kafelia Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg har tenkt litt på å lage en årbok for en klubb jeg er med i. Dette gjelder hunder, og her er noe av det som skal være med: Årboken skal være en oversikt over alle utstillinger det året, hvilke hunder som ble stilt, hvilken dommer som dømte, hvilke premiering den enkelte hund oppnådde og hva slags kritikk den fikk, og hvem som var arrangør for utstillingen. dette må enkelt kunne registreres inn etter hver utstilling. for lesere kan det være interessant å ta ut lister for følgende: *den enkelte hund, altså alle kritikker og resultater den har fått i løpet av "karrieren". *finne alle utstillinger og kritikker av en bestemt dommer, for å se hva vedkommende liker/ikke liker *sjekke en bestemt utstilling for å se hvilke hunder som vant osv. det bør helst også være en søkefunksjon for å få frem desse tingene, men det er ikke et "must" (å plukke ut fra en alfabetisk liste kan være like greit, evt liste sortert på dato) Vi har nå 15 år med data som skulle vært organisert.. dette kan tenkes å presenteres/utgis på CD, med en fornyet utgave hvert år. så til spørsmålet: Hvilke databaser finnes til å gjøre denne jobben (minst mulig komplisert)? Personlig kan jeg FINT LITE, det meste jeg gjør på data er selvlært. Så det hadde også vært greit med forslag til hvor/hvordan jeg skal lære det som evt blir anbefalt. Jeg har hatt en smule Access på skolen (lenge, lenge siden..), innbiller meg at det kanskje kan funke men må uansett lære alt fra bunnen av så er åpen for alle forslag. PHP og MySQL ble foreslått i en lignende tråd, men dette vet jeg også minimalt om så steder å finne ut mer om desse tingene blir satt pris på. -- mvh Christina Lenke til kommentar
olona Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Siden du nevner php så antar jeg at det skal ut på nettet etterhvert? Jeg synes du skal starte med access jeg... MS Access er enklelt, og veldig greit å lage sine første databaser i. Finner du ut at det ikke er godt nok, kan du alltids overføre data og slikt til en annen database. O. Endret 6. september 2005 av olona Lenke til kommentar
kafelia Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 grunnen til at jeg sier php er at det var det og MySQL som ble foreslått i en annen tråd. å ha et system på nettet tror jeg er ganske langt opp og frem i tid, det skal i første gang være et program som skal selges på CD til medlemmer som et litt mer avansert og databasert alternativ til papirutgaven. Men du tror at Access klarer fint alle de oppgavene som jeg har listet opp? Lenke til kommentar
olona Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Hei. Dersom du ikke skal ha tingene opp på nettet ville jeg ihvertfall ikke prøvd å lære meg Php og MySql. Da vil læringsterskelen bli for høy - iogmed at du sier at du ikke kan noe av dette fra før. Dersom du skal "bare" gi ut dette på en cd (i første omgang) vil jeg anbefale MS Access, eventuelt ha en access i bakgrunnen (all data) og bruke Visual Basic som frontend (brukergrensesnitt). Access er etter min mening et utmerket verktøy for akkurat slike ting du skal lage nå. Et enkelt programeringsverktøy som har god tilgang til en god database. Så, kan du heller legge data'en inn i en avansert database etterhvert, og tenke på publisering på nettet når tiden blir moden for det og alt det medfører. Dersom man skal ta dette spørsmålet seriøst : Hvilke databaser finnes til å gjøre denne jobben (minst mulig komplisert)? Så er det ihvertfall ikke noe tvil om hvilken database du bør velge... For å lære deg hvordan du skal gå frem, ville jeg plukket opp en innføringsbok i access og gå gjennom den, bruk forumet rikelig - så tar det ikke lang tid før du publiserer CD'en :-) Lykke til. O. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå