Gå til innhold

Til dere med vannkjøling (bong)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

etter å ha snakket en del med skrue og børge så har de overbevist meg om at det er unødvendig hvis man har kjølevæske i. kjølevæsken skulle virke antikorroderende og bakteriedrepende, mens kobbersaltet er _sterkt_ bakteriedrepende, men kan slite på blokka (var vel tæring, og ikke korrodering).

 

jeg tviler på at tæringen vil være i det helt store omfang, så hvis du har kobbersalt så er det nok ikke så ille å ha i :smile:

 

i tillegg slipper man faren for at kemiske stoffer fordamper.

 

[ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2002-08-12 16:58 ]

Lenke til kommentar

Kubbersulfat er ialle tilfeller et veldig giftig stoff, og er ikke verdens letteste stoff å få tak i. Jeg husker selv at apotektet forlangte at jeg hadde spesiell/polititillatelse da jeg skulle kjøpe 100 gram for noen år siden.

 

Men det jeg funderer litt på, er at jeg skulle kjøpe stoffet for å teste krystalliseringsegenskapene. Kobbersulfat krystalleriserer seg nemlig ved 80-100 grader (husker ikke helt), og det er kanskje ikke det beste som kan skje inne i et vannkjølingssystem :smile:

Lenke til kommentar

Ikke gjør ting så komplisért da! Kan overhodet ikke se behovet for kobbersalt eller tilsvarende kjemikalier.

Og er det attpåtil en viss fare for krystallisering, er dette en mer enn god nok grunn for å holde seg unna!

For n´te gang: Vann og frostvæske holder i lange baner!

Men i et bong-system kan man sikkert kjøre uten frostvæske også, og for den saks skyld også i ordinære kjølesystemer.

Man skal uansett være _særdeles_ uheldig om ting går galt, frostvæska er jo bare en ekstra forsikring mot korrosjon og algevekst, men er ingen _absolutt_ betingelse.

Lenke til kommentar

skrue:

 

bongsystemet må da være vesentlig utsatt for algevekst;

-åpent system

-klare slanger, også utenfor kabinettet

-lys, masser av lys. hva med neon osv?

-varme

-div ekkelt noe kan dette oppi

 

la oss finne ut hvor lang tid det tar for å danne et synlig lag inni en slange ved ca 30 grader eller deromkring :wink:

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, selv om ingen besvarte mitt egentlige spørsmål! Jeg kan forøvrig ikke for egen helses skyld bruke frostvæske eller andre flytende kjemikalier i et bong-system... væsken fordamper og jeg ønsker slett ikke å sitte her og puste inn kjemikaliedamper. Kobbersaltet (som jeg enda ikke vet navnet på) er så tungt at det ikke vil fordampe, i tillegg er det med på å forhindre algevekst og galvanisk tæring.

Lenke til kommentar

hahahahaha :D En større jubb pipe skal man se lenge etter!

 

Selvfølgelig skal man ikke sitte innhalere farlige stoffer fra en bong.. rent vann som medium inne på et gutterom er nok et must..all veske fordamper.

 

Et annet problem med slike kjøletårn/bonger ute i industrien er bakteriedannelse. Fuktig, varmt, masser av oppløst oksygen i vann og en vanndamp ut som virker som en bakteriespreder. Tror det var nede i stavanger de slet med dette, legionær syken ellernoe..

 

Journeyer: Koppersalt/koppersulfat bør du holde deg unna hvis du vil ha helsen i behold. Uansett hvilket stoff du putter oppi, så vil det være inni små vanndråper som du puster inn, og blir akkumulert inni lungene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-11 11:11, Journeyer skrev:

Det jeg lurer på er navnet på dette saltet (er det Cupri Sulfas Hydro Pentahydricus?)


 

Det er kobbersulfat ja.

latin: Cupri Sulfas Hydro Pentahydricus

Standarisert: CuSO4 * 5H2O

 

Produktdatablad CuSO4:

http://no.vwr.com/app/MSDS?uri=/html/no_ms...ds/00000378.htm

 

Produktdatablad CuCl2

http://no.vwr.com/app/MSDS?uri=/html/no_ms...ds/00000296.htm

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-12 18:22, sjanten skrev:

krystalliserer saltet seg når det er oppløst i væske?


 

Cu-sulfatet krystalliserer etter å ha blitt varmet opp, og så avkjølt seg igjen.

 

Bare for å holde seg innen tropic'en: Kobbersulfat har ikke noe i et vannkjølingssystem å gjøre. Spesielt ikke når det finnes så mange produkter som er spesiallaget for dette formålet. Dessuten er det veldig dyrt (vi snakker om kr. pr gram her), giftig, og -om det ikke er blitt legalisert- nesten umulig å få kjøpt uten spesialtillatelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...