Gå til innhold

Maskin til 3D Tegning!

Anbefalte innlegg

Hei hei, ny bruker på forumet :D

Er i disse dager i full gang med å kjøpe meg en stasjonær maskin og har tenkt å legge litt penger i det.

Jobber til daglig med Maya og tegner 3D grafikk i form av visualiseringer ol.

Skal derfor ha en maskin med bra ytelse og prosessor kraft, av den grunn at jeg ikke har noe egen "render-farm" eller annen render maskin.

Har fått tilbud fra en del aktører/leverandører og dette er nok det beste hittil, men jeg trenger noen tilbakemeldinger før jeg slår til da det er snakk om mye penger her. Og hardware er ikke min sterkeste side!

Denne maskinen skal IKKE brukes til spilling, men seriøs jobbing!

Consept Xeon Workstation

Asus NCT-D 17525, Socket-604, DUAL XEON

-2 x Intel Pentium Xeon 4, 3.6 Ghz PC800 Socket

-4 x Crucial DDR2 PC3200 1024MB CL3 REG/REC

-1 x Western Digital Raptor 74GB SATA

-1 x Samsung Spinpoint P120S 250GB SATA2, koblet i raid med ovennevnte.

-2 x ATI FireGL V3200, 128MB DDR PCI-Express, Dual DVI

-3 x LG 19" LCD L1980U, TCO-99, 12ms

Pris! uforglemmelig...... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert hyggelig og greier den maskinen der, men så lenge du ikke skriver prisen så blir det vanskelig for oss å kommentere prisen.

Om du vil ha tilbakemeldinger om dette er en maskin som vil rive hardt så kan jeg egentlig bekrefte det, men frykter at du får veldig lite ytelse for pengene.

Her har jeg satt opp en handlevogn med de komponentene du har valgt og prisen lander på over 40 000 og enda er det flere deler du trenger.

Selv om maskinen er i toppsjiktet av maskiner kan du lett spare en hel del ved å senke kravene litt. Går du f.eks ned 400 MHz (11%) i prosessorhastighet sparer du 5000,- og velger du vanlige skjermkort i stedet for FireGL sparer du enda 2-3 tusen. Det er selvsagt vanskelig dersom de du har fått tilbud fra ikke har annet å velge mellom, men om du vurderer å bygge selv kan du nok spare inn en del kroner her og der.

En annen ting du bør gjøre er å søke etter tester i maya og se hva som gir best ytelse der du trenger det, Intel Xeon eller AMD Opteron. Jeg tok akkurat et slikt søk og det virker som om Opteron er en del raskere enn Xeon i maya.

0,1425,i=57869,00.gif

0,1425,i=57867,00.gif

To Opteron 250 til omtrent 4000,- stykket (mot dine Xeon 5000+,-) vil trolig være det beste valget om du vil ha mye prosessorkraft. En fordel med Opteron er at om et års tid om du ønsker å oppgradere prosessorene så kan du kjøpe to dualcore (to kjerner på hver prosessor = 4 veis) prosessorer og sette de inn uten å bytte hovedkort.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hei, og måte på raske tilbakemeldinger.

:chribruu

- Riktig det du sier om skjermene, har samme oppløsning som en 17".

Er selv litt usikker og sparer en del kroner om jeg velger 3x17" istedet.

JohndoeMAKT

- Når det gjelder valg av prosessor har jeg sett en del tester på Maya, "handling" generelt og rendring. Grunnen til at jeg har valgt Xeon i dette tilfelle er at jeg har gode erfaringer med det fra før. Har pr.dags dato en maskin med en xeon 3.6 og den er en god arbeidshest. Men har ikke vært bort i AMD annet enn hva jeg har lest eller sett hos forskjellige "pc byggere".

Slik oppsettet er nå, kommer maskinen med 3.5" diskettstasjon (yeah), xp prof, mus og tast, tegnebrett, dc/dvd-r, nettverk, ++ til slutt på hele 57,000,- nok

Så det er absolut interesant å gjøre endringer for å spare penger.

Det jeg er mest opptatt ved siden av ren ytelse i form av rendring , er dette med skjermkort. Har et ønske om å bruke 3 skjermer og har derfor ikke så mange av de "vanlige" skjermkortene å velge i. Jeg vet ikke hvordan en dual oppsett fungerer, kontra et ev. 3Dlab kort til en mye dyrere penge som støtter opptil 4 skjermer og har en del større minne?

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2410&p=8

som du ser der har intel cpuen liten sjangse mot X2 dualcore.

hvorfor 3 skjermer skjønner ikke vitsen i det holder massevis med 2 skjermer og ha 17" er bare tull greit at det er samme oppløsninga men er jo større bilde på 19" er vel det som er viktig når man jobber med 3d hvis jeg var deg så ville jeg ha valgt dette.

post-94-1126035023_thumb.jpg

Endret av okismoki
Lenke til kommentar

by the way.

Raid på 1x Raptor 74GB og en 250GB Spinpoint er ikke noe du gjør.

skal du kjøre raid, bør du kjøre to like disker. Du får nemlig de dårligste egenskapene fra hver disk hvis du kjører raid med det oppsettet..

i.e. hvis du skal kjøre raid 0, så får du en hastighet som tilsa at du brukte 2x 7200rpm disker, og kappasiteten til 2 x 74GB disker (de ekstra 176GB på den samsung disken kan ikke bli brukt)

Bruker du raid 1, så får du 74GB plass, og hastigheten til en standard 7200rpm disk (ettersom de skal synkroniseres, bremser 7200rpm disken raptoren)

Har ATI noen god løsning for å kombinere 2 skjermkort ennå? eller er det for å få en tredje skjerm du skal ha 2 x ATI FireGL V3200?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

foresten de 3 skjerm greiene som du har vist der funker ikke tipper jeg kommer nok ikke til å klare å holde styr på det hvis du skal ha så mange skjermer så finnes det bare ett kort matrox pharelia. den støtte 4 skjermer men for guds skyld så må du ikke kjøpe det "tilbudet" du har fått er jo rent ran

Lenke til kommentar

Har du prøvd å jobbe med tre skjermer før sånn at du veit kva du går til? Eg hadde ett oppsett med tre 19 crt på Matrox Parhelia for noen år siden. Det var rett og slett for mye skjerm for meg. Det ble til at eg jobbet på to skjermer og den tredje hadde mIRC eller noe sånt oppe. Eg vil heller annbefale to 21" LCD på en Opteron-maskin. Eg tror du vil bli veldig godt fornøyd med det :yes:

Lenke til kommentar

Jeg støtter også forslaget om 2x Opteron framfor 2x Xeon. I tillegg ville jeg heller ha vurdert 2x 20" (eller større) framfor 3x 19"/17" rett og slett pga oppløsninga.

Uten at jeg er godt kjent (bare litt) med de mer proffe kortene som FireGL og Quadro, vil jeg si til dere som anbefaler "vanlige" skjermkort at disse proffe inneholder en den funksjonalitet som "vanlige" ikke har

Lenke til kommentar

Et tips: Hva med 2 stk 24" dell-skjermer i stedet for 3 stk 19". Da får du en mindre "stolpe" mellom skjermene, samt at oppløsningen bedres fra 3840 x 1024 til 3840 x 1200. Prisen blir nok noe høyere (ca 17.000 i stedet for ca 9.000).

Alternativt kan du sette skjermene på høykant og få

3*19" : 1280x3072 eller

2*24" : 1920x2400

Lenke til kommentar

Jeg synes 1024 X 2048 holder i massevis.

Jeg har jobbet med disse instillingene på 2 X 21" crt skjermer i snart 5 år.

Synes det blir litt for mye mysing helt oppi skjermen om man bruker større oppløsning.

Prøvde også å ha 3 skjermer i en periode, 2 X 21" og 1 på 19", men den 3. ble liksom litt overflødig. Brukte den bare til MSN, epost og musikkprogrammer.

Stå på. Ikke begynn med 2 skjermer om du ikke har råd til det i lengden, blir liksom litt avhengig :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor jobber ikke noen av dere i de butikkene jeg har vært og fått tilbud på maskiner?? :w00t:

Har etterhvert lest meg til, og innsett at Xeon ikke klarer og takle konkuransen med AMD så den saken er grei.

At det er en dårlig ide å kjøre raid på forskjellige disker var helt greit i den butikken jeg var selv om det kanskje ante meg at han bak kassa bare var ute etter pengene mine. Har på ingen måte planer om å bli "rana".

Liker de fleste ideene deres, men når det gjelder antall skjermer er det ikke noe must med 3 skjermer. Det jeg etterhvert har sett er at det blir en dyr glede med tanke på skjermkort og jeg er litt enig med Dragavon i at det er mye skjerm. Ser ut som det går mot 2 litt større skjermer.

-Okismoki-

Hvor har du satt opp disse forslagene???

Liker helt klart det siste og dyreste forslaget ditt, men det kan hende fornuften tar meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...