Gå til innhold

CPU med halv ytelse

Vallhall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei dere

Har en Intel 3.8 precott som jeg har drevet og klokket litt, og når jeg idag skrudde opp volten hang maskina seg og etter det CPU ifølge Sandra bare det halve av hva den skal, noe jeg også merker i spill. Er CPUen gått til h........lvete? noen gode råd her?

skrudde du volten mye opp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Må vel få en ny på garanti?, har bare hatt denne en uke.

Nope. Ikke hvis det vises at den er klokket med og kjørt feil volt på, men det kommer vel ann på din moral overfor selger....

Lenke til kommentar
Vennligst spesifiser nærmere. Litt info hadde vært brukbart, du sier jo ingenting. Og nei, garanti gjelder ikke for brukerfeil.

Ok, litt info skal bli.

Min PC består av en Intel P4 prescott 3.8(64bit), 2gig kingston pc2-5300u, 7800GTX kort samt HKet, ASUS P5ND2-SLI DX. Inne i bios har jeg satt FSB fra 800 til 905 og økte dermed CPU fra 3.8 til 4.3 samt at jeg også har justert DDR2 Voltage fra auto til nå sist+2.00V, CPU Termination Voltage fra 1,25 til 1,35 og VCore Voltage fra auto til nå sist det aller høyeste som er 1,6000V.

Etter denne siste endringen av Volt hengte maskina seg og jeg måtte sette ned volten igjen, når jeg så skulle teste maskin igjen med programmene "Sandra 2005", "3Dmark 2005" og flysimmen "Lock on air target", så jeg med en gang at noe var veldig galt, alle programmene sa meg at ytelsen var ca halvert nå. Når jeg tok kveld i går slo jeg av maskina for natten, og nå idag da jeg slo den på igjen fikk jeg også en melding under oppstart at vifta til CPU var feil med eller at viftehastigheten var for lav. Testa så maskina nå med "Sandra" og ytelsen var kommet seg litt fra igår med fortsatt langt fra hva den skal være.

Håper dette var imformasjon nok til at ekspertpanelet kan komme med en konklusjon :thumbup: , er jo for j...vlig at jeg må kjøpe ny CPU etter en uke, men må man, så må man.

Kan CPUen min reddes? eller det ikke håp i det hele tatt, og hvis ikke CPUen kan reddes, hva kan dere anbefale meg av Intel CPUer som er kraftigere enn den jeg har nå(vel, nå er vel selv en P3 kraftigere akkurat nå enn min), setter stoooooooor pris på hjelp fra dere

Lenke til kommentar
Takk for svar

Mener du å resette fyskisk på HK?, eller bare resette via bios, jeg spør siden jeg ikke er noe særlig teknisk av meg

Bare til å bruke 'Reset CMOS'-jumperen på hovedkortet. Det er den sikreste måten.

Det står beskrevet i manualen.

Du finner den riktige jumperen, setter den i 'reset'-posisjon i 5 sek og setter den tilbake på vanlig plass.

Lenke til kommentar

Det er mange spenninger å stille inn der, tviler på at du har satt vcore til 2volt, tvilsomt om det går an å få den så høyt. Kan være HK som er gåent å, hvis CPU kjører på halv maskin er det størst sjans for at den er i fortsatt topp stand. Håper det ordner seg med en clear cmos da.

Lenke til kommentar
Takk for svar

Mener du å resette fyskisk på HK?, eller bare resette via bios, jeg spør siden jeg ikke er noe særlig teknisk av meg

Bare til å bruke 'Reset CMOS'-jumperen på hovedkortet. Det er den sikreste måten.

Du finner den riktige jumperen, setter den i 'reset'-posisjon i 5 sek og setter den tilbake på vanlig plass.

Tenkte å prøve på det selv, Men det er vel selvfølgelig mens pcn er av? Og PSUen på? Kristian

Lenke til kommentar
Takk for svar

Tenkte å prøve på det selv, Men det er vel selvfølgelig mens pcn er av? Og PSUen på? Kristian

Både PC'en og PSU bør stå av når du gjør det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...