidligere, men jeg kommer ingen vei. De fleste problemene med NTLDR har oppstått ved formatering ol -slik jeg har sett det.

Men siden alt er nytt og alle tilkoblinger stemmer, MÅ jo problemet ligge i bios?

Skal jo ikke være nødvendig å måtte ha to harddisker heller for å få en maskin i gang. Dessuten finner den jo ikke HD hvis jeg prøver å boote fra cd for å formatere eller kjøre syst.gjennoppretting.

Jeg klarer ikke å finne noe feil i bios med tanke på s-ata sulamitten..

Jeg kan jo fyre i gang pc'en i morgen og skrive av hva instillingene står på, så kan dere se om noe er feil. Er ganske frustrert nå..

Takk for hjelp sålangt iaffall! :)

Lenke til kommentar

Før i tiden var det som regel en brøler de fleste gjorde ved å la en diskett stå i .

Da får man denne feilmeldingen om disketten ikke var boot-bar. Men du har kanskje ikke diskettstasjon en gang? Ikke andre medier som står i og som maskinen forsøker å boote fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...