NyLakkert Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Hei! jeg går VK1 Bedriftsøkonomi. Om en måned skal vi starte en ungdomsbedrift (UB), og vinneren stikker av med noen billetter til Malta. De vil jeg og crewet mitt gjerne vinne, men vi vet ikke hva vi skal selge. Noen som har noen bra forslag? eller erfaringer? Takker på forhånd Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Klassevenninner! Hvor bor du? Har dere kompetanse på noe spesielt? Noe dere liker å gjøre? Noe dere vet det kan være mye oppdrag innen? Er det om å gjøre å tjene mest penger? Endret 1. september 2005 av fredrikrb Lenke til kommentar
NyLakkert Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Klassevenninner! Hvor bor du? Har dere kompetanse på noe spesielt? Noe dere liker å gjøre? Noe dere vet det kan være mye oppdrag innen? Er det om å gjøre å tjene mest penger? Bor i Fredrikstad. Det er om å gjøre å vise frem produktene på messeer. De som vinner distriktmessen kommer til NM, også videre til EM. Vi må også gå i overskudd. Vi er derfor åpne for alle forslag. vi hadde tenkt å lage tv-bord, men er svært usikkre. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Lager dere TV-bord kan jeg nesten garantere dere at dere ikke vil vinne. Det er ikke innovativt (nyskapende), og ikke en spesiell slående idé. Hva TRENGER markedet som ikke kjøperne allerede finner bedre et annet sted? Lenke til kommentar
acon Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Går oppgaven ut på å lage et nytt produkt? eller å f.eks. importere et produkt for å så selge det? Lenke til kommentar
NyLakkert Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Lager dere TV-bord kan jeg nesten garantere dere at dere ikke vil vinne. Det er ikke innovativt (nyskapende), og ikke en spesiell slående idé. Hva TRENGER markedet som ikke kjøperne allerede finner bedre et annet sted? Vi så en film sammen med klassen igår. Der var det en bedfrift som kalte seg "Dreiern UB". De dreide tallerkener, fat osv. De kom til finalen i Malta. Dreing er ikke akkuart nyskapende det heller. Lenke til kommentar
NyLakkert Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Går oppgaven ut på å lage et nytt produkt? eller å f.eks. importere et produkt for å så selge det? Vi kan nærmest selge og gjøre hva vi vil! Vi kan f.eks kjøpe inn capser også trykke egne logoer på dem. Dette er hentet ordrett fra oppgaven: Ungdomsbedriftene skal delta i en intern konkurranse i beste logo, beste brosjyre, beste delårsrapport og beste forretningsplan. Dere konkurrerer mot de andre ungdomsbedriftene på skolen (markedsføring og bedriftsøkonomi) og det deles ut premier til vinnerne i de ulike konkurransene. i tillegg vil hver enkelt ungdomsbedrift få en karakter på det samlede prosjektet (alle fire konkurranser) Dere skal levere inn følgende: Logo Kriterier for vurdering er: - Logoen skal fungere både i svart/hvit og (eventuelt) farger - Logoen har kobling til bedriftens virksomhet. - Logoen skal egne seg til forstårrele og forminsking - Generelt inntrykk av logoen Logoen skal leveres i 10 kopier av logo i farger og 10 kopier i sort/hvitt Brosjyre Kriterier for vurdering: - Interessevekkende - Formidle et budskap og bidra til salg - God informasjon om bedriftene og produktet - Generelt inntrykk av brosjyren Brosjyren skal leveres i 10 eksemplarer Delårsrapport Delårsrapporten skal være i A4-format og ikke mer enn 10 sider inklusivevedlegg (i tillegg til framside og bakside). Delårsrapporten skal ha en framside som inneholder: a. navnet til ungdomsbedriften b. Navnet på skolen ungdomsbedriften er knyttet til c. Årstall for når ungdomsbedriften er i drift d. Navn på rådgivere og rådgivers arbeidsplass Side en skal gi en oppsummering og omfatte: Bedriftens navn Formål/visjon Produkt (vare/tjeneste) Oppsummering av økonomiske resultater Oppsummering av bedriftens prestasjoner Innholdsfortegnelse Delårsrapporten skal inneholde: 1. Innholdsfortegnelse 2. Organisasjonskart 3. Informasjon om følgende områder: - Daglig ledelse - Produksjon, service og innkjøp - Salgs- og markedsområdet - Personal- og bedriftsadministrasjon - Økonomiområdet med resultatrapport, balanserapport og likviditetsrapport - Bedriftens miljøprofil - Samarbeid med mentor og nettverksbygging 4. Ungdomsbedriftens potensiale for framtiden og læringseffekt Delårsrapporten skal skrives som et helhetlig dokument Delårsrapporten skal leveres i fem eksemplarer Forretningsplan Forretningsplanen skal være kortfattig, enkel og korrekt - med følgende innholdskrav: - Forretningsplan - Marked - Organisasjon - Tidsplan/handlingsplan - Økonomisk plan - Bedriftens utvikling og lønnsomhet på lang sikt (3år) Forretningsplanen leveres i fem eksemplarer. Lenke til kommentar
acon Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Så dere skal få solgt produktene også Bør kanskje tenke på hvem som kommer på messen. Kjønn, aldresgruppe osv... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Lager dere TV-bord kan jeg nesten garantere dere at dere ikke vil vinne. Det er ikke innovativt (nyskapende), og ikke en spesiell slående idé. Hva TRENGER markedet som ikke kjøperne allerede finner bedre et annet sted? Vi så en film sammen med klassen igår. Der var det en bedfrift som kalte seg "Dreiern UB". De dreide tallerkener, fat osv. De kom til finalen i Malta. Dreing er ikke akkuart nyskapende det heller. De gjorde vel et gammelt yrke til en ny ting, hvis du skjønner hva jeg mener. Sånn i teorien kan du vel gjøre akkurat hva du vil, men du må ha noe ekstra. Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 jeg var med i ungdomsbedriften "Dagros matskap" 2002/2003, vi vant "mest innovative produkt" i NM for ungdomsbedrifter det året. men, det var bare beste ungdomsbedrift som fikk dra videre til EM (det året). For å vinne beste ungdomsbedrift trenger du ikke å ha et veldig godt og innovativt produkt, men du må ha en god helhet. jeg anbefaler dere og dere har mye å se fram til, du kommer til å lære utrolig mye gjennom dette prosjektet. Jeg vet at en del har gjort suksess av å importert mer eller mindre nye produkter til Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå