Gå til innhold

Bensin prisene. Hva syns folket om de?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norges bensinpriser er ikke noe nemneverdig høyrere enn i andre land, inntekt tatt i betraktining.

Joda. Selv om vi har høye inntekter, så er varer og tjenester tilsvarende dyre. Vi sitter igjen med lite til slutt.

Vi jobber mindre for basisbehovene våre enn de fleste. Vi jobber mindre for en liter bensin enn de fleste. Vi jobber _litt_ mer for en liter brennevin enn enkelte andre land. Sammenlagt tror jeg vi jobber mindre for det vi kjøper enn andre.

Lenke til kommentar

Vi jobber mindre for basisbehovene våre enn de fleste.

Det spørs jo hvordan man definerer basisbehovene. Basisbehov er ikke bare mat.

En person som er enslig har andre basisbehov enn for eksempel en person som lever i et parforhold med barn. Selv om eksempelvis ektepar med barn har gjennomsnittlig høy inntekt pr. i dag, så er utgiftene til basisbehovene tilsvarende høye. Selv en moderat levestandard i Norge krever at man har fast inntekt i medium/høyere sjikt. Lavere lønn kan gjerne gi tilsvarende levestandard, men da lever man hele tiden på grensen av personlig konkurs. Selv en kort periode med arbeidsløshet kan utløse dette. Livsforhold som dette vil jo selvsagt redusere livskvaliteten betraktelig!

Også slike faktorer må taes i betraktning når man definerer basisbehov.

Lenke til kommentar

Er ikke alle som kan gå å fylle med et smil uansett.. Jeg gjorde det selv jeg, i vinter og vår, når prisen for 98 lå på mellom 9.40 og 10.50 omkring.. Men, nå, som 95 ligger på 12.50 liksom, må jeg nesten ut med 14 kronern litern.. Og når jeg kjører en gammel bil som vil ha litt suppe, (1.3l/m på litt blanda kjøring) OG jeg bare er lærling som kjører litt over 2000km i mnd, da blir det for dyrt..

Men hvorfor er bensin-avgifta på over 4 kr nesten? Mens miljøavgifta/Co2 avgifta bare er på 70 øre? Det synes jeg virker litt latterlig..

Jaja, jeg har ikke peiling, jeg synes bare det er for dyrt..

Lenke til kommentar

Vel en løsning for distriktene ville vært å hadd en diffrensiert avgift i byer og i distriktet.

Funker greit her i Tromsø, vi har ikke bomring, men 76 øre dyrere bensin (avgift) som de ikke har i distriktet rundt.

Her i Tromsø bruker jeg bilen ekstremt lite, går alttis en taxi eller buss, så kan en jo være litt sosial på puben også.

Men en skal ikke mange milene fra sentrum før bussforbindelse er et fremmedord.

Lenke til kommentar
Ja skillet har jo uansett gått nord for Trondheim, så det kunne være like greit. Da kunne vi fått produsert råvarene her istedenfor som nå at vi er pålagt å sende dem sørover for vidre produksjon

Hva med rogaland som egen stat. Det er jo vi som har oljebyen og det er pga. oljen at Norge er såpass rikt.

___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ __ _ _ _ _ _

Norge har en av verdens eldste bilparker, med gjennomsnittlig levetid på 12-16 år (tror jeg det var :hmm: ) og Belgia hadde 6-7 år.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...