Gå til innhold

Tips ved svak PSU og heftig skjermkort.

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt hekta på Battlefield 2 og har oppgradert til et Gforce6800Ultra. Systemet den står i er en Shuttle SN85G4(http://global.shuttle.com/Download/Download_File.asp?Item=SN85G4) som er en liten barebone sak. Modda kassen slik at kortet fikk plass og alt gikk helt fint i begynnelsen. Nå sliter jeg med "Nvidia-stutter" problemer, dvs at spillet "henger" i 5-10 sekunder for så å fungere igjen. Dette er utrolig frustrerende når en spiller spill slik som Battlefield2. Mange hevder at dette er et chipsett kompatibilitetsproblem (Nforce3 - Gforce6800). Jeg begynner å lure på om det kan henge sammen med for svak PSU. PSUen er på bare 240W i XPCen. Derfor lurer jeg på følgende.

Er det noen som har testet å kople et grafikkort til en ekstern strømforsyning? Finnes det eksterne strømforsyninger som ser sånn nogenlunde ok ut?

Eller er jeg nødt til å kople til en vanlig PSU som blir liggende løs utenfor kabinettet(lav konefaktor her....)

Mvh Espen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå testet følgende konfigurasjon med suksess:

1. Skru av AGP fastwrites i BIOS(sukk)

2. Benytte Nvidia 78.03 driverene for skjermkort

3. Benytte nforce637 driverene for chipsettet

Med denne konfigurasjonen ble jeg kvitt stutter (kjører XP-Pro sp2)

Neste steg blir å forsøke å få AGP fastwrites på plass igjen.....

Lenke til kommentar

Varme er ikke synderen her. Både kjøleribba på hovedkortet og den som sitter på skjermkortet er frie for støv. Skjermkortet(GPU) beveger seg stort sett aldri over noen-og-50-grader, CPU har heller ingen problemer med varme. Likevel har jeg en mistanke om at det er CPU throttling som er årsaken til "stammingen(stuttering)". Fant en interressant posting på Nvidia forumene som anbefalte å tweake kortet ved å benytte "constant performance", dvs skru av performance throttling. Dette gav etter min mening bedre oppførsel. En ting er helt sikkert, Nvidia har problemer med kompatibiliteten mellom GForce 6800 og NForce3 chipsett. Har ikke funnet igjen posten hvor svaret var, men litt ivrig googling med nøkkelordene: "geforce stutter rivatuner" burde hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...