danilovic Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 [Ting om Linux] Dette er også ganske uaktuelt, da vi kun skal sette dette inn i en eksisterende Windows-tjener, tillegg skal vi speile, og da er det ikke så farlig om noe ryker. Men takk for godt tips! Lenke til kommentar
Tankakern Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Går jo fint an å sette opp software-RAID i Windows også... Edit: Apropos, er det noen her som har et godt tips hvis jeg er ute etter en SATA-kontroller for 32bit PCI? Målet er at det er flest mulig SATA-porter på den... Blir jo selvfølgelig flaskehals på grunn av PCI-bussen, men hva er det beste som kan skaffes til vanlig 32-bit? Endret 6. september 2005 av h017ah Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Går jo fint an å sette opp software-RAID i Windows også... Edit: Apropos, er det noen her som har et godt tips hvis jeg er ute etter en SATA-kontroller for 32bit PCI? Målet er at det er flest mulig SATA-porter på den... Blir jo selvfølgelig flaskehals på grunn av PCI-bussen, men hva er det beste som kan skaffes til vanlig 32-bit? PCI-X-kort glir rett ned i vanlig 32bits PCI-slotter og er bakoverkompatible. Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Har en 3ware 7500 4 porters IDE raid kontroller fra før. Er sånn passe fornøyd med den. Den er ca 3 år gammel. Har bestilt en ny server med en Promise S-ATA2 kontroller (Promise SuperTrak EX8350 8P SATA 300 RAID5, NCQ/TCQ, PCIe x4) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311568&cks=PRL Tror den blir grei - den kjører PCIe x4 noe som vel skal gi greit med båndbredde. Har handlet 3 stk 500 GB Hitachi disker og skal handle 5 til etter nyttår - da skal alle 8 diskene kjøres i et raid6 (to disker i paritet) den gamle 3waren er en 64 bits PCI-X men kjører desverre for tiden på en standard 32 bits PCI slot. Det er nok ikke noe sjefstrix. Tror disse kortene er glad i masse båndbredde. PCI bussen din greier jo teoretisk å dytte max 133 MB/sek. Dette vil den aldri greie i praksis pga kollisjoner på bussen osv. Dersom du i tillegg har nettverkskortet ditt koblet på PCI bussen vil du måtte dytte alle filene gjennom det også. Så dersom du skal lese 50MB/sek over nett krever det 100MB/sek av PCI bussen (minst!) - da svetter du allerede. Så kommer annen aktivitet på PCI bussen i tillegg.... hmmm tror du kommer til å slite med å få over 40MB/sek over nett, men det holder kanskje... Angående det at promise, highpoint osv er møkkakontrollere.... vi får se. Skal poste tilbake når jeg får boksen (om et par uker - må vente litt på Lian Li PCV2100APLUS kabinettet ) Generelt tror jeg nok ofte at det er her som ellers i verden - du får hva du betaler for. På EX8350 sitter det i allefall en Intel chip av type XSCALE på ca 500MHz. Dersom ikke Promise driter for hardt på draget skulle det være tilstrekkelig til å gjøre en del XORing det... Har forøvrig veldig gode erfaringer med 3ware, men måtte bare prøve Promisen denne gangen pga PCIe. Har en 8-porter 9500 på jobben. Den leser kontinuerlig melom 300 og 350 MB/sek (8 stk 300 GB disker i raid50) Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 3ware kontrollere kan anbefales ja, har 2 stk 8 porters IDE 3ware 8500 kontrollere i en video server på jobb. Med WD 250GB disker. Har ikke hatt noe problemer med dette oppsettet. Har vært oppe i 75MB/s via gigaethernet. Riktignok er det bare 7-8 brukere så jeg vet ikke hvordan ytelsen vil bli med 100 brukere og mange små filer f.eks. Mulig det hjelper endel med mye minne på kontolleren. lqpl Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Fant ut at tjeneren støtter PCIe, men jeg har likevel lyst på 3ware Escalade 9500S-4LP. Når fyren over meg greier å dytte 75 MB/s med vanlig PCI, burde det jo egentlig ikke være et stort problem at vi ikke kjører PCIe? Hva vil da egentlig lønne seg? En veldig god PCI-kontroller, eller en litt "dårligere" kontroller som kjører på PCIe? Uansett vil jo nettverket vårt (som ikke er gigabit) bli flaskehalsen. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 PCI buss og 10/100 Mbit nettverk er rimelig seriøse flaskehalser i ett lagringsmiljø. Og kvaliteten på komponentene betyr utrolig mye! Har sett dårlige nettverkskort som ikke yter mer enn 50-60Mbit og gode kort som yten 80-90Mbit... På samme måte er det med RAID kontrollere skulle jeg tro. Hovedproblemet, slik jeg ser det, med ett PCI nettverkskort og en PCI RAID kontroller er at begge skal på PCI bussen. Da fyller du fort opp båndbredden der... Jeg ville vurdert å heller gått for en PCIe RAID kontroller, så oppgraderer du nettverk/backbone'en etterhvert, om nettverksytelsen viser seg å være ett problem. For min del har det alltid vært viktig å prøve å få ned antall flaskehalser, eventuelt minimalisere effekten av en flaskehals. Og i ett server miljø er dette enda viktigere enn i en desktop maskin. Forøvrig så spørs det jo hvor mye dårligere PCIe kontroller du kjøper, ville ikke gått for en jalla-balla løsning, da skaper du bare en ny flaskehals for deg selv... Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Jeg finner ærlig talt ikke annet enn Promise SuperTrak EX8350, og en liten drittkontroller fra Sunsway, når det gjelder PCIe. Tror dere denne Promise-kontrolleren er noe god? Vi kommer uansett neppe til å oppgradere til Gbit-nettverk på en god stund. Edit: Ser at Promise-kontrolleren har en 500 MHz-prosessor, og 128 MB buffer. Er dette bra? :--) Endret 7. september 2005 av sosohal Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Både kontrolleren og gigaethernet kortene vi bruker er PCI 64bit/66MHz, så den bussen går på endel mer enn 133MB/s! Vi kunne sikkert fått 90-100MB/s via gigaethernet med raskere disker på hver klient. Gigaethernet kortene er Alacritech og brukes av IBM i servere og av Avid i sine videoservere. De avlaster CPU og belastningen er bare noen få prosent under overføring. lqpl Endret 7. september 2005 av lqpl Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) 3ware kontrollere kan anbefales ja, har 2 stk 8 porters IDE 3ware 8500 kontrollere i en video server på jobb. Med WD 250GB disker. Har ikke hatt noe problemer med dette oppsettet. Har vært oppe i 75MB/s via gigaethernet. Tror ikke at dette systemet kun kjører vanlig 32 bits PCI - sikkert noe litt raffere! Edit: Sorry - kom en post i forkjøpet der gitt men det bekrefter i allefall mistanken... Du må nok komme deg bort ifra standard PCI buss om du skal få noe serlig ytelse. Du kan selvsakt benytte 3ware kontrollerene- de er fete de. Jeg har hatt mindre god erfaring med en Promise kontroller tidligere,men fant ut at PCIe måtte forsøkes så jeg har bestilt EX8350en så får vi se om den kjører skiten av 3ware'n min eller ikke - hehe Endret 7. september 2005 av _BOFH_ Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Med 100Mbit som maks overføringsrate, så vil uansett hastigheten på diskene være helt ubetydelig. Det finnes ikke en eneste single disk på markedet som ikke kan spytte ut 100Mbit eller mer. Kjører man RAID her, så er det kun for sikkerheten. Man vil jo uansett ikke kunne utnytte mer enn 12,5MB/s fra servern gjennom nettet. Drit i ytelsen på diskene og kontrolleren om dere ikke tenker på å oppgradere til Gbit nett. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Med 100Mbit som maks overføringsrate, så vil uansett hastigheten på diskene være helt ubetydelig. Det finnes ikke en eneste single disk på markedet som ikke kan spytte ut 100Mbit eller mer. Kjører man RAID her, så er det kun for sikkerheten. Man vil jo uansett ikke kunne utnytte mer enn 12,5MB/s fra servern gjennom nettet. Drit i ytelsen på diskene og kontrolleren om dere ikke tenker på å oppgradere til Gbit nett. -Ko_deZ- Tja... Vet ikke om jeg er enig i dette. Tenk over det - 100 klienter - da er det sikkert mer enn en server. Ikke uvanlig at disse serverene snakker sammen og det er heller ikke uvanlig at man gjører gigabit på serverrommet, men man kjører 100Mbit på switchene som er patchet til patchepunktene ute i kontorlandskapet. Dersom am først har en server og man har en del brukere på den er det jo bare tull å kjøpe møkkateknologi. Mitt råd - bruk noen ekstra kroner på Raid kontrolleren din - det blir du plutselig glad for en dag! Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Virker som om den Promise kontrolleren er rimelig bra, se f.eks http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=20519 Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 En liten oppdatering for de som måtte være interessert... Har endelig fått opp den nye serveren min hjemme (med EX8350 kontrolleren fra Promise) Budsjettet sprakk noe, så i første omgang sitter det nå kun 3x500GB Hitachi disker på den (SATA) Skal kjøpe 5 disker til når de blir litt billigere .... da blir det Raid5 på 8 dsiker Uansett - nå kjører jeg Raid5 på 3 disker og på en 1GB stor fil får jeg skrivehastighet på ca 130MB/sek og 125MB/sek i lesehastighet. Dette er jo relativt bra - I tillegg ligger CPU-forbruket på ca 1% så dette er jeg ganske fornøyd med. Så langt er dette absolutt en kontroller jeg kan anbefale! Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Pussig sammentreff. Jeg mottok min kontroller og disker i går. Regner med at installasjonen blir gjennomført i løpet av uka. Lenke til kommentar
Variable Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Har bestilt Promise SuperTrak EX8350 og får den på torsdag, Jeg skal legge ut en test på forumet her så fort jeg har fått satt sammen leketøyet. Vil bli satt opp med 5x400gb i Raid5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå