Gå til innhold

R520XT roxx @ 600/1400

KimmiK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og her trodde jeg nesten at reint tekniske specs slik som MHz hadde blitt erklært død som god målestokk nå som kroneksemplet AMD (og Intel selv med Centrino) har vist at MHz ikke er alt. Samme gjelder pipes/shaders. Og sylindre/volum er ikke alt i en bil heller (r4 vs v6 vs Wankel, diesel vs bensin osv. osv.). Ytelsa måles best i spill, ikke på papiret.

mumitr0ll: Ang. varme så er den største grunnen til forsinkelsa at ATI gikk over til en 90nm prosess som tillater høyere tetthet og høyere hastighet med samme eller mindre varmeutvikling gjennom blant annet lavere driftsspenning.

klomp1: Om du har lyst til å bruke så mye penger på grafikk-kort, hvorfor ikke bake inn et PCI-e hovedkort i kjøpet? Men en 850xt skulle jo holde i massevis for de fleste av oss og de som ikke kjører over 1600x1200. Du får ikke PS3.0 og det aller aller siste men et dugende kort er det likevel. ATI r5x0 artikkel hos Anandtech nevner AGP utgave av r530. Siden r530 er en budget versjon med mindre pipes ville jeg kanskje ha ventet for å se tester av den vs 850xt kort.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Så er G70:

24 = Pipes

? = TMU

2 = ALU

2/3 = ROP (16 rops / 24 pipes)

Altså: 24 - ? - 2 - 2/3

Blir det rett da? Ikke at det gir en god sammenligning mellom G70 og R520 altså...

G70 er:

24 pipelines

1 TMU per pipeline

2 ALU per pipeline

2/3 ROP per pipeline

8 vertex shaddere...

G70 arkitekturen kan også kjøre forskjellige klokkefrekvenser på vertex shaddere, texture popelines og ROP'er.

Det er for tidlig å sammenligne nå, siden vi ikke vet nok om arkitekturen. Ta forrige generasjon arkitektur. R420 vs. NV40. Klokke for klokke var NV40 raskere enn R420, selv om de hadde like mange pipelines. Så det er for tidlig å si noe om G70 vs R520 enda...

Lenke til kommentar

Litt off topic tror jeg:

Men kom over dette:

DirectX 10 will have support for Shaders beyond Shaders, model 4.0.

It's coming with Longhorn but we learned that Shader Model 4.0 might come even before Vista. µ

Sånn som ATI som akkurat har kommet med shader model 3.0, ligger de litt bak nå? Nesten så jeg begynner å lure på om jeg skal vente med og oppgradere mitt 9700pro til det kommer skjermkort som støtter shader model 4.0

Vet nye windows omtrent er et år igjen før lansering, men ser for meg at skjermkort begynner og poppe opp med støtte for directx 10 og hva det innebærer, ikke drøyer altfor lenge?

Hentet fra theinquirer så hvor mye man skal tro på det er jo en annen sak :hmm:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Vet nye windows omtrent er et år igjen før lansering, men ser for meg at skjermkort begynner og poppe opp med støtte for directx 10 og hva det innebærer, ikke drøyer altfor lenge?

Det blir nok ikke hetenede DirectX 10. Regner med at de kaller det Windows Grapics Foundation 2.0 (WGF 2.0)

G70 og R520 støtter allerede WGF 1.0 som omtrent er det samme som DirectX 9.0c

Tviler på at vi ser kort som DX 10 støtte før Longhorn ja... Her snakker vi om R600 og G80

Lenke til kommentar
Raptor,04/09/2005 : 12:27]

Det blir nok ikke hetenede DirectX 10. Regner med at de kaller det Windows Grapics Foundation 2.0 (WGF 2.0)

Tviler på at vi ser kort som DX 10 støtte før Longhorn ja... Her snakker vi om R600 og G80

TheInquirer har en artikkel hvor de sier at M$ har droppet WGF2.0 navnet, og kaller det heller DirectX 10. Om det stemmer vet man jo ikke da.

De sier også at DX10 IKKE skal være bakoverkompatibelt... Høres da veldig snodig ut at man må "emulere" enkelte DX9 features i Vista... Er helt OK for meg å 'starte på nytt' på en måte, og bli kvitt junk fra tidligere DX versjoner, men man skulle vel da kanskje ha kunnet ha både DX9 og 10 installert samtidig eller no. jaja. Får se hva det blir til.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Raptor' date='04/09/2005 : 13:27']

G70 already supports Longhorn WGF 1.0 API so most likely G80 will support WGF 2.0 with improved virtualization techniques and new pipeline stages. The likely process technology choice for G80 is 90nm and the architecture is made for high core speed (~1GHz). G80 design is completed and waiting for ATI R580 when the time comes.

http://www.vr-zone.com/?i=2492&s=1 ;)

Lenke til kommentar
[

G70 already supports Longhorn WGF 1.0 API so most likely G80 will support WGF 2.0 with improved virtualization techniques and new pipeline stages. The likely process technology choice for G80 is 90nm and the architecture is made for high core speed (~1GHz). G80 design is completed and waiting for ATI R580 when the time comes.

http://www.vr-zone.com/?i=2492&s=1 ;)

Hva som er klart og venter hos nVidia nå kan og vil jeg ikke spekulere på, men G70 var klar en god stund før det ble lansert. Det står på brikkene på kortene når de ble produsert. Brikken på mitt 7800GTX ble produsert i første uke i april.

nVidia har allerede to 90nm brikker i produksjon har sjefen demmes sagt i et intervju med Beyond3D (1. august), og flere 90nm har hatt tap-out.

Lenke til kommentar
Det skal bli moro å se hva nVidia kommer opp med hvis Ati kommer med et bedre kort.

Hvis jeg ikke husker helt feil. Så lovte sony 4 x 6800 ytelse på playstation 3.

Jeg personlig er ikke i tvil om at ATI kommer med ett bedre kort.

Likevel så er vel ikke R520 sammenlignbar med GPUen som står i PS3. GPUen i PS3 er vel mer bygget på R580...eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...