Gå til innhold

ATX vs BTX ?

krangsters

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare en annen formfaktor som liksom skal være mer optimalisert i forhold til luftstrøm til komponenter som med tiden har vist seg å være veldig varmeproduserende (CPU og GPU hovedsakelig). Det er en relativ liten forskjell, men de aller aller fleste ATX kabinett vil likevel bli inkompatible.

Jeg kunne linket deg til massevis av tekniske dokumenter, men som alltid har Anandtech klart å presentere hele saken kort og konsist, straight to the point:

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1876&p=1

Personlig synes jeg så-så om BTX's inntog, fordi det på mange måter er et steg bakover for oss entusiaster som ofte bruker litt ukonvensjonelle løsninger. For "vanlige" Pc'er seg jeg hvorfor formfaktoren er blitt ønsket endret, men det kommer nok ikke til å være noen svære forandringer i temperaturer osv. her heller... hele saken virker rett og slett litt unødvendig i mine øyne, men utviklingen går fremover enten vi vil eller ikke =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Noen av forskjellene er blant annet; veldig godt design spesielt for Intel-desktop kabinetter, med tanke på luftstrøm, muligheter for triksing med skjermkort.

Noe som derimot ikke er tilsvarende bra er at den intregrerte minnekontrolleren (mener jeg å huske(?)) hos AMD's CPUer ikke blir tilgjengelig (ennå hvertfall...).

Personlig syns jeg hele greia stinker. Ser ingen vits i å skaffe seg alt på nytt fordi noen mener det er smart, når det egentlig bare er for å tjene mer penger. Er det luftstrøm, så kjøp en kjøler som kan roteres 360/4 grader for CPU og gjerne noe alà x850 løsninga på skjermkortet. Mer trenger man da ikke.

Bilde av hvor mye som er forandra:

11353.jpg

Ingenting i mine øyne...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er det du som har trikset med bildet, eller det også fysisk større ?

4809340[/snapback]

Drar opp denne gamle tråden jeg :) . Lurer på det samme som ozelot. Hva med amd sin m2 socket, hovedkortene vil fortsatt være atx? Litt kjipt hvis man feks. har kjøpt et flott nytt lian li kabinett, for så å finne ut at det ikke passer til btx :cry: . Lettere sagt, når kommer btx standarden, og hva slags hovedkort vil det bli brukt på? Jeg fant den her i prisguiden da: https://prisguiden.no/produkt/35174

Lenke til kommentar
Bilde av hvor mye som er forandra:

http://hardwareanalysis.com/images/articles/small/11353.jpg

Ingenting i mine øyne...

4806620[/snapback]

Er du svaksynt eller trangsynt? Alle tingene har byttet plasser jo. AGP/PCIe/PCI har kommet på toppen av kortet, mens minnet er på bunnen. I tillegg har prosessoren blitt flyttet helt til venstre, og I/O-kontakter helt på bunnen.

Plasseringen av komponentene er drastisk forandret, men jeg tror ærlig talt at det ikke vil gi noe særlig utslag på temperaturen. De som virkelig bryr seg om temperatur bruker uansett vannkjøling, og da blir plutselig ikke luftflyt så viktig lenger.

Lenke til kommentar

Det ser jo ut som om de har bytta plass på alt bare for moro skyld. Men noe av poenget er jo å få en bedre luftflyt. En annen tanke bak BTX er at de skal være mulig å lage mindre hovedkort . Men dette jo noe Intel har kommet med, så det skal vel litt til før det kommer et BTX kort til AMD-plattformen.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...