Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bare en om gang kommer seg på nett med switch

Anbefalte innlegg

Hei. I går kveld var jeg hjemme hos en familie for å fikse nett til 3 datamaskiner. 1 Windows 98 SE maskin og 2 XP Home maskiner skulle på nett samtidig. Den ene maskina med XP Home på var master maskin som modemet var kobla på. Dette gikk fint, men det var bare et problem. Bare 1 maskin kom seg på nett om gangen. Og det skjønte jeg ikke så mye av. De har telenor Internet. Problemet for meg er at jeg ikke skjønner hvorfor alle maskinene skal trenge å legge inn brukernavn og passord til telenor. Normalt så skal det jo bare være å sette i nettverkskabel og man er på nett.

På veggen der var det 1 sitch som hete Alliede Telesyn FS708 også var det en annen hvit boks som het Nexans. Kablene fra nexansen gikk til switchen også gikk det kabler videre til datamaskinene i kjelleren.

Dette gikk i og for seg greit, det kom fra sånn nettverksskjermer på alle 3 maskinene.

Har aldri hatt Switch selv bare router også der er det jo bare å konfiguere den riktig så er alt oppe å går, men med Switch er det ikke så enkelt.

Her er noen spørsmål:

Modemet skal være kobla til Switchen sant? også skal det gå en nettverkskabel fra master maskina til switchen?

Og en ting til: hos meg som har en trådløs router og 4 maskiner på nett samtidig slipper jeg å skrive inn brukernavn og passord. Trenger man dette når man bruker switch?

Alt dette resulterer i at bare en av datamaskinene kommer på nett om gangen :(. det skal jo være slik at alle 3 skal på nett samtidig.

Har lest litt i manualen for switchen, men der kan jeg ikke se at den hvite boksen har noe med Switcehn å gjøre.

Trenger hjelp fort. Skal ned til dem i kveld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal se hva jeg får til her. Glemte å sjekke om noe greier i går kveld hos de så jeg får ta det igjen i kveld. Men om det ikke er router i modemet så ser det ut som at de må kjøpe seg en router da og, men da trenger de jo ikke switchen noe mer, da de fleste routerene i dag har 4 porter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...