Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

anlegg volvo s40

lohelle

Anbefalte innlegg

Hei!

tenkte ej skulle prøve å utnytte andres tidligere prøving og feiling! :)

Noen som har tips til kabeltrekk i en -97 Volvo S40 ?

Jeg tenkte å legge opp kraftig strøm fra batteri til 2x forsterkere i bagasjerom, to høyttalerkabler frem og 2 signalkabler.. Tor jeg vil legge jordkabel helt frem til batteri..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

strøm og signal på hver sin side i bilen. bytte jordledning fra batteri til jord med noe som er litt større. trenger ikke å legge jordledningen fra batteriet. bolt den fast i karosseriet baki i stede. akkurat samme som å ha det på batteriet. puss godt rundt kontaktpunktet for å få bort eventuelt lakk og andre rester som kan forårsake dårlig jording, som igjen kan ødelegge forsterkerne dine.

lykke til:)

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har lagt opp anlegg før i en S40 og det skulle gå greit. På venstre side på torpedoveggen finner du et hull med en "gummipakning" over. Ta en kniv og skjær et lite snitt i denne så kan du enkelt trekke strømkabel gjennom denne. Så slipper du å bore! Ellers så er det bare å finne frem skrutrekkeren og fjerne listene i dørkarmen. Under mattene der er det grei plass til både strømledning og signalkabel - bare husk å trekke signalkabel og strøm på hver sin side av bilen.

Angående jording så holder det å koble til jord inne i bilen. Bagasjeromslåsen fungerte meget godt til mitt bruk, bare skru den ene skruen av med en umbraco-nøkkel og fest jordinga. Ikke skru av begge skruene siden festet er justerbart og du kan få problemer med å få bagasjeromslåsen til å låse skikkelig hvis du tar det helt av.

Min erfaring er at med subkasse så er faktisk de orginale høytalerene ganske greie, hvis du ikke er audiofanatisk. Et delefilter er alt som trengs for å spare høytalerene litt, og de spiller faktisk ganske høyt. (Nå snakker jeg med en grei cd-spiller, forsterker, delefilter)

Orginalhøytalerene i hattehylla har spesialkontakter som er vanskelige å få tak i. (Ihvertfall gjennom forhandler) Så hvis du skal bruke disse må du nesten klippe ledningene og skjøyte på dine egne høyttaler kabler til forsterkeren.

Håper dette var til hjelp!

Endret av aurstad
Lenke til kommentar

Skal du legge opp nyttt strømanlegg kan det lønne seg å oppgradere kablingen fra dynamo til batteri og dynamo til jord i tillegg til det VolvoRacing sier.

Selefestet bak egner seg ypperlig som jordingspunkt og skruen der er ypperlig dimensjonert for festing av den type ringkabelsko du vil trenge.

edit:

Ser at du i mellomtida har fått koblingstips fra en som har vært gjennom samme armoda :)

Vil bare legge til at en skikkelig Alpine elller Pioneerspiller sammen med en bra 5kanaler vil gjøre susen her. Audison og Helix er gode kandidater her.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Der ser man! Det er mange hjelpende hender! Takk for svar!

Kjekt å høre at det er god plass under listene! :)

Er vel 4" høyttalere i dørene på denne tror jeg.. dette gir vel litt mindre utvalg for bytte av disse (vil bruke org. størrelse om jeg skal bytte disse)

Men vi får se.. må ribbe gamlebilen for kabler først (bra greier fra et gammelt RÅTT anlegg jeg hadd en gang..

Mon tro om Focal har noe "billig" 4" .... hm..

Lenke til kommentar

Ifølge denne siden er det plass til 25mm diskanter i dashen, men det skulle ikke være noe problem å få inn litt større om en skal dømme ut fra bildene da hullet for mellomtonen synes å være 35 mm, dvs 1.4"

Det er nok her du kan vinne mest om du ser for deg å få ned en mellomtone på 2.1" eller mer i tillegg.

Da kan jo diskantene monteres oppå dashen ute "i det fri".

Du har jo også muligheter for å montere overganger i dørene for å få inn 5.25 sett, eller du kan få tak i dørlommer som disse to: 1 og 2.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

aurstad:

dette hullet i torpedoveggen du snakker om (med pakning over).. Kan du forklare "nøyaktig" hvor det skal være? til venstre sett forfra eller fra førersetet? langt oppe eller langt nede? Finner det ikke liksom.. er en -97 modell jeg har..

Hmm... var visst 13 cm i dørene.. da er det jo mye lettere å finne et komponentsystem.. Mon tro om jeg klarer å montere mitt gamle Focal Utopia i hattehylle uten å ødelegge noe (originalt).. Må vel en "lur" løsning til.. litt sløyd.. :) Synd jeg ikke har el-vidu.. så det er vanskelig å få disse i dørene (må bygge ut fro å få plass til disse.. er litt dype 6,5"..)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker så var dette orginale hullet på venstre side sett ifra sjåfør-setet. Mulig du må lete litt, men såvidt jeg husker så skal det være greit synelig. Ligner litt på en svart gummi-propp med andre ord.

Jeg kan ta en titt å dobbelt sjekke når jeg kommer hjem, garanterer ikke med andre ord! Den jeg monterte i var en -98 modell, det skal vel være det samme! Vent med å bore ihvertfall til jeg får dobbeltsjekka!

Lenke til kommentar

For de som måtte lure!

På Volvo S40 (ihvertfall 97 og 98 modell) er det er ca 3 cm i diameter propp som man taes ut (og ev taes hull i). Den ligger helt oppe til venstre i torpedoveggen (du ser proppen om du drar litt ut øverste hjørnet av "pappen" som beskytter der..

Tre kabel gjennom denne, og du er på "rett plass" under dashbordet (viser ikke). Kabelstrekk bakover til bagasjerom var null problem. Du må bare skru ut to skruer på hver side for å lette på listene i dørene fremme.

Jeg strakk om 2 stk signalkabler og en stk tykk strømkabel på ca 30 min. 30 min til på montering av forsterker og sikring/kobling mot batteri.

Så at det var 5,25" høyttalere i dørene og plass til 5,25" høyttalere i hattehylle (ferdige hull). Høyttalerne i dør lå i en "boks" som høyttalerne var plassert i.. For å bytte høyttalere må denne ut (null prob). Håper døren er solid nok til å drive noen moderate høyttalere uten forsterking. :)

Lenke til kommentar

hmm.. Har FRYKTELIG lyst til å montere mitt Focal Utopia høyttalersett i bilen min (fortsatt Volvo s40).

I hattehylle og i dører fremme er det plass til 5,25" høyttalere som nevnt før.. Men fremme blir det nok vanskelig da jeg ikke har el-vinduer..

Bake ser jeg mer håp! men det hadde vært greitt om det var noen adaptere som man kunne kjøpe slik at man kan montere 6,5" der uten å kutte i hattehylle. Noen som har sett slike? eventuelt hvor?

Litt synd å ha et høyttalersett til ca 6000 liggende og ikke få brukt det.. Focal Utopia er jo noe av det beste som finnes! Uansett litt skam å ikke plassere det fremme.....

Lenke til kommentar

jajja.. da var to stk 5,25" focal elementer bestillt hos Ice Audio. Disse skal jobbe sammen med diskant og delefiltere fra mitt gode gamle 165W Focal Utopia sett fra gamlebilen. Da slipper jeg å ta ibruk vinkelsliper osv.. :)

Gleder meg som en unge til det er i hus. Til den tid er jeg nok ferdig med støydemping og trekk av nye høyttalerkabler... Så på den realcar.se-siden at man kunne kjøpe "pillarmounts" for å plassere "målere" på stolpen mellom front og sidevinduer.. Kanskje jeg skulle plassert diskantene i slike? :)

Lenke til kommentar
Så på den realcar.se-siden at man kunne kjøpe "pillarmounts" for å plassere "målere" på stolpen mellom front og sidevinduer.. Kanskje jeg skulle plassert diskantene i slike? :)

Excellent idea mate ;) A-stolpeplassering er ikke dumt det.

Alt du ellers trenger da er å dempe dem en smule så blir det saker.

Du må bare ha i bakhodet at det lønner seg å ha mellomtonen så nær diskanten som mulig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...