Runar Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Hey. Hva trengs hvis jeg skal leie ut servere? Som f.eks. servetheworld. Selvsagt en server, med php og alt installert, men hva annet? Håper noen skjønner hva jeg sier. MvH Runar Lenke til kommentar
petterg Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 En linje med nok kapasitet. Et smart triks for å ungå at noen skriver et php script som kan hente kildekoden til andre kunders script. Disse scriptene inneholder f.x ofte databasepassord. Smarte script for å administrere kundenes tilgang på systemet. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Takk men... Må jeg skrive disse scriptene selv? Eller er det mulig å laste ned noe lignende eller kjøpe nye løsninger? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Du vil drive et hosting firma? Unskyld meg, men om du virkelig trenger har behov for å spørre hva som trengs så tror jeg virkelig ikke du har den tekniske kompetansen som trengs, ved mindre du skal ansette andre for den tekniske delen. Fra et teknisk standpunkt trenger du egentlig bare en PC og en internettforbindelse Selvfølgelig er det øskelig å bruke litt mer spesialisert utstyr for å hoste hundrevis eller tusenvis av websider, men det er egentlig bare snakk om skalering av hardwaren og båndbredden. Fint om du spesifiserer mer hva du egentlig vil vite. -Stigma Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Vel, tenkte ikke akkurat på noe stort og dødsseriøst da. Mest sånn lokalt og sånt, kanskje et par websider. Vil gjerne vite hvordan jeg setter det opp, så andre har mulighet for å styre det selv, og installere php, mysql ++. Men ingen trenger å svare på denne posten. Takk likevel! Mvh Runar... Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Ikke glem hostesaft... Fra spøk til Valborg... Det nytter nok ikke med én stakkars server, og du må ha et skikkelig backup-opplegg. Ikke mye stas å si til kunden at serveren gikk til h... og data'ene dine gikk samme veien... Først og fremst må du ha masse penger... Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Kan være greit å lære seg litt om DNS og kunne administrere denne selv f.eks. via en webside. Som regel ønsker folk å forholde seg til tekst (web.mittdomene.no) isteden for ip-adresser, så det får du behov for! DNS ønsker du IKKE å drifte selv! Om du ikke har råd til redundante løsninger "all over the place" da timtowtdi Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Vel, tenkte ikke akkurat på noe stort og dødsseriøst da. Mest sånn lokalt og sånt, kanskje et par websider. Vel, det hjelper mye om du definerer hva skal skala du ønsker å drive på. Skal du hoste et par websider for venner, deg selv, sportsklubben din osv? I såfall kan du normalt sett kalre deg fint på en sterk ADSL-linje og med neste nhvilken som helst PC, samt gratis programvare fra nettet. Skal du derimot selge denne tjenesten på til folk, så snakker du om helt andre krav til utstyr, sikkerhet, systematisering osv. osv. Det var ikke meningen å virke hissig, jeg hjelper gjerne dersom det er snakk om noe hjemmemekket hosting, men om du skal drive butikk på det så er det så mange punkter å ta med at jeg måtte skrevet en hel avhandling om det. Det gidder jeg ikke =P Så du får si ifra om hva dine intensjoner er, så skal vi prøve å hjelpe så godt vi kan. -Stigma Endret 1. september 2005 av Stigma Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Takk for svarene! Jeg tenkte på noe hjemmemekket, for meg og noen kompiser. Ingen planer om å drive butikk Så vil gjerne vite hva slags software jeg trenger, og hvordan jeg setter det opp. Hvordan selve serveren er er vel ikke så viktig? Siden nesten hvilken som helst pc kan brukes? Mvh Runar Endret 2. september 2005 av Gyn3r Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 du får med det du trenger i de fleste linux-distroer Lenke til kommentar
petterg Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg tolker det som at du vil gjøre dette for å lære. Da kan du bruke nærmest hvilken som helst linux distro. Du trenger ikke grafisk grensesnitt. Dermed kan du klare deg med en pc du drar ut av nærmeste kontainer. En pentium 166 med 128mb ram holder faktisk! Vil du ha grafisk serveradmin kan du instalere webmin (søk på google). For valg av distro bør du ta en med godt pakkesystem, som ikke stiller store krav til hw. Jeg hadde RedHat (det fedora bygger på) før, men ga opp pga særegenheter. Hver gang jeg skulle følge en eller annen guide for å gjøre litt mer avanserte ting var det stadig config filer som ikke stemte overens med guiden. Deretter begynte jeg med Gentoo. Den er vanskelig å komme igang med om man ikke har linuxerfaring. Instalasjonen tar tid (alt instaleres fra kildekode), men yter bra når man først er igang. Jeg har ikke prøvd Debian, men vil tro den er et godt valg for deg. Andre kan sikkert si mer om fordeler og ulemper med de forskjellige distroene. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 @TriNitroToluen: All software jeg trenger? Hvilken linux passer best til dette formålet da? Mvh Runar Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Hm..noe er bugga der, jeg posta før petterg. samma det... Takk petterg! Akkurat det jeg egentlig tenkte på! Tror jeg går får dette da. Mvh Runar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå