Gå til innhold

64 vs 128


Anbefalte innlegg

En del av dagens skjermkort, som GeForce 4 Ti-serien, kommer gjerne både i 64 og 128 MB RAM, og noen ganger også i en Single - og en Double Data Rate RAM *SDR og DDR* - utgave.

I teorien sier det seg selv at et 128 MB DDRAM - kort ville være raskere enn et kort med 64 MB SDRAM.

 

Man skulle jo også tro at et DDR-kort ville få utnyttet minnet raskere, ettersom det i prinsippet har dobbel så stor overføringshastighet som sin forgjenger. Men da kommer onboard - RAM også inn i bildet, for jo mer onboard man har jo mindre bruker man av systemet ellers?

 

 

Jeg er ute etter erfaringer her:

 

Hvor mye har det å si om kortet har 64 eller 128 MB RAM? Noen sies at 128 er overflødig, mens andre mener at 64 er for lite.

 

Jeg er også interessert i å lese hva dere mener om forskjellen mellom SDR- og DDR kortene! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-11 07:49, 555 skrev:

128 er bedre med tanke få den neste 3dmark (2003?) og spill som kommer snart..


sola er kommet opp... best å legge seg
:lol:


 

Vampyr eller? :smile:

 

Forskjellen mellom 64 og 128 MB ram er ikke så veldig synlig i dagens spill, men "morgendagens" spill vil nok foretrekke ett 128MB kort fremfor 64MB kort. Så vil du ha ett kort som varer en stund så er det nok lurt å gå for 128MB ram. Mulig du kan kjøpe ett billig 64MB kort nå og så oppgradere RAM'en senere. Hvis det går ann da (???). I såfall anbefaler jeg Abit GeForce 4 kortene. Stillegående, meget overklokkbare og bra kort.

Lenke til kommentar

Har sett i flere tester at "gode" 64mb kort kommer bedre ut enn 128mb kort så det kan nok hende at man kan spare penger på å kjøpe ett sånt som kan overklokkes endel og heller kjøpe neste generasjon kort når de kommer.

Satte sammen en PC for en kompis her om dagen. Det ble en med Asus 266 h.kort, XP1800+ CPU, 256mb DDR og et MSI ti4200 kort med 64mb DDR og den yta 9000 i 3dmark 2001 Jeg har Asus 333, XP2100+, 256mb DDR og et Gainward ti4400 og min yter 10500 i 3dmark 2001. Men i praksis er det liten forskjell.

Lenke til kommentar

Doom 3 kommer til å bruke rundt 96MB med teksturer i de mest krevende scenene, det er vesentlig mer enn dagens spill, så 64MB holder en stund til, men i spill som kommer vil det bli litt knapt.

 

Selv venter jeg med å bytte mitt GF2 pro til Unreal 2 kommer, da passer det å ligge på ytelsestoppen noen uker :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...