sablabra Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Lurte på om jeg kanskje skulle kjøpe Intel Pentium 4 670 (3.8 GHz), men jeg lurer på hvor mye den kan overklokkes?? Jeg hadde da tenkt å kjøpe den nye zalman cpu kjøleren (noen som husker navnet? ) og dette hovedkortet og ramen: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19669 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=32785 Cpuen: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26963 Vil den overklokke bra, eller er det noe jeg burde endre på? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 fixer du nitrogen kjøling kan du klokke den til 7 GHz Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 fixer du nitrogen kjøling kan du klokke den til 7 GHz I know, men det er uaktuelt... Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 du kommer knaskje til 4.2 el no med luftkjøling. Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Kjører min på 4.3 med standard kjøling Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Kjører min på 4.3 med standard kjøling Så med bedre kjøling vil jeg kunne komme opp i over 4.3? Er den nye zalman kjøleren bedre enn boxed kjøleren? EDIT: Vil minnet og hovedkortet jeg valgte være bra til overklokking da? Endret 2. september 2005 av sablabra Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Noen som vet sånn ca. hvor høyt jeg vil kunne klokke med det vannkjølingssettet her?: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=36341 Lenke til kommentar
tbend Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Ingen som vet, men muligheten er der for både 4,5 og 5Ghz, det har bare med cpu å gjøre, vil den eller vil den ikke!... Du kan jo ha som mål 4400Mhz med vann å heller gå derfra! 4,4 er raskt! Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Overklokkere går sjelden for de høyeste modellene, fordi de gir mindre ytelse i forhold til pris. Toppmodellene gir også dårligst overklokking i forhold til standard specs, etterhvert som man kommer nærmere arkitekturens "tak". Hvis du har et bra hovedkort (klokkemessig) anbefaler jeg å kjøpe en rimeligere prosessor. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Hva med han karen her da?: http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=454504 Han fikk jo 7,3ghz med den samme cpuen. EDIT: Jeg skjønner jo at det ikke vil gå med alle cpuene da Har tenkt på det DFI Lanparty kortet som jeg linket til, og det ser ut til å ha fått bra kritikk når det gjelder overklokking (?) https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19669 Endret 4. september 2005 av sablabra Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Det er forsåvidt ikke til å legge skjul på at de høyeste modellene har det beste klokkepotensialet, fordi alle kjerner testes og "kvalitetsstemples" etter klokke/spenningskrav. Om man skal klokke til slike høyder du nevner, som uansett bare er mulig vha ekstremkjøling, trenger man en prosessor med høyest mulig multiplikator. Det er fordi hovedkortet ville holdt igjen en lavere CPU-modell. Hvis hovedkortet for eksempel stopper på 350 FSB, og maks multiplikator er 14, vil man stagnere på 4,9 GHz uansett kjøling, og selv om prosessoren kan ha mye mer å gå på. Men for mer moderat overklokking stiller ting seg litt annerledes. Vanlig kjøling gir uansett ikke klokkefrekvenser i nærheten av 7 GHz, derfor blir høy multiplikator mindre viktig. Endret 4. september 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Jeg har så klart ingen planer om å klokke helt opp til 7ghz, men det hadde vært veldig trivelig med 4,5ghz feks. Men vil det DFI hovedkortet jeg linket til ha en grense som er veldig lav da? Eller kan jeg klokke ganske høyt med det hovedkortet og zalman vannkjølingen? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Det er forsåvidt ikke til å legge skjul på at de høyeste modellene har det beste klokkepotensialet, fordi alle kjerner testes og "kvalitetsstemples" etter klokke/spenningskrav. Om man skal klokke til slike høyder du nevner, som uansett bare er mulig vha ekstremkjøling, trenger man en prosessor med høyest mulig multiplikator. Det er fordi hovedkortet ville holdt igjen en lavere CPU-modell. Hvis hovedkortet for eksempel stopper på 350 FSB, og maks multiplikator er 14, vil man stagnere på 4,9 GHz uansett kjøling, og selv om prosessoren kan ha mye mer å gå på. Men for mer moderat overklokking stiller ting seg litt annerledes. Vanlig kjøling gir uansett ikke klokkefrekvenser i nærheten av 7 GHz, derfor blir høy multiplikator mindre viktig. Det er jo bare å gjøre som Fugger!: Sende mail til Asus: Kan dere lage en bios som går lengre enn 400Fsb? Han fikk en som gikk til 450Mhz, han klarte selv 410Mhz med screen! Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Det er jo bare å gjøre som Fugger!: Sende mail til Asus: Kan dere lage en bios som går lengre enn 400Fsb? Han fikk en som gikk til 450Mhz, han klarte selv 410Mhz med screen! Hehe, at man kan få "skreddersydd" BIOS har jeg ikke hørt om før Men som du nevner, at tallene er tilgjengelige betyr jo ikke at komponentene vil takle slike klokefrekvenser. sablabra: DFI bruker vel sjelden å skuffe en overklokker, men jeg har ingen videre kjennskap til kortet i linken. Klokkeegenskapene kan uansett variere ifra ett eksemplar til det andre. Skal man være sikker på at man velger riktig HK, må man belage seg på å lese en del på egen hånd, og tester finnes det jo flust av. Du kan kanskje vurdere HK med nyere brikkesett (tror ikke DFI har det foreløpig). Lenke til kommentar
tbend Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Men som du nevner, at tallene er tilgjengelige betyr jo ikke at komponentene vil takle slike klokefrekvenser. Nei,, er heller skjelden at man kommer over 400Fsb! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå