Gå til innhold

Bærbar vs stasjonær i ytelse?

Joggi

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig bærbar pc i forhold til stasjonær i ytelse?

Noen som har en tabell/rankingliste over bærbare med tanke på specs (ikke merke). Hva yter en intel m centrino 1,7 ghz i forhold til en stasjonær egentlig?

Hva er ytelses forskjell på en bærbar PC med AMD Athlon 64 3200+ og en 1,7 centrino feks da prisen er ca den samme.

Ting som jeg interessert i å vite er hvordan de virker i filmredigering, spill og litt tyngre program. Ikke internett og office da dette krever lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Største forskjellen ligger i hastighet på harddiskene.

Det var en voldsomt overforenklet påstand.

Jeg synes man må definere visse rammer for å svare på dette spøsmålet:

F.eks. om man har uendelig med penger og vil ha den feiteste spillpc'en, så er nok den stasjonære ytelsen langt bedre. F.eks. med et 7800gtx sli-oppsett mot det beste skjermkortet jeg har sett (6800 ultra).

Om man sitter en fast prisramme på 8k så vil man få en ok spillstasjonær med 6600gt, mot en bærbar som er knapt spillbar (kanskje et 9700pro om man er heldig).

om man ser på det en annen måte og definerer at man vil ha en ok spillemaskin til overkommelig pris, så vil mange gjerne velge en bærbar med 6800gt til 13k. ytelsen på denne vil være akseptabel i så godt som alle bruksområder, selvom en stasjonær til samme pris vil være bedre.

(var dette bare svada?)

jeg vil tro en a64 3200+ yter en del bedre enn pentium m 1,7...men så sant grafikkkortet er like godt på maskinene så vil forskjellen bli minimal i spill! :)

Lenke til kommentar

Tenker du kan sammenligne Pentium M Dothan med s939 A64 med 512kb l2 cache mhz vs mhz og komme ca likt ut i spill.

Mao, en dothan 1,8ghz burde yte som en A64 3000+ i spill.

Pentium M Dothan kommer dog vesentlig dårligere ut i f.eks videoredigering...

Grafikkort er en helt annen sak. Der er det for tiden kun Dell sin xps2 med geforce 6800 ultra for bærbare som teller. Den yter som 6800 ultra for stasjonære pc'r.

Alternativet er Dell 9300 med 6800go som yter rundt 6800gt til stasjonære, ihvertfall hvis man overklokker kortet som visstnok skal gå relativt bra.

7800gtx el 7800gt finnes det ingen ekvivalent til i laptopper.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Største forskjellen ligger i hastighet på harddiskene.

Det var en voldsomt overforenklet påstand.

Jeg synes man må definere visse rammer for å svare på dette spøsmålet:

F.eks. om man har uendelig med penger og vil ha den feiteste spillpc'en, så er nok den stasjonære ytelsen langt bedre. F.eks. med et 7800gtx sli-oppsett mot det beste skjermkortet jeg har sett (6800 ultra).

Om man sitter en fast prisramme på 8k så vil man få en ok spillstasjonær med 6600gt, mot en bærbar som er knapt spillbar (kanskje et 9700pro om man er heldig).

om man ser på det en annen måte og definerer at man vil ha en ok spillemaskin til overkommelig pris, så vil mange gjerne velge en bærbar med 6800gt til 13k. ytelsen på denne vil være akseptabel i så godt som alle bruksområder, selvom en stasjonær til samme pris vil være bedre.

(var dette bare svada?)

jeg vil tro en a64 3200+ yter en del bedre enn pentium m 1,7...men så sant grafikkkortet er like godt på maskinene så vil forskjellen bli minimal i spill! :)

hva slags bærbar pc (navn) er det som har 6800gt og koster 13k? Er 6800gt det beste skjermkortet du får til bærbar pc, altså til makspris 13k?

Lenke til kommentar
hva slags bærbar pc (navn) er det som har 6800gt og koster 13k? Er 6800gt det beste skjermkortet du får til bærbar pc, altså til makspris 13k?

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...&sbc=inspn_9300

riktignok heter skjermkortet go 6800...(ikke 6800gt) :) og er nok det beste til maskiner under 14k!

6800 ultra er det beste jeg har sett til bærbare...men 7800-kort er nok på vei! :)

Lenke til kommentar

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...&sbc=inspn_9300

riktignok heter skjermkortet go 6800...(ikke 6800gt) :) og er nok det beste til maskiner under 14k!

6800 ultra er det beste jeg har sett til bærbare...men 7800-kort er nok på vei! :)

ok, takk. Som du skjønner er jeg grønn når det gjelder data. Hvor mange mb ram er det i go6800? Jeg så denne pc'n på dafiks, med skjermkort på 256mb ram, den koster 12500 eller noe sånt, jeg kommer ikke inn på siden lenger så jeg skal ikke si noe sikkert.

Lenke til kommentar

Herregud. Hvor teit er du? Du tror prisene er doblet sånn plutselig fordi du ikke kommer inn på siden? Der tar du feil. Du kommer inn på siden nå, det gjør hvertfall jeg, og prisene er de samme. Og skjermkortet du snakker om er X700.

Endret av Eulogy
Lenke til kommentar
Herregud. Hvor teit er du? Du tror prisene er doblet sånn plutselig fordi du ikke kommer inn på siden? Der tar du feil. Du kommer inn på siden nå, det gjør hvertfall jeg, og prisene er de samme.

Halloo? Våkne!

Han spøkte bare med at det var et ukjent selskap! Tviler på han faktisk tror at prisene blir doblet! :p

Lenke til kommentar
Herregud. Hvor teit er du? Du tror prisene er doblet sånn plutselig fordi du ikke kommer inn på siden? Der tar du feil. Du kommer inn på siden nå, det gjør hvertfall jeg, og prisene er de samme. Og skjermkortet du snakker om er X700.

sorry, men det der sa igrunn mer om deg enn om meg, som krister461 sa, jeg spøkte! Jeg kom ikke inn, men det jeg sa om at prisene skulle være doblet var bare tull.

Endret av Ogorskli
Lenke til kommentar
Vel, han kommer vel til å si nå at han spøkte fordi du sa det.

ajaj, ja der hadde du helt rett! :) Men så er det nå sant også (at det var en spøk)...

Uansett skal du ha Eulogy, at du hjalp meg, så du har i alle fall noen gode sider

Endret av Ogorskli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...