Pingla Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Har fått tak i ett eksemplar av Canon's nye "Normalzoom for proffene" som vår redaktør kaller det. Gledet meg som en unge for å teste dette, men ble dessverre svært skuffet. Utførte en slik fokustest som jeg har gjort med ganske mange andre av mine objektiver opp gjennom tiden og kan ikke annet enn å si FY Canon!. Nok en gang må jeg tråkke byen rundt for å finne ett annet eksemplar å teste, slik jeg måtte med andre L-objektiver jeg besitter. Har hatt god dialog med ServiceProffen og mitt EOS-10D ble sjekket for korrekt fokus og ingen feil ble funnet på dette huset. Det eneste L-objektivet jeg har truffet blink på ved første forsøk, var EF24-70 f/2.8L. Vedlagt ulike fokusbilder som jeg har gjort, på nærgrensen med fullt åpen blender: EF24-105f4L @ 24mm - ca. 22 mm frontfokus: EF24-105f4L @ 28mm - ca. 18 mm frontfokus: EF24-105f4L @ 35mm - ca. 12 mm frontfokus: EF24-105f4L @ 50mm - ca. 3 mm frontfokus: EF24-105f4L @ 70mm - ca. 2 mm bakfokus: EF24-105f4L @ 80mm - ca. 8 mm bakfokus: EF24-105f4L @ 105mm - OK: --- Utsnittet på EF24-105mm er som ventet en del trangere enn min EF 17-40, har egentlig ikke reflektert over at 7mm kan gjøre så mye. Utsnitt EF24-105 @ 24mm: Utsnitt EF17-40 @ 17mm (glemte å ta av Haze-filteret, derfor noe mørkere): --- Kromatisk aberrasjon var akseptabelt. --- Størrelsen og vekt er absolutt ideell for meg. EF24-105 er noe større enn min EF17-40. Har en annen og lengre solblender (EW-83DII) påmontert på min EF17-40 enn orginalen, dette går bra pga. crop-faktoren. Likte veldig godt solblenderen som følger med EF24-105, denne heter EW-83H og som dere ser av bildet så er denne flatere på toppen. Dette gjør at objektivet står oppreist ved hjelp av solblenderen når man setter fra seg objektivet uten støvbeskyttelsen bak. Spørs om det ikke blir en slik solblender på EF17-40'n. Passet faktiskt bedre enn den jeg har, funket helt greit ihht crop-faktoren og ga ingen skygger. --- Mitt førsteinntrykk: (+) Størrelsen Vekt IS Kromatisk aberrasjon (+/-) Lysstyrke Pris (-) Optiske egenskaper - Har som sagt igjen vært uheldig med ett eksemplar av ett L-objektiv. Er skuffet over at Canon ikke har klart å gjøre det bedre. Mulig jeg er pirkete, men skal man først betale kr. 9200,- for sitt L-objektiv så bør den leve opp til sitt navn, L ! Trøsten er at andre produsenter dessverre sliter med det samme og dessverre Erik Faarlund, teorien din er ikke feil. (REF: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=374351). Håper dere snart kommer på banen med krysstester av samme type objektiv. Endret 9. april 2006 av Pingla Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg ser ikke bildene. Brutte lenker? Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Ser alle bildene nå ihvertfall. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Jeg ser bare et lite hvitt ikon med en rød X inni samt en tekst som sier: User posted image. Edit: Bildene ligger et sted som min arbeidsgiver har sperret for... Endret 2. september 2005 av Ravis Lenke til kommentar
PANDE_JE Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Hei Pingla, Bildene dine er jo en overbevisende dokumentasjon av at feilfokusering oppstår. Det ser også ut til å være en etablert sannhet at hvis man får feilfokuserte bilder så er det objektivets skyld. Derfor spør jeg igjen (som jeg spurte i tråden til Erik som du refererte til): Er det ikke slik at kameraet kontrastanalyserer motivet som objektivet projiserer og så sender signaler til objektivets prosessor med beskjed om å kjøre fokusmotoren den ene eller andre veien inntil kameraet sier stopp? Jeg kan ikke skjønne hvordan man kan legge ansvaret for feilfokuseringen på objektivet, - det gjør jo bare det som kameraet gir beskjed om? Den eneste feilen jeg kan tenke megat objektivet kan være ansvarlig for, er at fokusmotoren aktiveres ETTER at kameraet har gitt beskjed om at fokus er oppnådd. Det er vel i så fall en type bug som man må forvente er i alle objektiv i en gitt serie. Personlig synes jeg det ville være mer logisk å skylde på kameraet, - at det feilaktig signaliserer at fokus er oppnådd og at bildet kan tas. Enten snakker vi da om systematiske feil, eller så snakker vi om for vide toleransegrenser. Har du forsøkt å ta en hel serie med bilder med samme utsnitt/eksponering for å avdekke variasjon? Uansett er jo dette svært viktige ting å komme til bunns i. Flott at noen tar bryderiet! Per Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Re. innlegget til PANDE_JE Er enig i at dette med feilfokusering er forvirrende med ulike "sannheter" som blir presentert forskjellige steder her på nettet. Det virker også fornuftig det du skriver vedr. kamera kontra objektiv m.h.t. feilfokusering. MEN jeg har hatt akkurat motsatte erfaring selv. To av mine objektiver har feilfokusert. Ett Tamron 90mm 2.8 Macro, og ett Canon 70-200 f4 objektiv. Tamron objektivet fikk jeg byttet til ett nytt Di objektiv, som nå fokuserer ypperlig. Canon objektivet ble levert inn hos Serviceproffen (kun objektiv, de trengte ikke kamera). De justerte, og nå treffer fokus hver gang. Så det er ihvertfall helt klart at i mitt tilfelle var objektivet synderen. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Det ser også ut til å være en etablert sannhet at hvis man får feilfokuserte bilder så er det objektivets skyld.....Personlig synes jeg det ville være mer logisk å skylde på kameraet, - at det feilaktig signaliserer at fokus er oppnådd og at bildet kan tas..... Tja, jeg har en annen erfaring. Første gang jeg fikk følelsen av at mitt nyinnkjøpte objektiv ikke ga skarpe bilder, verifiserte jeg dette med to andre digitalte hus fra min lokale Canon Pro forhandler og en kamerat, med samme nedslående resultat. Etter dette begynte jeg å teste mine objektiver med ulike former for fokustester. Har til slutt falt på denne metoden med vinklet fokusplan fra ( http://www.hkdotnet.com/FrancisPhotographyChannel/AF_Test/ ): Har verifisert denne testmetode med Arild Johansen hos Serviceproffen og har hatt god dialog med de angående problematikken med fokusfeil. Testmetoden innebærer at kameraet er satt på ett stødig stativ, posisjonen er verifisert med ett vater i blitsskoen, avstand oppmålt og fokusbildene tas på nærgrensen til objektivet. Slår av kameraet når jeg bytter objektiver for å være på den sikre siden, for at ikke sensoren skal være ladet på noen måte og at objektivets eeprom skal leses på nytt hver gang. Tar 3 bilder ved samme brennvidde og med fjernutløser. Kamerahuset mitt har som sagt vært til fokussjekk hos Serviceproffen med tanke på feilfokus og at tidlige versjoner av 10D var rapportert for å ha fokustrøbbel. Har testet 25-30 objektiver på samme måte siste året og har en god følelese med dette. Testet bl.a 3 utgaver av EF70-200 f/4L for en kamerat før vi fant ett som fokuserte riktig. Min konklusjon er at i mine tilfeller, hvor jeg tar testbilder under kontrollerte former, så er det objektivet som fokuserer feil. Canon's kvalitetskrav og toleransegrenser for objektivene er for store, L-objektiver bør kunne levere bedre. De bør i allefall klare å gi skarp fokus innenfor DOF-avstanden. Endret 9. april 2006 av Pingla Lenke til kommentar
PANDE_JE Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg må få understreke at jeg ikke tviler på metodikken du bruker for å påvise feilfokusering, - tvert imot virker den troverdig og uvanlig systematisk. Resultatene du finner er jo også ubestridelige, selv om mulige årsaker dog ikke avdekkes. Spørsmålet jeg stiller meg er som sagt hvordan kameraet kan akseptere en varierende grad av feilfokusering? Det får jo feedback fra sine egne kontrastanalyser kontinuerlig mens det sender styresignaler til objektivet. Det kan jo ikke være tvil om at feilen i mange tilfelle må være langt større enn systemets oppløsningsevne, - at kameraet "ser" at bildet blir uskarpt? Men selvfølgelig bøyer jeg meg for hva både du og serviceteknikere har erfart, - at problemet kan "løses" ved å teste et antall identiske objektiv og så plukke ut det eksemplaret som fungerer best. Det sies jo også at det er mulig å justere et objektiv slik at det gir korrekt fokuserte bilder. Vi kan vel alle være enige om at produsentene må jobbe med å forbedre systemene slik at man unngår denne typen problemer - uansett årsakssammenheng. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 ...Det sies jo også at det er mulig å justere et objektiv slik at det gir korrekt fokuserte bilder.... Det er dessverre ikke alle objektiver (i allefall fra Canon) som man kan dette med. Enkelte "billige" objektiver har ikke trinnløs justering, noe som vanskeliggjør justering for manglende fokus. Noe som igjen gjør at brukere av ett slikt objektiv gjerne må blende ned ett par hakk for å komme i fokus og få skarpe bilder. Andre har trinnløs justering og oppgraderbar eeprom i objektivet og kan således korrigeres for rett fokus over hele zoom-området. Nå skal det sies at det ikke er alle "billige" objektiver som ikke tar skarpe bilder med stor blenderåpning. Hadde ett EF22-55mm f/4-5.6 USM og angrer bittert at jeg solgte dette. Dette traff midt i fokus over hele zoom-området og tok, tatt i betrakning dets byggekvalitet i plastik og enkle konstruksjon, meget bra bilder selv med full blenderåpning. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Er det ikke et faktum at dette problemet med front eller backfocus er mye mere utbredt når en ikke bruker fullformatskameraer? Jeg har lest endel minitester på dpreview der de ikke har nevnt noe om fokusproblemer, men da har det vært testet med FF. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå