capy Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Akkurat nå lyner og tordner det her i Bergen, og jeg tenkte det hadde vært tøft å få knipset noen bildet idet lynet slår ned et sted. Jeg har enda ikke fått kjøpt meg stativ og snorutløser, men det jeg tenkte på var blender og lukker; hva er smart å stille kameraet på egentlig? Regner med jeg trenger noen sekunder på lukkeren for å øke oddsene for å treffe lynet.. Greit å vite til neste gang det lyner og jeg har stativ tilgjengelig:) Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Morsomt å ta bilder av lyn, men ikke så lett å få til. Lynet slår som regel ikke ned på samme plass to ganger Desto lengre lukkertid du bruker desto større sjanse for å få et bilde, men hvor lang du kan bruke avhenger av hvor lyst motivet ditt er. Mest sannsynlig så vil høyeste blender være beste valget for å få inn mest mulig av lyset fra lynet i det brødelen av et sekund det varer. Avhengig av hvilket motiv du har, så ville jeg satt fokus til uendelig. Stativ er et must, snorutløser er også kjekt å ha, men du klarer deg med å sette timer til 2 sek. Legger ved et bilde jeg klarte å ta for et par år siden med mitt gamle Ixus 330. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Mitt tips: Lang lukkertid (10-30 sek) og stativ, eksponer for bakgrunnen, men undereksponer et hakk eller to. Lynet er så sterkt lys at det vil bli hvitt uansett. Og lynet vil lyse opp bakgrunnen noe, og kompensere noe for undereksponeringen. (Edit: eller vil det det, hvis lynet er lenger bak? Kanskje ikke undereksponere alikevel... ) Knips, kryss fingre og vent. Gjenta til du dør, eller bildebrikka er full, whatever comes first. Endret 2. september 2005 av JBlack Lenke til kommentar
capy Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 takker for tips. da var det bare å skaffe seg et stativ:) skal bli gøy dette her. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg prøvde å ta bilder av lynet i natt. Jeg prøvde å velge minste blenderåpning, for dermed å få lang lukkertid, 20-30 sekunder. Problemet er at når det da lyner, så blir det for lite lys til at det eksponeres nok. Velger jeg større blenderåpning, får jeg ikke lang nok lukkertid igjen. Der jeg bor var det stummende mørkt i går, slik at selv flere sekunder eksponering, ikke ga noe som helst bilde, kan dette ha noe å si for hvilke instillinger jeg bør bruke? Hva med å velge en så følsom instilling som mulig, altså stor blenderåpning og høy iso, og låse speilen? Tommy Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Still inn lukkertid og blender manuelt. Du trenger ganske stor blenderåpning og desto lengre lukkertid du velger desto større sjanse for å få bilde av lynet. ISO kan du prøve deg frem med, ville ikke valgt for stor ISO, 200 eller 400 kanskje. Til og med i stummende mørke så skal lynet være nok til å gi deg en fin eksponering. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Har som en regel å aldri skru opp isoen med mindre du skal ta feks. actionbilder om dagen i dårlig lys. Støyen sees svært godt på bilder som er mørke. Ville prøvd med et ganske høyt blendertall og lang eksponering. Lynet skal være kraftig nok til vise godt selv med høye blendertall. Lenke til kommentar
Sojourner1 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Prøvde på det samme i det fantastiske tordenværet som var i Bergen natt til torsdag. Med stativ og en vidvinkel ble de første bildene overeksponert. Lynet lyste opp skodden slik at bildet ble grøtet og overeksponert. ISO 800 kanskje for mye. Fant ut at med minst mulig blenderåpning, manuell fokusering og tid på "bulb" fikk jeg bedre resultat. Slapp utløsertasten når det hadde lynt. Det største problemet var å lokalisere hvor lynet kom. Kamera er en 350D. Lenke til kommentar
capy Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 (endret) Endelig var snorutløseren og stativet kommet hjem til meg! Så var det bare å sette seg ned å vente på at skyene skal drive vekk. Gleder meg noe ufattelig til dette! Må bare lese litt mer om astrofoto først:) EDIT: skammer meg over rotet i bakgrunnen... Endret 8. september 2005 av capy Lenke til kommentar
hortenphotos Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Ser det er flere som er interessert i fotografering av lyn. Selv har jeg alltid vært fascinert av lynet og skulle gjerne prøvd å fotografere det. Ser at folk snakker om snorutløsere. Er det noen som kjenner disse to snorutløserene fra Nikon? 1 2 Når man bruker "bulb" som lukkertid kan man holde knappen på kameraet inne slik at lukkeren holdes åpen. Fungerer dette på samme måte på snorutløsererene? Lenke til kommentar
thamez Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) tok dette i går kveld sorry størrelsen i stad, noob... det tar litt tid før serveren oppdaterer seg hvor bildet ligger.. Endret 27. juli 2006 av thamez Lenke til kommentar
thamez Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Ser det er flere som er interessert i fotografering av lyn. Selv har jeg alltid vært fascinert av lynet og skulle gjerne prøvd å fotografere det. Ser at folk snakker om snorutløsere. Er det noen som kjenner disse to snorutløserene fra Nikon? 1 2 Når man bruker "bulb" som lukkertid kan man holde knappen på kameraet inne slik at lukkeren holdes åpen. Fungerer dette på samme måte på snorutløsererene? 6562154[/snapback] Det funker ihverfall sånn på eos 350`n min. But im no expert... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Thames: Du har fullstendig sprengt rammene på forumet med bildet ditt. Kan du ikke resize det til undre 1000 pixler, og helst legge det ved på den måten som er vanlig på dette forumet. For en gangs skyld er jeg sikker når jeg skrive at det nok ikke er noen som har så stor monitor blant oss på fotodelen av HW.no. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Kule bilder av lynet, og morsomt å få tips. Men som PMnormal sier, resize bildet litt sånn at vi slipper å scrolle hit og dit for å se litt av bildet. Lenke til kommentar
kjepp Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 3 uker fersk med nytt D70s var jeg på hugget når det lynet som verst i går. morro. Har nok gjort et par tabber, men fikk de nå på "chip". ( 20-30 stk.) første tabbe var vel at kameraet stod på 1600 asa/iso. (glemte å skjekke) andre tabbe var at det stod på jpg.fine, ikke raw. (glemte å skjekke)(høy iso synes godt!) , ellers er det tatt "håndhåldt" inntil vinduskarmen m. 3 sec. lukker og bl.20 bildet er kun "croppet" og forminsket. ( jpg - jpg ) ellers ubehandlet. Lenke til kommentar
LucidNightmare Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Ååh! At jeg ikke kom hit før.. Det var skikkelig rabalder her i dag. - Men det var kanskje også like greit, så slapp jeg irritere meg over lynene som aldri dukket opp og kameraet som ikke funker.. Det er skikkelig fine bilder! Med lilla, rød eller sinnsykt blå himmel og greier, jøss! Fantastisk Lenke til kommentar
Seian Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Hmm, eneste jeg vet om fotografering av lyn er følgende: - Stativ er et MUST. - Lav ISO-verdi (enten 100 eller 200). - Stor blenderåpning (f/8 f.eks) - Lukkertiden skal helst være på bulb (B) Sitter og leser fra et blad her, så det kommer ikke fra min munn dette her. Også viktig å nevne at man ikke står ute på det åpne jordet og tar bilder med stativ, så pass at det er trygge omgivelser rundt deg. Lyn er uforutsigbart, så det skal være vanskelig å fange et bilde av den. Og forresten, ja, jeg er ny i faget . Lenke til kommentar
elpedro09 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Er der nogen der har prøvet at tage billeder af lyn. hvilke indstillinger skal man bruge ? Skal man bruge stativ ? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Stativ, lav iso, liten blender og lang lukkertid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå