oceana Skrevet 18. september 2001 Del Skrevet 18. september 2001 jeg er rimelig fersk innen overklokking, det meste jeg har gjort må være å skifte ut kjølere osv for å få ned tempen, men jeg har aldri satt meg ned og gjort noe med cpu, bortsett fra å slipe ned kjøler osv.... i annledning av at jeg skal ha ny pc og naturligvis vil ha mest mulig ut av det, lurer jeg på hvordan jeg klokker en amd t bird 266fsb 1.4 ghz (socket a) har dere noen url til områder på overklokking.no som beskriver dette på en grei måte? mvh Oceana_^ Lenke til kommentar
Falc0n Skrevet 19. september 2001 Del Skrevet 19. september 2001 Vel, mye av hvor velykket din klokking skal bli, avhenger litt av hovedkort, PSU og slikt. For å klokke en Athlon, kan du jo bruke blyant-trikset, som jeg mener det står noe om på OK.no Jeg gidder ikke gå inn på noen detaljer om det, men det du gjør da, er å låse opp CPU`en din. Nå skal de sies at de aller fleste Athloner, fra 1000 og oppover, er ulåst fra Fabrikken til AMD. En enkel og grei måte og teste dette på, er å ganske enkelt klokke den opp på multiplier, enten booter kassa, eller så booter den ikke. Da må du blanke biosen med en switch på HK. (Hvis du kan gjøre dette i bios) Den andre metoden, som ikke brukes så mye i dag lengre, er DIP-switchklokking. Dvs. at du klokker/stiller inn din korrekte frekvens ved hjelp av dipper på hovedkortet ditt. I likhet med over, kan du klokke den opp på Multiplieren, og se om de virker.... Har du planer om å klokke seriøst, bør du lese litt om ups n`down med klokking og hva som skje når du overklokking. Vær klar over at en overklokket CPU, blir betraktelig varmere enn enn uklokka cpu på original frekvens. OK.no har vel, så vidt jeg vet, en artikkel om overklokking av CPU, GPU osv. En annen artikkel du bør ta en titt på er den som omhandler Elktromigrasjon, som er en overklokkers værste fiende. Den vil ødelegge din cpu over tid, dersom du ikke passer på det med god og ikke minst effektiv kjøling av CPUen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå