Gå til innhold

Bensin prisene. Hva syns folket om de?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk.

Men for å utdype en smule; Oljeutvinning er forurensende på flere punkter i prosessen.

1. Produksjon og transport av utstyret (platform, boreutstyr).

2. Utvinning og eventuelle utslipp.

3. Foredling.

4. Bruk av foredlet oljeprodukt.

Flere av disse punktene påvirker folk direkte. F.eks så vil et utslipp i Barentshavet kunne ha katastrofale følger for fiskeriet.

Og i et større perspektiv så er verden allerede så avhengig av oljen at halvparten hadde vært nok. En oljekrise med enorme konsekvenser MÅ komme fordi oljen ikke varer evig. Når det kommer en nedgang i oljeproduksjonen vil hele verdensøkonomien kollapse som et korthus og børshaiene vil på nye hagle på Wall Street.

Jeg er ikke imot en fornuftig bruk av de oljeressursene vi har tilgjengelig. Men jeg er imot at kortvarig profitt skal være avgjørende for hvor, når og hvordan man skal utvinne oljeressursene.

Lenke til kommentar

Bensinprisene er passe slik som de er. Vi sammenligner oss med andre lands bensinpriser, men GLEMMER det faktum at vi oftest har høyere inntektsgjennomsnitt i landet også - dermed faller kritikken på død mark (?).

Skjønner ikke hva alt maset er godt for. Det finnes da viktigere ting å prioritere i dag enn bensinprisene? Da tenker jeg også særlig på FRP som velger å være populistisk som vanlig og prøver å tjene stemmer på at folk ikke vil betale for forurensningen sin.

Lenke til kommentar

Bensinavgiftene er ikke spesielt mye lavere i andre europeiske land. Årsaken til at prisene er høyere nå enn for to år siden er økende oljepriser. Grunnen til dette er først og fremst at forbruket er større enn produksjonen. Når etterspørselen etter en ettertraktet vare øker, øker også prisene. Orkanen som nylig feide over New Orleans tok med seg noen produksjonsanlegg for olje og bidro til ytterligere prisøkning, men det er nok ikke denne som har all skyld. Økende oljepris har nemlig vært en trend i de siste to årene. Land som f.eks Kina begynner å få bedre økonomi og man kjører mer bil der nå enn før.

Grunnet de høye avgiftene på drivstoff i Europa, merkes ikke økende oljepris så godt her, men i USA der det er minimalt med avgifter på bensin, er utsalgsprisen nærmest fordoblet de siste to årene. Dette merkes selvsagt svært godt for gjennomsnittsamerikaneren som ofte kjører biler som bruker mer drivstoff enn det som er normalt i Europa.

Min personlige mening er at høy oljepris også kan føre noe godt med seg ved at bilprodusentene jobber mer med å utvikle biler som bruker lite drivstoff. Dette er bra både for miljøet og folks helse. Jeg tror det er mye bedre å kutte i nybilavgiftene slik at folk har råd til å kjøpe nye, miljøvennelige biler, enn å kutte mye i bensinavgiften. Likevel skulle jeg gjerne sett at drivstoffprisene var noe lavere enn i dag. Å kutte en krone i avgiften ville være fornuftig.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke imot en fornuftig bruk av de oljeressursene vi har tilgjengelig. Men jeg er imot at kortvarig profitt skal være avgjørende for hvor, når og hvordan man skal utvinne oljeressursene.

Jeg vil snu dette på hodet. Jeg vil påstå at profittmotivet er helt nødvendig for en fornuftig bruk av oljeressursene og alle andre ressurser. Hvis man skal se på historien har politikeres bruk av kapital og ressurser vært langt mer kortsiktig enn kapitalistene. Politikerne bruker ressurser ut fra helt andre kriterier enn lønnsomhet, f.eks spredt bosetning, full sysselsetting, noe som har fått katastrofale konsekvenser for både økonomi og miljø.

Et sosialistisk system vil ha akkurat den samme økonomiske virkeligheten å forholde seg til som ethvert annet økonomisk system. Noe må produseres før andre ting, i en hierarkisk orden. Det finnes ingen bevis fra historien at sosialistiske land har tenkt mer langsiktig enn land som har vært basert på frie markeder, og før noen klarer å bevise at det er mulig med rasjonell økonomisk kalkulasjon i en sosialistisk økonomi, tar jeg det Olsen sier som det det er; et postulat. Et utsagn om ambisjoner.

Det vi dog vet, er at sosialiststater har vært de aller verste miljøsynderne. Et eksempel fra nåtiden er Venezuelas bruk av oljepengene, noe som kan kalles alt annet enn langsiktig.

Lenke til kommentar
Jeg vil snu dette på hodet. Jeg vil påstå at profittmotivet er helt nødvendig for en fornuftig bruk av oljeressursene og alle andre ressurser. Hvis man skal se på historien har politikeres bruk av kapital og ressurser vært langt mer kortsiktig enn kapitalistene.

Kan du lese? En av grunnene til min skepsis til kapitalisme er fanatikere som bruker et hvert påskudd til å kritisere sosialisme(*). Selv om du og olsen er tilsynelatende enig på dette punktet skal det settes i gang en krangel.

(*) Det samme gjelder motsatt politisk retning.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noen enighet. Jeg tolker det slik at Olsen mener at all profitt er kortsiktig, og at det han kritiserer er profittmotivet generelt. Hvis Olsen mener at profitt er positivt på noen måte, må han ikke være beskjeden med å si det. Utover det er det ikke min hensikt å krangle, men å diskutere.

Lenke til kommentar

Morsomt utsagn fra FRP jeg har sett noen ganger angående bensinprisene i det siste:

Noe av statens overskudd på enorme 270 milliarder kroner bør med andre ord også komme landets innbyggere til gode!

Altså... hva mener de? At det store dyret Staten selv sitter og bruker pengene på dyre møbler? Pengene går jo selvfølgelig tilbake til folket! I form av velferdstilbud! Logikk har aldri vært FRPs sterke side?

Lenke til kommentar

Bensin avgiftene ligger på et hewlt greit nivå. Avgifter på forbruk synes jeg er veldig rettferdig særlig når forbruket er miljøfientlig. Man kan helle øke kjøpe kraften ved å senke beskatning på inntekt. Da betaler de som forbruker mye mye og de som forbruker lite lite, noe som høres rettferdig ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Wohoo! Det er så gjennomført gøy å se på grammatikken til FRP-velgere! Det slår bare ikke feil. Kan ikke fatte at SSB ikke har laget statistikk på dette...

Det er også gjennomført gøy å se på sosialister og kommunister komme med tåpelige generaliseringer uten grunnlag fordi de ikke har noe saklig å komme med :)

Jeg setter miljøet foran profitt til en bråte blodsugere.

Er du plutselig blitt liberalist? :) Det er jo staten som tjener rått på dagens bensinpriser.

For meg er bensinprisen den viktigste faktoren når jeg skal velge parti. Jeg tjener fett og har det godt, og nå får jeg altså 4 kroner dyrere bensin enn normalt og jeg merker at den generelle livskvaliteten går hakket ned (mindre til røyk og alkohol) når jeg ikke får brukt tilstrekkelig penger på meg selv.

Hvorfor skal jeg dele med de eldre, de syke og barnefamiliene, for ikke å snakke om innvandrerene og asylsøkerne og folk i U-land når jeg selv knapt klarer å forsyne meg selv med livsviktige artikler. Nei FRP er og blir det eneste partiet for folk flest ..

Uttalt som en ekte byfascist? Jeg bor selv i by og trenger ikke bil, men jeg ser helt klart hvordan folk som ikke bor sentralt er avhengige av bilen. Dessuten bruker vi biler nettopp til å frakte livsviktige artikler. Med altfor høye bensinpriser blir frakten dyrere, og dette går til syvende og sist ut over de svake.

Når du blir voksen, kanskje flytter ut av storbyen, og får deg familie der dere er avhengige av bil hver dag, da får kanskje pipen en annen tone. For eksempel når barnet blir akutt syk og du må kjøre langt til nærmeste sykehus, men dessverre har du ikke råd til nok bensin fordi den sosialistiske regjeringen har gjort at renten har skutt i taket, samtidig som kona ble arbeidsløs da bedriften hun jobbet i måtte legge ned under sosialistenes åk... Og så videre, og så videre.

Lenke til kommentar
Når du blir voksen, kanskje flytter ut av storbyen, og får deg familie der dere er avhengige av bil hver dag, da får kanskje pipen en annen tone. For eksempel når barnet blir akutt syk og du må kjøre langt til nærmeste sykehus, men dessverre har du ikke råd til nok bensin fordi den sosialistiske regjeringen har gjort at renten har skutt i taket, samtidig som kona ble arbeidsløs da bedriften hun jobbet i måtte legge ned under sosialistenes åk... Og så videre, og så videre.

Det var da en svært så usakelig svartmaling.

"Sosialistene" vil for det første, ikke ha sykehus kun i byene. De fleste er vel for en desentralisert samfunnsstruktur og vil vel ha sykehus og skoler i bygdene også, da slipper man å reise ørten mil for å komme seg noe livsviktig sted.

Dessuten så er det en utrolig fenomenal overdrivelse med bensinprisene. Norges bensinpriser er ikke noe nemneverdig høyrere enn i andre land, inntekt tatt i betraktining.

Lenke til kommentar

Kanskje er ikke bensinprisen så dyr, inntekt tatt i betraktning, men alt annet er sinnsykt dyrt, inntekt tatt i betraktning. Ikke for ingenting at Oslo var/er rangert som en av verdens 4 dyreste byer!

Alt i norge er dyrt, spør turistene. Mat er dyrt, klær, hus, biler osv osv.

Lenke til kommentar
Enkelt og greit:

12+ kr/l er FOR MYE!

Helt sykt for oljelandet norge,

500 kroner/literen ville ha vært en helt fair og grei pris, sett at dette var markedspris i et uforstyrret marked! Problemet idag er at oljeselskapene ikke har fått lov til å øke kapasiteten så mye som de har potensiale for, blant annet på grunn av miljøbevegelsen. Videre har oljeproduksjonen på verdensbasis mye å gå på, sett at man hadde gått inn i land og ta tilbake vestlige selskapere som tidligere har er blitt nasjonalisert - og reinvestere og bygge ut. Opec har knapt økt sin oljeproduksjon på 30 år.

Land på listen er Irak, Mexico, Saudia-Arabia, Agnola osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...