Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54G(S) funksjonalitet på godt og vondt.


Anbefalte innlegg

Hei !

Sitter i et nettverk med 3 pcèr og ip adapter, det jeg ønsker er å få prioritert traffikken slik at nedlastingsprogrammer får lavest prioritet ved bruk av båndbredden, men at de allikevel får full fart når det ikke er andre ting båndbredden brukes til..

 

Telenor 4000/400>Thomson Speedtouch 510i i bridge mode>D-Link 614+>Trådløs forbindelse til Pc>Welltech IAD 161 IP Adapter>2 pcèr

 

Netlimiter er ikke et alternativ siden jeg ikke administrerer alle pcène

 

Mvh: aaandy

 

Edit: Endret emnetittel, etter retningen dette tar.....

Endret av aaandy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp deg ny trådløs router med QoS og "trafikk kontroll" (som ikke er samme sak) - f.eks. Linksys WRT54G(S).

Denne routeren noen som kan fortelle litt om denne, er den enkel å sette opp/bruke, hvordan fungerer/prioriteres trafikkontrollen etc.

 

aaandy

Endret av aaandy
Lenke til kommentar
Kjøp deg ny trådløs router med QoS og "trafikk kontroll" (som ikke er samme sak) - f.eks. Linksys WRT54G(S).

Denne routeren noen som kan fortelle litt om denne, er den enkel å sette opp/bruke, hvordan fungerer/prioriteres trafikkontrollen etc.

 

aaandy

Sitter på en slik router og lurer på det samme, noen som kan forklare hvordan den settes opp ??

Lenke til kommentar
se her ja her

D-Linken koster det dobbelte av Linksys WRT54G(S) og har vel egentlig bare gigabit internt LAN som eneste pluss?

 

Det utvikles jo veldig mye 3de parts software/firmware til WRT54G(S) fra Hyper, DD og Sveasoft som de mest kjente. Alle firmwares finnes gratis på nett og har de tingene du leter etter.

 

Jeg vet at Sveasoft tar seg betalt for sin firmware, men etter det jeg har sett så bryter de vistnok med GNU slik at det er mange som protesterer mot sveasoft med å legge ut firmwaren gratis...

 

Uansett Hyper versjonen har godt rykte og er gratis.

 

DrE

Lenke til kommentar

Kort og godt, nei, det er ikke mulig å få til en slik prioritering av trafikk ved mindre du har en ruter som støtter dette. Desverre har jeg ikke vært borti en eneste standard ADSL-ruter som har (skikkelig) støtte for QoS og traffic control.

 

Med andre ord må du belage deg på å kjøpe nytt utstyr slik som er foreslått. Eneste andre alternativ er å installere software på maskinene som begrenser upload og download til maskinen, men denen løsningen er dårlig siden den ikke vil fungere dynamisk, og den heller ikke vil prioritere trafikk på nettverket.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Kort og godt, nei, det er ikke mulig å få til en slik prioritering av trafikk ved mindre du har en ruter som støtter dette. Desverre har jeg ikke vært borti en eneste standard ADSL-ruter som har (skikkelig) støtte for QoS og traffic control.

 

Med andre ord må du belage deg på å kjøpe nytt utstyr slik som er foreslått. Eneste andre alternativ er å installere software på maskinene som begrenser upload og download til maskinen, men denen løsningen er dårlig siden den ikke vil fungere dynamisk, og den heller ikke vil prioritere trafikk på nettverket.

 

-Stigma

Ok, men er det slik å forstå, at jeg vil klare å få orden på det med en WRT54GS router ?

 

aaandy

Lenke til kommentar

Heisann igjen!

 

Er det noen som har Linksys WRT54G(S) router som kan bekrefte at den fungerer på World Of Warcraft, ser på diverse forum rundt om at det ihvertfall HAR vært STORE problemer med dette spillet i kombinasjon med denne routeren.

 

Har også et intrykk av at det har vært litt problemer med nedlastingsprogrammer som feks: Limewire, Emule, Bitcomet, Bittorrent etc., problemene med det ser ut til å ha vært dårlig nedlastingshastighet, Wlan stopper opp(mens lan fungerer) etc.

 

Hvis dette er problemer som er mulig å rette opp i, (eller er rettet opp i), så må jeg vel si at jeg har fryktelig lyst på en sånn router som dette, siden det tilsynelatende er "ubegrenset" med muligheter på den.

 

PS! Takk for alle innspill så langt, og håper på tilbakemeldinger fra de som har erfaringer med enten det ene, eller det andre vedr. denne routeren/e

 

aaandy

Lenke til kommentar

Jeg har ikke ruteren, men jeg kan ikke se hvorfor den skulle ha noe problemer mot et bestemt spill. Tross alt er det bare snakk om forwarding av porter. Om spillet trenger port #4006 eller #23567 spiller jo absolutt ingen trille for ruteren. Trenger WOW i det hele tatt porter forwardet? Det tror jeg ikke. Hadde vært fint om du linket oss til en at forumtrådene hos de som hadde hatt så mye problemer, så får vi gjerne litt mer innsikt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg har ikke ruteren, men jeg kan ikke se hvorfor den skulle ha noe problemer mot et bestemt spill. Tross alt er det bare snakk om forwarding av porter. Om spillet trenger port #4006 eller #23567 spiller jo absolutt ingen trille for ruteren. Trenger WOW i det hele tatt porter forwardet? Det tror jeg ikke. Hadde vært fint om du linket oss til en at forumtrådene hos de som hadde hatt så mye problemer, så får vi gjerne litt mer innsikt.

 

-Stigma

Her er linker: http://forums.worldofwarcraft.com/thread-s...nksys&x=38&y=20

http://www.linksysinfo.org/modules.php?nam...1&highlight=wow

http://www.linksysinfo.org/modules.php?nam...1&highlight=wow

http://www.linksysinfo.org/modules.php?nam...9&highlight=wow

http://www.linksysinfo.org/modules.php?nam...5&highlight=wow

 

aaandy

Lenke til kommentar
støtter denne pppoe?

 

sider jeg finner sier forsjellige ting om dette.

 

Brukermanualen sier jeg kan aktivere dette men, likevel,,

 

Er det noe negativt med denne routeren på pppoe adsl?

Jeg har brukt denne routeren i laaaaaaaaaang tid, og kan ikke si noe annet enn at den fungerer som bare det.

 

Både med Limewire, Winmx, bittorrent.

 

Selvsagt har den også PPPOE.

 

Har 450k++ i nedlasting på bittorrent så ser ikke problemet der (har 4Mbit linje)

 

Anbefaler denne uten tvil.

Bruker Sveasoft sin firmware på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...