Gå til innhold

Vifte til PSU ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske normalt med 80mm vifter i strømforsyninger ja. Noen litt mer fancy og stillegående bruker 120mm, men det kan du jo bare måle med en linjal.

Nå er ikke jeg så oppdatert på viftefronten, men Papst lager noen av de beste viftene på markedet. Alt fra 20dbA og nedover vil jeg regne som lydløst.

Lenke til kommentar
vanligvis så er det enten 80mm eller 120mm vifte i en psu, kommer ann på om den står under eller bak.

du kan vel som oftest bytte den ja, mene du må muligens lodde på noen ledninger for at dne skal få strøm

Det er ett 2 år gammelt og billig Aopen kabinett. Sikkert 80mm ? :roll:

Lenke til kommentar

Normalt er det bare 80mm vifter som brukes. Noen nye bruker 120mm. Skal du bytte viften må du holde deg innen samme størrelse, ellers får du sansynligvis ikke plass til viften, plus at du må kutte større åpning til luften i PSU-chassiset. Å ha for dårlig kjøling på PSU bør du dog absolutt unngå. Ytelsen (i forhold til å kunne levere strøm) til en PSU faller dramatisk når temperaturen øker.

Det er som regel lite å hente på å modde inn en ny vifte i en gammel PSU.

-Stigma

Lenke til kommentar

Er i noe av den samme situasjonene selv. Har nettopp byttet ut kjøler da jeg trodde dette var lydkilden, men det viste seg å være feil. En del lyd ble tatt bort, men det høres fortsatt ut som et middels stort sagbruk. Nå er saken imidlertid den at jeg muligens har en Papst 80mm vifte som kan brukes her, 19dB(A) - 45m^3/h. Det er egentlig 2 vifter på psu (chieftec 360W som fulgte med kabbiset), men den ene har jeg kilt fast da den lagde reddsomme flappflappflapp-lyder (den kan jeg vel egentlig rett og slett koble ut). Skal se om jeg får mekket litt på psu en dag jeg får tid. Spm er først og fremst da om det er så lurt. Jeg mister vel kanskje garantien?

edit: evt har jeg litt lyst å kjøpe northq 400W, men holder meg nok til den jeg har om jeg får fjernet bråket...

har forresten enda flere vifter (skjønner ikke hva jeg skal med alle sammen) men de er litt for bråkete tror jeg

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
jepp garantien flyr så fort du modifiserer.

Ser egentlig ikke bort ifra at den ihvertfall allerede er åpna. Og hvis garantien ikke varer i mer enn et år (ja, dette var et spørsmål), så er den fløyet allerede.

Har faktisk mekka litt i en psu før. En gammel 200-watter som jeg og en kompis lakka che guevara på ;)

Lenke til kommentar

Hei, har byttet vifte selv i en gammel PSU, det er virkelig ikke noe problem.

Først så må du sjekke at størrelsen på viftene er de samme, en vanlig vifte er 80x80x25mm/120x120x25mm noen psuer bruker vifter som er bare 15mm tykke.

Det som er den letteste måten er å trekke ledningen til vifta ut blant de andre ledningene som kommer fra psu'en.

Dereter kobler du den bare i en vanlig molex kontakt(evt 3 pins på hovedkortet) på den måten slipper du å lodde noe.

Papst eller silentX er å anbefalle

Lykke til, Håvard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...