sageman Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Det er ikke dyrt med bensin i Norge. Dobl drivstoffavgiftene og fjern engangsavgiften. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Det er ikke dyrt med bensin i Norge.Dobl drivstoffavgiftene og fjern engangsavgiften. En doblet drivstoffavgift ville gitt en bensinpris på omtrent 17 kr literen. Hadde avgiften blitt doblet, fjernet engangsavgiften og årsavgiften, ville staten i første omgang tjent omtrent det samme som idag. En god del nyere bilpark hadde nok redusert forbruket av bensin, og derav ville staten fått noe mindre inntekter. Den store gevinsten hadde nok vært på miljøsiden. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 ^^ Den store gevinsten hadde nok vært på miljøsiden. Og sikkerhet i bil, som Høyre er så glad i å påpeke. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Synes selv at prisene er veldig høye, men slik er det nå. Om 5-10 år så vil det koste det dobbelte og vel så det. Så det er bare å belage seg på å "svi på pungen" hver gang du fyller. For å illustrere hvor ille dette kommer til å bli, les Peak Oil: Life After the Oil Crash så vil det hele stå rimelig klart for dere at dette er bare begynnelsen på høye priser. Dette er ingen dommedags profeti eller lignende. Kun basert på de fakta man har tilgjengelig idag. Mvh Meg. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Bensin prisen kjem bare til å øke etter som olje prisen øker. Hadde ein hatt høgere avgift på bensin/bil og bedre kolektivtraffik hadde ikkje bensinprisen hatt noko serligt å sei, men siden staten har lagt opp til at alle skal kjøre bil over alt så får jo prisen ein del å sei for folk. Lenke til kommentar
EUPRISER Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Bryr meg også mitt i natta om bensinpriser. Bor på landsbygda, men om jeg skal et sted så kan jeg gå 1km for å ta bussen, sykkle eller evnt. samordne kjøring. Er ikke mange i Norge som MÅ ha bil. Det gjelder bare å være litt kreativ og å være villig til å ta bene til fatt så får man litt trim også. Helt enig med deg der + om besinen koster 9,95 eller 12,98, så er det jo snakk om lomme rusk nå. Jeg gidder aldri engang se på bensin prisene fyller i vei ,betaler og smiler Endret 4. september 2005 av EXIDE Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Grunnen til at oljeprisen øker er at etterspørsel vokser raskere enn tilbudet. Dette er delvis miljøbevegelsen sin skyld, som har hindret oljeutvinning i f.eks Barentshavet og Alaska. Videre er etterspørselen svært uelastisk på kort sikt. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Dette er delvis miljøbevegelsen sin skyld, som har hindret oljeutvinning i f.eks Barentshavet og Alaska. For noe tull. Utvinningen i Barentshavet går etter plan. Å hindre utvinningen er noe miljøbevegelsen kan gjøre, ikke noe de har gjort. I Alaska utvinnes det olje allerede. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Grunnen til at oljeprisen øker er at etterspørsel vokser raskere enn tilbudet. Dette er delvis miljøbevegelsen sin skyld, som har hindret oljeutvinning i f.eks Barentshavet og Alaska. Videre er etterspørselen svært uelastisk på kort sikt. Dette er ein konsekvens av frihandelspolitiken i verden. Det at alle varer skal kunne sendes fritt er avhengig av ein svært lav transport kostnad som igjen er avhengig av olje. Det at transporten har økt så mykje over kort tid har gjort at oljeprisen har steget raskt. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Må bare påpeke at den høye økningen i bensinprisen de siste dagene stort sett ikke skyldes høyere oljepris, men frykt i markedet for at det ikke finnes nok rafinerikapasitet. Problemet med avgifter er at de er like høye for alle, og dermed rammer de som har minst aller hardest. Norge burde svi av noen hundre milliarder av oljefondet på forskning og utvikling av hybridbiler, brenselcelle-teknologi og fusjonskraft. Dermed har vi kanskje noe å leve av etter at oljeeventyret er over. Å tro at kollektivt er løsningen er bare tull. Selv med en bensinpris på opp mot 15 kroner har jeg lavere drivstoffkostnader i året enn det koster å ta bussen. Selv T-bane og buss i Oslo sentrum går med dundrende underskudd, på tross av høye priser og et høyt passasjergrunnlag. Når disse ikke er lønnsomme vil kollektivtrafikk aldri bli lønnsomt i Norge. Man må innse at bilen er helt nødvendig i et land som Norge, og heller tenke på alterativt drivstoff. Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Dette er delvis miljøbevegelsen sin skyld, som har hindret oljeutvinning i f.eks Barentshavet og Alaska. For noe tull. Utvinningen i Barentshavet går etter plan. Å hindre utvinningen er noe miljøbevegelsen kan gjøre, ikke noe de har gjort. I Alaska utvinnes det olje allerede. Who's Really to Blame for High Gasoline Prices? "Although there are other causes of high gas prices, such as high gasoline taxes, the primary cause is environmental regulation. For example, environmental regulation significantly restricts drilling for oil in Alaska and on the continental shelf. More drilling could considerably increase the gasoline supply (up to 20% from greater Alaskan drilling alone) and thus lower prices." Dette er ein konsekvens av frihandelspolitiken i verden. Det at alle varer skal kunne sendes fritt er avhengig av ein svært lav transport kostnad som igjen er avhengig av olje. Det at transporten har økt så mykje over kort tid har gjort at oljeprisen har steget raskt. Haha, for noe tull. Det er jo nettopp frihandel som gjør at man kan frakte oljen til der den trengs mest (har høyest verdi). Selvom VLCC-ratene (Very Large Crude Carriers) har vært rekordhøye siste tiden (som har gjort John Fredriksen rik), utgjøre disse bare småtteri i forhold til verdi på den oljen de frakter, da dette er råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn. Blir litt oppgitt av ville sosialistpåstander Problemet med avgifter er at de er like høye for alle, og dermed rammer de som har minst aller hardest. Nevnte John Fredriksen blir like hardt rammet av høye bensinpriser som J. Hattemaker, da begge må betale den samme avgiften. Førstnevnte blir egentlig hardere rammet, da han både har flere biler og disse bruker mer bensin pr kilometer. For å spare Fredriksen og mr Hattemaker for disse økonomiske lidelsene er det best å avvikle hele avgiften. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 For example, environmental regulation significantly restricts drilling for oil in Alaska and on the continental shelf. More drilling could considerably increase the gasoline supply (up to 20% from greater Alaskan drilling alone) and thus lower prices. Det som forhindrer boring på kontinentalsokkelen er oljefunn. Kan du heller sitere en person som vet hva han snakker om. Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 For example, environmental regulation significantly restricts drilling for oil in Alaska and on the continental shelf. More drilling could considerably increase the gasoline supply (up to 20% from greater Alaskan drilling alone) and thus lower prices. Det som forhindrer boring på kontinentalsokkelen er oljefunn. Kan du heller sitere en person som vet hva han snakker om. Forskning.no"Amerikanernes oljekilder i Midtvesten er i ferd med å tørke opp og høye produksjonskostnader og miljøhensyn begrenser utvinningen i Alaska". Et søk på "alaska+oil+enviroment+issues" i google gir forøvrig bra med treff. Ingen tvil om at miljøhensyn hindrer full utnyttelse av oljepotensialet i Alaska. Det finnes plenty av olje på kontinentalsokkelen, men miljøfanatikerne har igjen lagt kjepper i hjulene for fremgang, velstand og billig olje. Anbefaler denne artikkelen fra snohvit.infoDet ble altså startet oljeboring for 25 år siden! Se videre under "miljø"; "Snøhvitutbyggingen har hele tiden møtt motstand hos miljøorganisasjonene. De to store organisasjonene Bellona og Natur og Ungdom har hele tiden vært aktive motstandere mot en utbygging. De to viktigste grunnene til motstanden mot prosjektet var at utbyggingen vil medføre en økning i de nasjonale utslippene av CO2 og frykten for at Snøhvit kunne bane vei for åpning av Barentshavet for oljevirksomhet." Miljøbevegelsen hadde helst sett at vi løp nakne rundt i skogen og gravde etter røtter, da dette ville vært i tråd med deres mål om bærekraftig utvikling. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Ingen tvil om at miljøhensyn hindrer full utnyttelse av oljepotensialet i Alaska. Det finnes plenty av olje på kontinentalsokkelen, men miljøfanatikerne har igjen lagt kjepper i hjulene for fremgang, velstand og billig olje. Nå gir du inntrykk av at du skiller miljøhensyn og miljøbevegelsen like dårlig som religiøse ekstremister skiller de ulike grupperingen innen gruppen "vantro". Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 (endret) Ingen tvil om at miljøhensyn hindrer full utnyttelse av oljepotensialet i Alaska. Det finnes plenty av olje på kontinentalsokkelen, men miljøfanatikerne har igjen lagt kjepper i hjulene for fremgang, velstand og billig olje. Nå gir du inntrykk av at du skiller miljøhensyn og miljøbevegelsen like dårlig som religiøse ekstremister skiller de ulike grupperingen innen gruppen "vantro". Miljøbevegelsen setter miljøhensyn foran profitthensyn og dermed materiell velstand. Spørsmålet er 1) Er det som forhindrer boring på kontinentalsokkelen mangel på lønnsomme oljefunn? 2) Kan USA utvinne mer olje i Alaska sett at man ikke tar hensyn til miljøkrav? Jeg mener å ha dokumentert at svarene er hhv nei og ja. Ergo står jeg fast ved min påstand om at de høye bensinprisene skyldes at det taes miljøhensyn som hindrer en økning i tilbudet (på lang sikt) som kan oppheve økt etterspørsel. Endret 5. september 2005 av RagnarDanneskjold Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Ergo står jeg fast ved min påstand om at de høye bensinprisene skyldes at det taes miljøhensyn som hindrer en økning i tilbudet (på lang sikt) som kan oppheve økt etterspørsel. Det var ikke det som var din opprinnelige påstand: Dette er delvis miljøbevegelsen sin skyld, som har hindret oljeutvinning i f.eks Barentshavet og Alaska. Er det som forhindrer boring på kontinentalsokkelen mangel på lønnsomme oljefunn?Etter min erfaring fra oljebransjen ser jeg et klart mønster: Leting etter olje -> mulig funn -> prøveboring -> produksjon. Det har gått igjen fra oljeeventyret begynte til den dag i dag. Sett i lys av den tiden hver enkelt etappe tar å gjennomføre, er de forsinkelser som miljøhensyn skulle ta ikke signifikante. Det er selvsagt noen ekstra utgifter forbundet med disse kravene, heller ikke disse har noen innvirkning for oljeprisen. Kanskje du også vil beskylde fagbevegelsen for høy oljepris? De setter jo regelrett urimelige krav til arbeidernes sikkerhet! Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Hva er egentlig gærnt med miljøhensyn? Vi dør vell alle sammen av å måtte betale noen kroner mer per liter bensin også...? Fillediskusjon, penger betyr vel lite satt opp imot miljø. Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Ergo står jeg fast ved min påstand om at de høye bensinprisene skyldes at det taes miljøhensyn som hindrer en økning i tilbudet (på lang sikt) som kan oppheve økt etterspørsel. Dette er delvis miljøbevegelsen sin skyld, som har hindret oljeutvinning i f.eks Barentshavet og Alaska.Jeg ser ikke motsetningen. Det er jo miljøbevegelsen og dens påvirkning på oljeselskaper og politikere (lobbyvirksomhet) som fører til at man ikke utvinner olje der det er lønnsomt utifra bedriftsøkonomiske hensyn. Jeg mener å ha påvist at miljøbevegelsen, gjennom å legge massiv vekt på miljøhensyn har hindret utvikling i både Alaska og Barents.Leting etter olje -> mulig funn -> prøveboring -> produksjon.Det er ingen grunn til at denne prosessen skal ta over et kvart århundre. I tilfellet Barents er det åpenbart at lobbyorganisasjonene til miljøvernere og fiskere har lagt kjepper i hjulene for oljeutvinning. Her er en dagsaktuell sak om hvordan et såkalt "miljøparti" prøver å hindre velstandsutvikling.Du har fortsatt ikke svart på spørsmål 1 og 2. Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Hva er egentlig gærnt med miljøhensyn? Vi dør vell alle sammen av å måtte betale noen kroner mer per liter bensin også...? Fillediskusjon, penger betyr vel lite satt opp imot miljø. Det som er synd er at miljøhensyn veier så tungt at det går på bekostning av velstand og profitt. Enda mer betenkelig er det at flere av miljøhensynene er begrunnet med forskning på klimaendinger som følge av menneskelig påvirkning, som er et svært omdiskutert tema innen vitenskapelige kretser. For mange energibedrifter er det alfa omga om driftstoff/kraft koster noen øre mer eller mindre. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Jeg setter miljøet foran profitt til en bråte blodsugere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå