bourne Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Ska bestille en Dell pc til en veninne av meg og har fått 2 tilbud fra Dell: Inspiron 510m med 1,8 ghz centrino, 15" xga skjerm, 2x256 ram, 60gb 5400rpm hdd, DVD brenner, 922 printer med kabler og blekk og 3 års CompleteCare Til kr 10 300,- og Latitude D510 med 1,73ghz centrino, 15" xga skjerm, 2x256 ram, 60gb 5400rpm hdd, CD brenner med DVD spiller, og 3 års CompleteCare Til kr 10 600,- Er veldig usikker på hva jeg skal bestille til henne. Hun skal bruke den til skole arbeid og internett sufing og kanskje litt Sims spilling. Får mer med Inspiron pakken men Latitude har mer kvalitet og bedre service... Noen tips og erfaringer? Lenke til kommentar
twb Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Latitude D510 har bare XGA-skjerm, dvs. en oppløsning på 1024x768, som er greit for de med dårlig syn, for oss andre begrenser det brukeropplevelsen kraftig. Du får mer plass på skjermen med høyere oppløsning. På Inspiron 510m kan du velge 15" skjerm med 1400x1050 (SXGA+), som jeg ville foretrukket. Nå har imidlertid 510m fått en del dårlige kritikker. Det går på at skjermen sitter løst og vibrerer mens man skriver, tastaturet rasler, kassen virker simpel og får lett riper. Jeg har selv stått overfor samme valg som deg nettopp, derfor har jeg gravd frem en del stoff om modellene. Jeg kom frem til at D510 hadde for dårlig skjerm, og 510m for dårlig kvalitet, så valget falt på Latitude D610 isteden. Har du vurdert den? Vekten er lav, skjermen kan fås i 1400x1050, og den har gjennomgående fått gode kritikker. Eneste er batteritiden som er lavere enn noen forventer (ca 3 timer). Lenke til kommentar
bourne Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Latitude D510 har bare XGA-skjerm, dvs. en oppløsning på 1024x768, som er greit for de med dårlig syn, for oss andre begrenser det brukeropplevelsen kraftig. Du får mer plass på skjermen med høyere oppløsning. På Inspiron 510m kan du velge 15" skjerm med 1400x1050 (SXGA+), som jeg ville foretrukket. Nå har imidlertid 510m fått en del dårlige kritikker. Det går på at skjermen sitter løst og vibrerer mens man skriver, tastaturet rasler, kassen virker simpel og får lett riper. Jeg har selv stått overfor samme valg som deg nettopp, derfor har jeg gravd frem en del stoff om modellene. Jeg kom frem til at D510 hadde for dårlig skjerm, og 510m for dårlig kvalitet, så valget falt på Latitude D610 isteden. Har du vurdert den? Vekten er lav, skjermen kan fås i 1400x1050, og den har gjennomgående fått gode kritikker. Eneste er batteritiden som er lavere enn noen forventer (ca 3 timer). Du har et veldig godt poeng der! XGA blir vel kanskje smått. Men D610 blir så dyr igjen, 12 300,- på nett, får den sikkert rundt 11k hvis jeg ringer inn til Dell. Men som sagt begynner det å bli litt får dyrt igjen Det ble et lite dilemma mellom Inspiron og Latitude Og det nytter ikke å spørre henne hva hun trenger: " Bare bestill den beste PCen får mitt bruk får rundt 10 000..." Har helga på meg til å ta det store valget Mye utstyr vs. god kvalitet... Så hvis noen kommer med flere gode erfaringer og kunnskap så er jeg evig takknemlig! Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Latitude maskinen SER bedre ut da;) kansje viktig for ei jente... har en kompis som betalte en del ekstra for bærbar for å få SXGA+ skjerm. bortkasta penger iflg han..(programmerer...) men det er sikkert utrolig greit om du spiller eller likn. uansett blir over 1024*768 mye på en 15" skjerm... Jeg ville gått for Latitude, ganske enkelt fordi hvis jeg ikke tar helt feil er den mindre, lettere, og så kjenner jeg Latitude serien fra før(har det selv) og er storførnøgd...! Musa Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 O.o jeg har totalt motsatt opplevelse av SXGA+ skjerm. brukte 1024x768 i spill, koste meg i 1400x1050 til programmering...GOD plass er stikkordet.. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 1024*768 er da ikke mye på en 15 tommer til en bærbar datamaskin. Sitter på en gammel Inspiron selv med 15 tommer og 1600*1200 oppløsning, og synes det er en passe oppløsning, men forstår godt at noen kan synes at ting blir litt smått. En kommentar til oppsettet ditt. 2x256MB ram brikker er ikke det beste, 512MB ram holder ikke til allverden lengre og hvis hun skulle ønske å oppgradere i nær fremtid så ville det vært greit med en ledig ram slott. Prøv å få til 1x512MB brikke i stedet. Lenke til kommentar
twb Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Tips om at det ligger en Inspiron 500m (forløperen til 510m) til salgs for vel 6k her: (linken slettet pga reaksjoner i forumet, og da bør vel dere som har quotet slette linken også...) Kanskje du kan avtale med selgeren at du kan gjøre om handelen innen 14 dager etter mottakelse dersom du ikke er fornøyd? (Nei, det er ikke jeg som selger...) Endret 4. september 2005 av twb Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Tips om at det ligger en Inspiron 500m (forløperen til 510m) til salgs for vel 6k her:http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=27506 Kanskje du kan avtale med selgeren at du kan gjøre om handelen innen 14 dager etter mottakelse dersom du ikke er fornøyd? (Nei, det er ikke jeg som selger...) DET ER IKKE LOV TIL Å HENDVISE TIL SALGSANNONSER HER... Endret 4. september 2005 av Jada-jada Lenke til kommentar
murdoc Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Tips om at det ligger en Inspiron 500m (forløperen til 510m) til salgs for vel 6k her:http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=27506 Kanskje du kan avtale med selgeren at du kan gjøre om handelen innen 14 dager etter mottakelse dersom du ikke er fornøyd? (Nei, det er ikke jeg som selger...) DET ER IKKE LOV TIL Å HENDVISE TIL SALGSANNONSER HER... ja du ble vell veldig skuffa og sint nå :/ Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 ja du ble vell veldig skuffa og sint nå :/ Hva mener du med dette? Lenke til kommentar
ken36 Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 ja du ble vell veldig skuffa og sint nå :/ Hva mener du med dette? murdoc er tydeligvis ikke oppdatert på retningsregler på dette forumet. Reklame for salgsannoser straffes med 10% Advarsel, samt det ødelegger en saklig tråd. PS-murdoc!! Kanskje du skal lære deg Norsk rettskriving før du slenger med leppa... (Word) Lenke til kommentar
murdoc Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 tenkte mere på at han skrev med store bokstaver, og en stygg smiley , istede for og forklare han at det ikke er lovt. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 tenkte mere på at han skrev med store bokstaver, og en stygg smiley , istede for og forklare han at det ikke er lovt. Vel det sier jo en del om deg... Lenke til kommentar
murdoc Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 tenkte mere på at han skrev med store bokstaver, og en stygg smiley , istede for og forklare han at det ikke er lovt. Vel det sier jo en del om deg... hvorfor? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 hvorfor? At du henger deg opp i mine store bokstaver i stedet for et klart regelbrudd... Store bokstaver var for å markere klart nå tilbake til evne takk. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 ja du ble vell veldig skuffa og sint nå :/ Hva mener du med dette? murdoc er tydeligvis ikke oppdatert på retningsregler på dette forumet. Reklame for salgsannoser straffes med 10% Advarsel, samt det ødelegger en saklig tråd. PS-murdoc!! Kanskje du skal lære deg Norsk rettskriving før du slenger med leppa... (Word) Hehe jeg må le litt. For ikke så lenge siden så la du ut linker til din egen pc som du la ut for salg. De ble slettet. Det er vel sånn du fikk vite at de straffer med 10% advarsler? :!: Men la oss slutte å ødelegge tråden nå. La oss heller hjelpe trådstarter. Lenke til kommentar
bourne Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Men la oss slutte å ødelegge tråden nå. La oss heller hjelpe trådstarter. Thank you Eulogy! Når jeg logget meg på nå ble jeg kjempe gla; "Yes, mange som har kommet med gode tips og vink." ...men nei da, 10 stk krangle poster... twb: var skkert godt ment, men vitsen med å bestille fra Dell er å få med 3 års servicen. Hvis hun får problemer med maskinen og jeg ikke er tilgjengelig så ordener Dell det Lenke til kommentar
JanTerjeH Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Jeg har hatt både Inspiron og Latitude. Og synes helt klart at Latitude serien er bedre. 1 x 512 ram brikke kan være en fordel. Men sjekk Ram prisene i nettbutikkene først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå