Gå til innhold

Jeg trenger nytt "stort" digital kamera (

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg solgte nylig mitt Fuji S7000 og da må jeg jo selvfølgelig gå til innkjøp av et nytt et: jeg har 4AA oppladbare batterier fra før av, så jeg vil gjerne ha et kamera som bruker det...

Jeg har igrunn bare sett på et kamera: Fuji S9500, noen som vet når det kommer ut eller hvor mye det koster? Har sett på en liten preview og det lovet veldig godt. hørte i en butikk at det skulle koste rundt 6000, regner med at da det blir billigere i netbutikk...

Har også vurdert E300 eller (((muligens))) nikon D70s (tror det kanksje blir for dyrt, dessuten er jeg ikke så tilhenger av nikon)

Fra før av har jeg 2x128MB xD kort og 512MB CF II, derfor hadde passa med det fuji kameraet.

Det jeg ser etter er følgende:

god zoom (over 6X)

god vid vinkel

god macro ( <5cm)

AA batterier

hurtig autofokus

muligns mulighet for bruk av bulb modus (er det det det heter?)

stor blender, hvertfall F2,8 eller større

såpass mye MP at jeg kan printe ut lett i A3 format

tar masse bilder av landskap, solnedganger, macro, vannskaper..

noen andre kameraer som passer?

tror s9500 holder for meg, men jeg vet at jeg er såpass seriøst med foto at jeg kommer til å fortsette med kamera helt til jeg dør =)

takk for alle svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er greit for deg med stort kamera, og du vil kjøpe ryggsekk for å få med deg flere objektiver, etc etc, pluss hvis du kan legge i noen kroner, er det vel ikke tvil om at speilrefleks er beste valget.

Dersom du ikke vil drasse på flere objektiver, men heller ha "alt-i-ett", anbefaler akam.no disse to i denne klassen: Canon Powershot Pro1 eller Nikon Coolpix 8800. Det stemte også med hva jeg kom fram til etter å ha lest en masse tester + (og det er viktig) tatt på kameraene.

Nikonkameraet har best zoom + bildestabilisator, men det var litt for klumpete og jeg likte ikke holde i det (dette er subjektivt, men slik er vi vel alle.....). Pro1 hadde egentlig bare en svakhet i alle testene jeg leste, og det var treg autofokus. Jeg leste også at problemet muligens kunne fikses ved å laste ned og installere ny firmware i kameraet. Så (siden jeg likte å holde i det...) tok jeg sjansen: Kjøpte kameraet, og installerte ny firmware. Det er riktig at autofokusen var elendig. Men den ble helt fin med ny firmware.

Så dersom du gir slipp på kravet om å bruke de gamle xd-kortene dine og AA-batteriet, dekker Pro1 de andre kravene dine. Bildene blir helt topp, det kan jeg garantere. Om nå det er verdt noe hva folk "garanterer" her.

Lenke til kommentar
Se på et Canon 350D hus. Kjøp deg to- tre gode objektiver, og du blir "frelst".

Fettern min har 350D + kit linsa, jeg likte kameraet men det var det.. har jo ikke prøvd det sånn skikkelig mye, men likte for all del det jeg så.

Så har onkelen min E300 og det likte jeg vel så godt.

Men hvis jeg skal ha linse til makro fotografering kommer det til å koste dyrt, derofr vurderte jeg nemlig S9500

Onkelen min sa også at hvis jeg skulle kjøpe Dslr kunne jeg like så godt gå for olympus, da de som kjent har laget et fulkomment digitalt format. nikon/canon må før eller senere bytte til digital (regner jeg med?). ikke det at jeg ikke kommer til å få et godt kamera, men det var det han sa.

Så nå Nikon D50 som ukens tilbud hos netshop.no med kit linse, noe å satse på? tror det kom på ca 5700/5800

Lenke til kommentar
Onkelen min sa også at hvis jeg skulle kjøpe Dslr kunne jeg like så godt gå for olympus, da de som kjent har laget et fulkomment digitalt format. nikon/canon må før eller senere bytte til digital (regner jeg med?).

Skjønner ikke helt hva du mener her? Nikon og Cannon lager da masse fulldigitale kameraer?

Bruker selv Nikon D70 og er kjempefornøyd med det. Hvis du får testet ut D50 kan du jo sammenligne med de andre kameraene og se hva som føles best.

For å møte alle kravene du stiller i første post må du nok regne med å måtte investere en del tusen på ekstra objektiver til kameraet, men dette er jo utstyr du kan bruke helt til du dør :)

Lenke til kommentar

jeg skjønner at jeg forklarte meg litt dårlig:

altså, man kan bruke de gamle linsene fra nikon/canon, men er det ikke sånn at de Egentlig ble laget for slr (det var vel ikke så mye dslr for 50 år sidne...)

livets kvaler, tenker jeg hvertfall skal vente på en test av 9500, og teste ut i butikk før jeg kjøper..

noen som vet når olympus slepper nye dslr kameraer? eller om canon har noen "amatør" som kommer snart.. a'la 350D?

Lenke til kommentar

Tipper det er en god stund til "en ny" 350d. Kameraet selger vel fortsatt som hakka møkk og de har 300d under 20 d over. Tipper at hvis olympus kommer med noe blir det dyrere enn e300(med mindre kameraet selger så dårlig at de må komme med et nytt entry lever dsl).

Kommer til å kjøpe meg dsl snart selv, men har også vurdert 9500 ol. Den store manglen jeg finner på kompakt er nedblendingen. Den ligger vel aldri (lavere)/høyere en f11 og ofte er den på f8. Iforhold til landskapsfotografering og i mange andre settinger vil jeg gjerne ha f20++ som du kun får på "løse" objektiver.

Sånn jeg tenker det kan man F.eks kjøpe nikon d50 nå og først og fremst kjøpe tamron, sigma ol linser. Om 2-3 år når masse har skjedd kan jeg lett gå over til canon el konica minolta hvis de lanerer et "kongekamera".

Iforhold til olympus sitt fullverdige digitale system tror jeg ikke det er særlig relevant når man skal bestemme seg for hva man kjøper.

Tenk på den sinnsykt store kundegruppen som sitter på "vanlige opjektiver". Den kundegruppen vil det kjempes om med nepp og klør, akkurat som det gjøres nå. GARANTERT!!

Personlig er jeg veldig spent på første testen av dynax d5. Selv om jeg regner med det blir d50 på meg.

Lenke til kommentar
Den store manglen jeg finner på kompakt er nedblendingen. Den ligger vel aldri (lavere)/høyere en f11 og ofte er den på f8. Iforhold til landskapsfotografering og i mange andre settinger vil jeg gjerne ha f20++ som du kun får på "løse" objektiver.

Det er riktig at f11 eller f8 vanligvis er minste åpning på de beste kompakte digitalkameraene. Men det er ikke så dårlig som det høres ut, dersom det er dybdeskarpheten du er bekymret for. På grunn av at bildebrikken er mindre enn 35mm film, er dybdeskarpheten relativt sett bedre på et digitalkamera. Om det er eksponeringen du er bekymret for, fins det filtre (sw) som setenger ute lys.

Men bevares: Jeg prøver ikke å si at de kan slå et dslr/slr-kamera med et objektiv med f22.... Poenget mitt er at kompakte digitalkameraer ikke er riktig så dårlige som det kan se ut som ut fra blendertallene alene.

Lenke til kommentar

Det var vel ikke akkurat hovedargumentet mitt å kjøpe kamera pga 4 AA batterier, MEN det er med i vurderingen.

Hvis jeg hadde hatt valget mellom S9500 med lithium batteri og et med AA, ville jeg nok valgt AA. nettopp fordi batteriene kan kjøpes overalt og som oftest kan de brukes lenge :o

som du kanskje ser hadde jeg en god del andre kriterier også.

Imorgen skal jeg hvertfall i butikken, teste ut d50, E300 og S9500 hvis det er ute.

Hovedargumentet mitt for å kjøpe S9500 er at det er en veldig god all rounder, med flott brenn vidde og super macro.

Alt dette kan jo fåes i dslr, men da med en drøss av linser (som man ikke får gratis...)

Pluss at jeg syns kit objektivene ofte har en for liten blender. F2,8 syns jeg faktisk er et must, eller eventuelt en bildestabilisator....

Lenke til kommentar
Det var vel ikke akkurat hovedargumentet mitt å kjøpe kamera pga 4 AA batterier, MEN det er med i vurderingen.

Hvis jeg hadde hatt valget mellom S9500 med lithium batteri og et med AA, ville jeg nok valgt AA. nettopp fordi batteriene kan kjøpes overalt og som oftest kan de brukes lenge :o

som du kanskje ser hadde jeg en god del andre kriterier også.

Imorgen skal jeg hvertfall i butikken, teste ut d50, E300 og S9500 hvis det er ute.

Hovedargumentet mitt for å kjøpe S9500 er at det er en veldig god all rounder, med flott brenn vidde og super macro.

Alt dette kan jo fåes i dslr, men da med en drøss av linser (som man ikke får gratis...)

Pluss at jeg syns kit objektivene ofte har en for liten blender. F2,8 syns jeg faktisk er et must, eller eventuelt en bildestabilisator....

Hvis AA batteier betyr noe for deg så finnes det faktisk et DSLR alternativ, nemlig Pentax sine entrylevel saker. DL er det nyeste, men det finner også en del DS i markedet enda til hyggelige priser.

Kit objektiv gir ikke f2,8, men til gjengjeld får du mindre støy ved høyere ISO, enn det du får med en superkompakt. Dette gjelder selvfølgelig de fleste DSLR i markedet. Kitlisna gir også mindre zoom, og mindre makromuligheter enn det du ønsker, men det kan du få ved å kjøpe andre objektiv senere. Det er fullt mulig å finne rimelig og bra brukt optikk.

Hovedpoenget mitt er å si at Pentax går på AA batterier, noe som jeg selv synes er veldig praktisk. For meg var det kanskje hovedargumentet for å gå for dette systemet. I tillegg til at det ligger utrolig bra i mine hender, sitter som limt fast, deilig.

For mere info. Se denne tråden.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Takker så mye for tilbakemelding, men ser desverre at den prisen blir litt for drøy.

Tar høyere ISO med i betraktingen, så da trenger jeg ikke på død og liv F2,8. Er det sånn at jeg da egentlig ikke burde gå for E-300 siden det har så liten bildebrikke og generer generelt mere støy enn D70/350D? (ok, glem det her, jeg vet egentlig svaret og tråden kommer muligens til å bli en liten debatt ut av dette...)

For jeg kan få E300 med 2 kits løsningen for ca 7400, noe som er prisområdet jeg leter etter. Det bruker CF noe som passer meg meget bra, det gjør nemlig ikke D50.

Har hørt mange ganger før at minne kort priser er ganske bra om dagen så man kan like så godt kjøpe nytt. Men, jeg er fortsatt skoleelev, så 500 kr her og 1000 kr blir fort 1500. Dermed tror jeg at jeg utelukker alle kamerear som ikke bruker CF. Enkelt og greir =)

Jeg får nesten stikke til fettern min å teste 350'in skikkelig godt, kanskje det er der jeg ender. hvem vet?

Lenke til kommentar

Takker så mye for tilbakemelding, men ser desverre at den prisen blir litt for drøy.

Tar høyere ISO med i betraktingen, så da trenger jeg ikke på død og liv F2,8. Er det sånn at jeg da egentlig ikke burde gå for E-300 siden det har så liten bildebrikke og generer generelt mere støy enn D70/350D? (ok, glem det her, jeg vet egentlig svaret og tråden kommer muligens til å bli en liten debatt ut av dette...)

For jeg kan få E300 med 2 kits løsningen for ca 7400, noe som er prisområdet jeg leter etter. Det bruker CF noe som passer meg meget bra, det gjør nemlig ikke D50.

Har hørt mange ganger før at minne kort priser er ganske bra om dagen så man kan like så godt kjøpe nytt. Men, jeg er fortsatt skoleelev, så 500 kr her og 1000 kr blir fort 1500. Dermed tror jeg at jeg utelukker alle kamerear som ikke bruker CF. Enkelt og greir =)

Jeg får nesten stikke til fettern min å teste 350'in skikkelig godt, kanskje det er der jeg ender. hvem vet?

Lenke til kommentar

Å herre gud, jeg var på preus foto istad for å kikke på d50/350d/e300

lurte på hva han fyren i kassa kunne anbefale osvosv.

Det jeg kom fram til var at han kun hadde lest tester av kameraene, han hadde nemlig aldri prøvd kameraene selv (jaja)

Jeg spurte om E300 ikke var nesten like så godt kjøp som f.eks 350D, med tanke på at de har like stor blender på vidvinkel og at jeg får med 2 objektiver til tilnærmet lik pris. da jeg er ute etter så stor blender som mulig. eller om det var lurt å velge 350d pga olympus "støy" problemer grunnet en liten bildebrikke. Han hadde visstnok aldri hørt at E300 hadde hatt noe som støy problemer i det hele tatt (i forold til andre dslr, så klart!)

Trudde det nesten var hovedargumentet for at man ikke skulle velge e300, fordi den var for dårlig på iso 800-->??

correct me if Im wrong, men syns han fyren kunne ubrukelig lite....

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Å herre gud, jeg var på preus foto istad for å kikke på d50/350d/e300

lurte på hva han fyren i kassa kunne anbefale osvosv.

Det jeg kom fram til var at han kun hadde lest tester av kameraene, han hadde nemlig aldri prøvd kameraene selv (jaja)

Prøv en annen butikk da. Hvis du bor i Oslo/Bergen/Trondheim kan jeg anbefale Foto Video Nett. Du finner adressa deres på nettet. Alle ekspeditørene kan ikke alt, men de utfyller hverandre bra, og henviser til hverandre hvis de får spørsmål de ikke kan svare på. Prisene er heller ikke så gale.

Prisforskjellen på Pentax *istDL og Canon 350d er omtrent lik der ;-)

Lenke til kommentar

Her forleden var jeg på foto knudsen, han kunne litt mere enn han på preus, Men selv hadde han ikkke prøvd noen av kameraene heller og generelt sett kunne han ganske lite..

personlig syns jeg det er et krav at de i butikken kan noe om det de selger, og da spesielt de 3 store (e300, 350d, d70/s) er dere ikke enig?

Nå står valget om, enten Olympus E300 eller Fujifilm Finepix S9500.

hvis jeg kjøper dobbelt zoom kit med olympusen kommer det på ca 7400 og jeg får da en brennvidde fra 28-300 (det er det samme som på fujien)

noen som vet hvordan brikkene er i forhold til hverandre, hvilken generer mere støy enn den andre og hvordan er autofokusen på fujien i forhold til E-300'en...

Tror jeg venter til jeg får testet s9500 til jeg bestemmer meg...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

:thumbup: Hei. Faktisk lurer jeg på samme problemstilling som deg. Først FinePix S9500 får du i en nettbutikk til litt over 5000. kanskje du bør vurdere et UV-filter også for ekstra beskyttelse av objektivet. Vil anbefale et fra Hoya, ca. 300-400. Antakelig bør du også vurdere en ekstern blitz mens du er i gang. Cullman AF-20 til ca. 12-1400,- er mer enn god nok til vanlig bruk...

Gode argumenter for S9500: Lett, kompakt. Svært fornuftig zoom-område. Oppsett/menyer minner om Olympus. Greie å finne fram i.Batterier får du overalt og CF-kort er forholdsvis billig.

Ulemper: Fysisk liten bildebrikke (CCD) sammenliknet med Olympus (Dette betyr litt dårligere dynamikk, lysstyrke og mere støy). Litt treig AF, noe å tenke over i forhold til "action-foto". Ett enkelt objektiv med så dynamisk omfang, vil nødvendigvis virke litt mer ullent, men for all del. Fujinon lager generelt svært bra optikk.

Som sagt vurderer jeg dette kameraet selv. Olympus E-300 (du bør kanskje heller vurdere E-500 som er en oppdatert versjon) tar nok langt bedre bilder, men det har lett for å balle på seg med ekstra utstyr og flere objektiver, og da blir det hele fort dyrt. En annen ting er at du skal bære hele greia med deg.

Ikke glem at det beste kameraet er det du gidder ta med deg og derfor faktisk bruker... :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...